INEKO sa zameral na v poradí štvrtom ročníku hodnotenia nemocníc na ukazovatele spokojnosti pacientov, kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, náročnosti diagnóz a hospodárenia a transparentnosti za obdobie 2014 – 2017. Fakultná nemocnica s poliklinikou sa oproti poslednému hodnoteniu zlepšila o dve miesta a s celkovým ratingom 37,1 % skončila na deviatom mieste z jedenástich hodnotených nemocníc. V rebríčku štátnych univerzitných a fakultných nemocníc skončili za žilinskou nemocnicou už len Univerzitná nemocnica v Bratislave a najnižšie hodnotenie dosiahla Univerzitná nemocnica L. Pasteura v Košiciach. Na prvom mieste sa s ratingom 59,3 % umiestnila Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica, Univerzitná nemocnica v Martine sa veľmi tesne umiestnila druhá.
LÍDRI V TRANSPARENTNOSTI?
Podľa prieskumu INEKO je žilinská fakultná nemocnica oproti minuloročnému hodnoteniu výrazne kvalitnejšia najmä v transparentnosti, spomedzi štátnych univerzitných a fakultných nemocníc sa umiestnila na popredných miestach. Najhoršie však nemocnica podľa údajov dopadla v ukazovateli spokojnosti pacientov. Na výsledky prieskumu INEKO uplynulý týždeň reagovala aj Fakultná nemocnica s poliklinikou (FNsP) Žilina. Podľa jej generálneho riaditeľa robia pre skvalitnenie nemocnice, ale aj pre kontrolu procesov, ktoré v nej prebiehajú, maximum. „Prijali sme nový etický kódex pre zamestnancov, na našom webe zverejňujeme údaje o ročnom hospodárení, efektívnosti a všetky zmluvy či faktúry. Snažíme sa zákon nielen dodržiavať, ale ísť aj nad jeho rámec, aby sme sa viac priblížili pacientom a ich rodinným príslušníkom, ktorí chcú získať maximum informácií,“ uvádza v reakcii na prieskum generálny riaditeľ FNsP Žilina Igor Stalmašek. Ten zároveň pripomína, že nemocnica sa za dané obdobie posunula aj v rámci ekonomických ukazovateľov či hodnotenia kvality zdravotnej starostlivosti. „Snažíme sa nemocnici vrátiť jej dobré meno. Čaká nás ešte dlhá cesta, no dôležité je, že sme vykročili správnym smerom,“ podotýka Igor Stalmašek.
ÚČASŤ BY MOHLA BYŤ VYŠŠIA
Fakultná nemocnica s poliklinikou je však k niektorým vyhodnoteným údajom skeptická, pretože, ako zároveň upozorňuje, výsledné čísla nemusia korešpondovať s reálnymi dátami samotnej nemocnice. „Údaje v rámci indikátorov kvality čerpajú autori rebríčka od poisťovní bez toho, aby sa k nim nemocnice mohli dopredu vyjadriť a prípadne opraviť nesprávne podklady, čo je na škodu inak dobrej veci,“ reaguje žilinská nemocnica. Nedostatkom je podľa nej aj fakt, že dotazníky spokojnosti sa nedostanú k oveľa väčšiemu počtu pacientov. V každej nemocnici ich totiž vyhodnotili zhruba 200. „V našej nemocnici sa vyhodnotilo len 190 dotazníkov a pri počte 30-tisíc hospitalizácií, ktoré sme u nás za minulý rok zrealizovali, je to naozaj slabá výpovedná hodnota,“ uzatvára generálny riaditeľ nemocnice Igor Stalmašek.