V tohtotýždňovom vydaní motoristickej rubriky testujeme novú HONDU CIVIC TOURER. Najnovší prírastok do rodiny HONDA, ktorý sa len prednedávnom začal predávať aj na našom trhu, je úplne nové kombi odvodené od najnovšej generácie populárneho modelu CIVIC. Nová HONDA CIVIC TOURER už pri svojom predstavení zaujala najmä obrovským batožinovým priestorom so základným objemom 624 litrov, čo je momentálne najšpičkovejšia hodnota v triede kompaktov! Okrem toho novinka od HONDY prináša i mnoho ďalších zaujímavých inovácií či nových technológií. Novú HONDU CIVIC TOURER s atmosférickým benzínovým motorom 1,8 i-VTEC v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v dostupnejšej výbave Comfort nám na test zapožičala spoločnosť AGBA MOTOR, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel HONDA v našom regióne.
Po dlhých rokoch sa HONDA znova vracia ku karosárskej verzii kombi odvodenej od modelového radu CIVIC. HONDA aktuálne predáva v celkovom poradí už deviatu generáciu CIVICU a pri nej sa dočkalo znovuzrodenia aj úplne nové kombi s prívlastkom TOURER, ktoré práve testujeme. Na našom trhu sa táto zaujímavá a atraktívna novinka predáva v piatich stupňoch výbavy a s dvoma motorizáciami. Pre priaznivcov benzínu má HONDA v ponuke vynikajúci a osvedčený atmosférický štvorvalec 1,8 i-VTEC s maximálnym výkonom 142 koní. Tento motor je v ponuke v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s 5-stupňovým automatom. Diesel reprezentuje úplne nový a veľmi úsporný prepĺňaný motor 1,6 i-DTEC s výkonom 120 koní, ktorý je vyvinutý v duchu Earth Dreams Technology. My dnes testujeme výbavu Comfort v kombinácii s motorom 1,8 i‑VTEC s manuálnou prevodovkou. Pri vyšších výbavách ponúka HONDA pri modeli CIVIC TOURER hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Okrem najzásadnejšej, ktorú predstavujú adaptívne tlmiče zadnej nápravy ADS s voliteľnými jazdnými režimami Normal, Comfort a Sport, sú to po novom balíky pokrokových bezpečnostných asistentov, ako je napríklad: monitorovanie mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, protikolízny systém, adaptívny tempomat, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke a podobne. Na základe týchto technológií je HONDA CIVIC TOURER bezpečnejšia než kedykoľvek predtým, čo potvrdilo 5 hviezdičiek získaných v teste Euro NCAP. Naša úvodná otázka znie jasne: Čo všetko v praxi ponúka nová HONDA CIVIC TOURER?
Vzhľad a rozmery
Model CIVIC najnovšej generácie je sám o sebe veľmi originálny a špecifický. V rovnakom duchu ho po dizajnovej stránke nasleduje aj verzia kombi, resp. TOURER. Celé vozidlo pôsobí veľmi dynamicky a štýlovo. Prednú časť charakterizuje výrazný športový nárazník a tiež optické prepojenie svetlometov s mriežkou chladiča v čiernej farbe. Pri pohľade zboku zaujme veľmi originálny prvok, ktorým je prakticky identický uhol sklonu prednej kapoty s čelným sklom. Verziu TOURER charakterizujú elegantné, plynulé línie strechy, výrazné prelisy blatníkov zadných kolies a tiež originálne prepojenie c-stĺpika. Pri pohľade zozadu zaujme originálne tvarovanie zadných svetiel, anténa v tvare žraločej plutvy a strešný spojler. Rozmerovo je CIVIC TOURER najkompaktnejším vozidlom v danej triede, čo v reči čísel znamená, že meria 4 535 mm (+235 mm oproti verzii hatchback), jeho šírka je 1 770 mm, výška je 1 465 mm a rázvor náprav je 2 595 mm. Ako sme už spomenuli v úvode, medzi najväčšie prednosti novinky patrí batožinový priestor. Ten vďaka základnému objemu 624 litrov nemá konkurenciu. Z praktického hľadiska chválime i jeho pravidelné tvarovanie a skutočne veľmi nízku nakladaciu hranu a vysoko sa otvárajúce piate dvere. Keďže CIVIC TOURER sa štandardne predáva s lepiacou sadou, dve objemné schránky nachádzame aj pod podlahou. Do prvej sa dá prakticky odložiť krycia roletka či povinná výbava a do druhej, výrazne objemnejšej, pokojne odložíte aj celý nákup. Po sklopení zadných sedadiel vznikne dokonale rovná podlaha a objem kufra narastie až na hodnotu 1 668 litrov.
Interiér
V obdobne originálnom duchu ako exteriér sa nesie i interiér modelu CIVIC. Originálna palubná doska sa nám veľmi páči a dávame za ňu HONDE jednoznačne palec hore. Jej vrchnú časť tvorí veľmi prehľadný digitálny rýchlomer, vedľa ktorého sa nachádza displej palubného počítača s veľmi peknou grafikou. Pod úrovňou rýchlomera sa v samostatnej časti nachádza trojica okrúhlych tubusov s dominantným otáčkomerom, teplomerom a ukazovateľom hladiny paliva. Všetky prístroje majú efektné modré podsvietenie, ktoré v noci neunavuje oči. Vedľa ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny motora nájdeme aj zelené tlačidlo ekonomickej i ekologickej jazdy ECON. Po jeho aktivovaní riadiaca jednotka mierne utlmí reakcie na odozvu stláčania akcelerátora, čo sa prejaví pozitívnejšou spotrebou paliva. To, do akej miery jazdíte úsporne, prezrádza aj aktuálne zafarbenie v okolí rýchlomeru, ktoré mení svoje farebné spektrum od zelenej - úsporná jazda až po silno modrú - športová jazda. Pri deaktivovanom tlačidle ECON svieti toto podsvietenie permanentne na modro. Veľmi príjemný je i posed za volantom v pohodlných sedadlách s veľmi výborným bočným tvarovaním. Logika a rozmiestnenie jednotlivých ovládačov je taktiež príkladná. Vyvýšená páka manuálnej prevodovky padne akurát do ruky. Z hľadiska priestoru sú na tom veľmi dobre aj cestujúci na zadných sedadlách. Vo verzii TOURER je vďaka pozvoľne klesajúcej línii strechy citeľne vzdušnejšie v oblasti pre hlavu. To určite ocenia najmä vyšší pasažieri. HONDA označuje svoje delené zadné sedadlá prívlastkom „Magic seats“. V praxi ich skutočne môžeme označiť za kúzelné, pretože okrem klasickej možnosti sklápania ponúkajú aj možnosť vyklopenia delenej sedacej časti smerom hore, čo umožňuje aj prepravu vyšších predmetov alebo bicykla. Veľkú pochvalu si zaslúži prístup dozadu, ktorý uľahčujú doširoka sa otvárajúce dvere. Koncepciu „Magic seats“ sa HONDE podarilo dosiahnuť najmä vďaka netradičnému umiestneniu palivovej nádrže, ktorá sa nachádza pod prednými edadlami. Testovaná výbava Comfort obsahuje prvky ako automatická klimatizácia, tempomat, elektricky vyhrievané a ovládané zrkadlá, rádio s USB/AUX vstupom, LED denné svietenie, systém štart/stop a všetky bezpečnostné prvky, ktoré sú dostupné už v základe.
Jazda
Testovaná HONDA CIVIC TOURER s osvedčeným benzínovým motorom s variabilným časovaním ventilov 1,8 i‑VTEC nesklamala ani z hľadiska pôžitku z jazdy. V dnešnej dobe downsizingu je už poctivý a odolný atmosférický motor pomerne zriedkavý jav a aj preto má HONDA naše sympatie. Motor s dostatočným výkonom 142 koní je využiteľný v širokom spektre otáčok. Pri pokojnej jazde s aktivovanou funkciou ECON dokáže byť až prekvapivo úsporný. Najviac sme si ho však užili pri dynamickej jazde a vyšších otáčkach, kde sa naplno prejavil jeho temperament. Jeho spolupráca s veľmi presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s krátkymi dráhami je taktiež priam príkladná. Okrem toho nás novinka prekvapila aj veľmi dobre odizolovaným interiérom, v ktorom je príjemne ticho. Jazdné vlastnosti a naladenie podvozka i napriek absencii príplatkových adaptívnych tlmičov ADS na zadnej náprave sú taktiež na jednotku a CIVIC TOURER bez problémov zvláda aj dynamickú jazdu a rýchle prejazdy zákrut.
A náš celkový dojem?
Nová HONDA CIVIC TOURER v našom teste jednoznačne potvrdila svoje kvality. Značnou výhodou pred konkurenciou môže byť jej netradičný a veľmi originálny dizajn exteriéru a rovnako i interiéru. Obrovský batožinový priestor sme spomínali hneď niekoľkokrát. Ten v kombinácii so skutočne kúzelnými sedadlami dodáva novinke priam neuveriteľnú variabilitu so širokou škálou možností konfigurácie, čo určite mnohí z nás ocenia. Každý, kto sa obzerá po novom kompaktnom kombi, by preto novú HONDU CIVIC TOURER rozhodne nemal obísť. V Žiline si novú HONDU CIVIC TOURER môžete prísť pozrieť a vyskúšať k autorizovanému predajcovi vozidiel HONDA, spoločnosti AGBA MOTOR spol. s r. o. na Predmestskejulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely HONDA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: HONDA CIVIC TOURER 1,8 i-VTEC Comfort
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
ýkon kW/koní: 104/142
Krútiaci moment Nm: 174
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,2 - 9,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 6,2 - 6,4 l na 100 km
Výbava: 1,6 i-DTEC S (diesel) Cena: od 19 690 €
Výbava: 1,8 i-VTEC Comfort (testovaný model) Cena: od 19 090 €