Japonská automobilka HONDA prichádza v práve prebiehajúcom roku 2015 s veľmi výraznou modelovou ofenzívou. Okrem už v blízkej dobe očakávaných noviniek, ktoré reprezentuje nový crossover HONDA HR-V, ďalej nová generácia modelu HONDA JAZZ a tiež špičkový model HONDA CIVIC TYPE-R, prednedávnom odštartoval svoj predaj i modernizovaný kompaktný model HONDA CIVIC, resp. kombi HONDA CIVIC TOURER. V krátkom časovom slede po modelovom rade CIVIC sa u nás objavilo rovnako modernizované SUV HONDA CR-V. To sme vo verzii s manuálnou prevodovkou prednedávnom už testovali. Dôvodom, aby sme sa k spomínanej novinke opätovne vrátili, je úplne nová 9 stupňová automatická prevodovka, ktorá je pre modelový rad CR-V k dispozícii už aj na našom trhu. Nová HONDA CR-V v rámci modernizácie podstúpila okrem očakávaných úprav exteriéru a interiéru aj niekoľko významných funkčných zmien. Okrem už spomínaného automatu je významnou novinkou tiež nová motorizácia 1,6 i-DTEC. Novú HONDU CR-V s novým twinturbo dieselom 1,6 i-DTEC v kombinácii s revolučnou 9 stupňovou automatickou prevodovkou v kombinácii s pohonom všetkých kolies a v druhej najvyššej výbave Lifestyle nám na test zapožičala spoločnosť AGBA MOTOR, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel HONDA v našom regióne.
HONDA CR-V patrí medzi najpopulárnejšie športovo-úžitkové vozidla. Prvá generácia modelu HONDA CR-V sa do predaja dostala už v roku 1997 a zaradila sa tak medzi priekopníkov v dnes takej populárnej kategórie SUV. Aktuálna štvrtá generácia sa na našom trhu objavila v roku 2012. Po štyroch rokoch od uvedenia do predaja je nedávna modernizácia úplne logickým ťahom výrobcu. Dizajnové zmeny novinky si podrobnejšie predstavíme nižšie. Asi najvýznamnejšou novinkou je uvedenie novej motorizácie 1,6 i-DTEC. Tá dokáže plniť najprísnejšiu emisnú normu Euro 6 aj bez prídavného roztoku Ad Blue. A ponúka ešte lepšie jazdné parametre ako motorizácia s objemom 2,2 litra, ktorá z ponuky vypadla. Zaujímavosťou je, že daná motorizácia je už k dispozícii aj s ďalšou významnou technickou novinkou. Tú reprezentuje už spomínaný špičkovým 9 stupňový automat z dielne renomovanej spoločnosti ZF. Okrem toho sa v rámci modernizácie dočkal vylepšenia aj podvozok. Jazdný komfort zvyšuje aj podstatne lepšie akustické odizolovanie kabíny, ako to bolo v minulosti. V neposlednom rade dostala nová HONDA CR V aj špičkový balík jazdných asistentov s názvom ADAS, resp. Honda Sensing. Ten v sebe ponúka kombináciu kamerovej i radarovej technológie. Systém disponuje asistentom na zmiernenie následkov zrážky monitorovaním mŕtveho uhla, ako aj korekciou pri samovoľnom vybočení z jazdného pruhu, automatickým prepínaním diaľkových svetiel, ďalej čítačkou dopravných značiek či monitorovaním priestoru za vozidlom. A aby toho nebolo málo, k dispozícii je tiež nový adaptívny tempomat, ktorý ako vôbec prvý na svete dokáže monitorovať viac jazdných pruhov súčasne. Na našom trhu sa aktuálne nová HONDA CR V ponúka v piatich výbavách a s pohonom predných i všetkých štyroch kolies. Zážihovú ponuku motorov reprezentuje benzínový 4 valec 2,0 i VTEC s výkonom 155 koní. Základnou voľbou je verzia s pohonom len prednej nápravy a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Daná motorizácia je ďalej v ponuke aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. Tu má zákazník možnosť voľby medzi 6 stupňvou manuálnou prevodovkou, resp. 5 stupňovým automatom z vlastnej dielne automobilky. Pre priaznivcov nafty HONDA do ponuky zaradila dve motorizácie s rovnakým objemom 1,6 litra. Prvou voľbou je turbodiesel 1,6 i DTEC s výkonom 120 koní, ktorý sa kombinuje len s pohonom prednej nápravy a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Top motorizáciou je novinka prepĺňaná hneď dvoma turbodúchadlami 1,6 i DTEC s výkonom 160 koní. Tento motor sa kombinuje zasadne s pohonom všetkých kolies, a to buď so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, resp. s novým 9 stupňovým automatom. My sme v dnešnom teste siahli práve po kombinácii nového turbodiesela a 9 stupňovej automatickej prevodovky ZF. Naša úvodná otázka aj preto znie jasne: Ako funguje takáto kombinácia v bežnej praxi?
Vzhľad a rozmery
Dizajn a vzhľad sú v dnešnej dobe veľmi dôležité atribúty aj pri návrhu nových automobilov. Aktuálna generácia HONDY CR V ponúka neopozerané tvary a rozhodne ju radíme medzi dizajnovo atraktívnych zástupcov kategórie SUV. Po vizuálnej modernizácii pôsobí novinka ešte viac štýlovo a zároveň športovo. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli prednej časti vozidla. Nové sú predné svetlá a rovnako i maska chladiča. Tá teraz tvorí so svetlami opticky jeden celok. Zmenami prešiel i predný nárazník, vďaka ktorému je novinka opticky širšia. V neposlednom rade dostala HONDA CR V aj nové hmlovky obdĺžnikového tvaru. Zadná časť vozidla taktiež podstúpila modernizáciu. Pozornému oku preto neunikne nová grafika zadných svetlometov, pozmenený nárazník, ako aj pochromovaná lišta, ktorá zdobí piate dvere. Podľa očakávania zostali zachované celkové rozmery vozidla. To v reči čísel znamená, že nová HONDA CR V meria 4605 mm, šírka vozidla dosahuje 1820 mm, výška atakuje 1685 mm a rázvor náprav má hodnotu 2630 mm. Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní veľmi slušnou hodnotou 589 litrov. Veľmi sa nám páči, že v HONDE na rozdiel od mnohých konkurentov zostalo pod podlahou miesto pre dojazdové koleso, ktoré pri vozidle typu SUV môže prísť vždy vhod. Za sofistikovaný systém sklápania delených sedadiel druhého radu si CR V zaslúži veľkú pochvalu. Ovláda sa priamo z kufra zatiahnutím za príslušnú páčku. V dvojmiestnej konfigurácii získate takmer ideálnu rovnú podlahu a objem až 1669 litrov. Samotný batožinový priestor tak v konečnom dôsledku poteší svojou veľkorysosťou a využiteľnosťou každú rodinu. Posledný parameter, ktorý sa pri vozidlách typu SUV patrí uviesť, je svetlá výška vozidla. V tomto smere ponúka nová HONDA CR V priechodnosť do výšky 165 mm.
Interiér
Modernizácia, samozrejme, nemohla obísť ani interiér novinky. Hodnotnejší dojem v kabíne navodzuje využívanie kvalitnejších materiálov. Samotné dielenské opracovanie dosahuje tradične veľmi vysokú úroveň. Miernymi zmenami prešiel stredový tunel, ktorý ponúka nové riešenia odkladacích priehradiek. Najzásadnejšou novinkou interiéru HONDY CR V je bezpochyby 7 palcový dotykový displej multimediálneho systému Honda Connect, ktorý si našiel miesto uprostred palubnej dosky. Systém ponúka veľmi peknú grafiku, rýchlu odozvu na dotyk a komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Jeho súčasťou je i navigácia a rovnako široké spektrum internetových aplikácií. Po novom v slovenskom jazyku komunikuje aj menší displej palubného počítača, za čo dávame novinke palec hore. Už tradične sa nám páči aj veľmi prehľadný prístrojový panel s veľmi dobre čitateľnými údajmi. Tak ako každá HONDA, i nový model CR V myslí i na ekonomiku prevádzky. V ľavej časti palubnej dosky sa nachádza „zelené“ tlačidlo ECON. Po jeho aktivovaní sa mierne utlmia reakcie plynového pedála a elektronické palubné systémy sa rovnako prepnú do úsporného módu. Odmenou za to je však ešte prijateľnejšia spotreba paliva. Rodinne orientovaných zákazníkov celkom iste novinka poteší aj priestrannosťou interiéru. Kabína HONDY CR V ponúka až nečakane veľa priestoru a zároveň pôsobí aj veľmi vzdušným dojmom. Vzadu sa bez výrazných problémov dokážu usadiť aj traja dospelí pasažieri, ktorých cestovný komfort výrazne zvyšuje absencia stredového tunelu. Prípadnú manipuláciu s detskými sedačkami zase uľahčujú doširoka sa otvárajúce dvere. Testované vozidlo v nami testovanej druhej výbave Lifestyle s niektorými prvkami v opcii disponovalo veľmi bohatou výbavou. Pokrokové bezpečnostné systémy ako súčasť opcie sme už spomínali vyššie. Vozidlo ďalej ponúklo polokožený interiér s prvkami Alcantary, automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory vpredu i vzadu, cúvaciu kameru, automatické svetlá s funkciou osvetlenia zákrut, dažďový senzor, vyhrievanie predných sedadiel a podobne.
Jazda
Podľa očakávania sme boli najviac zvedaví na jazdný prejav novinky. Hneď na úvod musíme pochváliť aj v praxi citeľné lepšie odhlučnenie interiéru. V dôsledku modifikovaného podvozku, ktorý dostal napríklad prepracované zavesenie kolies a kde sa zväčšil i samotný rozchod kolies, sa novinka na ceste správa stabilnejšie a istejšie. Vďaka zmenám na podvozku sa zlepšila i celková tuhosť karosérie, čo znova zaručuje suverénnejší jazdný prejav. Za celkovo veľmi príjemný „šoférsky“ jazdný prejav si novinka od nás zaslúži jednoznačne pochvalu. Najväčšiu pozornosť ale upútala kombinácia novej motorizácie a 9 stupňovej automatickej prevodovky. Turbodiesel s dvojitým prepĺňaním 1,6 i DTEC (160 koní) výkonovo dokonca prekonáva väčšiu motorizáciu s objemom 2,2 litra, ktorú v ponuke nahrádza. Aj keď sa menší objem v prvopočiatku môže javiť ako nevýhoda, opak je pravdou. Výhodou menšieho motora je bezpochyby nižšia hmotnosť. Vďaka dvom turbodúchadlám nemá motor prakticky žiadne hluché miesto. Dostatočná porcia krútiaceho momentu je k dispozícii už od nízkych otáčok. Príjemným prekvapením je tak v konečnom dôsledku jazdná dynamika, kedy sa ani nechce veriť, že pod kapotou pracuje „len“ motor s objemom 1,6 litra. Tomu v nemalej miere pomáha práve špičkový automat. Nová motorizácia od HONDY tak rozhodne patrí k tomu najlepšiemu vo svojej objemovej kategórii. Prevodové ústrojenstvo s 9 stupňami od renomovaného výrobcu ZF preradzuje v praxi veľmi hladko, rýchlo a bez zaváhania. Za funkčnosť softvéru prevodovky si preto HONDA zaslúži veľkú pochvalu. Výhodou testovaného viacstupňového automatu je pri prudkom zošliapnutí pedálu akcelerátora schopnosť bleskurýchleho podradenia až o tri stupne, čím sa výrazne zlepšuje jazdná dynamika potrebná napríklad pri bezpečnom predbiehaní. Sympatické je aj to, že v mestskej premávke sa automat nesnaží za každú cenu radiť čo najvyšší rýchlostný stupeň. Posledné dva prevody sa aj preto najviac hlásia o slovo až pri vyšších rýchlostiach v diaľničnom tempe. O suverenite novej automatickej prevodovky napovedá aj fakt, že v rámci testu sme možnosť manuálneho radenia prevodov pádlami pod volantom prakticky vôbec nevyužívali, keďže nám na to softvér prevodovky nedával žiadny dôvod.
A náš celkový dojem?
Nová HONDA CR V je po zmysluplnej modernizácii veľmi dobre pripravená na ďalšiu životnú etapu. Vizuálne omladenie dodáva novinke citeľne nový nádych. Oveľa podstatnejšie sú však zmeny, ktoré nie je na prvý pohľad vidieť. Krokom vpred sú citeľne lepšie jazdné vlastnosti. Pýchou modelového radu sa stáva práve nami testovaná veľmi vydarená kombinácia novej 9 stupňovej automatickej prevodovky a motorizácie 1,6 i DTEC. Z nášho pohľadu preto novinka patrí medzi najlepšie cestné SUV dostupné na našom trhu. V Žiline si novú HONDU CR V môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel HONDA v našom regióne, spoločnosti AGBA MOTOR, spol. s r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely HONDA.
Autor: Peter Hlačik
Snímky autor
Technické parametre:
Model: HONDA CR-V 1,6 i-DTEC 4WD/9AT Lifestyle
Motor: nafta
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 118/160
Krútiaci moment Nm: 350
Maximálna rýchlosť km/h: 197
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba: 5,1 – 5,3 l na 100 km
Výbava: 1,6 i-DTEC 4WD/9AT Lifestyle (testovaný model) Cena: od 34 190 €
Výbava: 2,0 i-VTEC S 2WD/ 6MTCena: od 21 350 €