Aj v predošlých diskusiách ste dostávali pochopiteľne otázku na vášho otca. Slušne ste odpovedali, že mu treba zavolať. Čo si myslíte, že sa v Žiline podarilo urobiť a čo naopak nie?
Človek, keď veľa robí, tak urobí aj chyby. Som zástanca toho, že primátor, alebo aj politik by sa mal snažiť pre ľudí robiť čo najviac. Nie som z tých, ktorí by nič neurobili, len, aby nič nepokazili.
Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do politického „ringu“?
Prvý popud prišiel po posledných parlamentných voľbách. Vedel som, že koalícia, ktorá sa vyskladala nebolo to najšťastnejšie, čo mohlo Slovensko dostať, ale nemyslel som si, že to bude až také zlé. To bol prvý popud, prečo som išiel do politiky. Neskôr, keď sme založili Domov národnú stranu, tak prvá v časovej osi bola pre mňa komunálna politika. Žilinu mám v hlave zarytú, ako to, že som Slovák a národniar. Chcem zmeniť pomery v meste, chcem, aby mesto získalo štatút, ktorý mu prináleží, a aby sa posunulo dopredu.
Ako sa vám podarilo zložiť váš tým? Dnes nie je jednoduché ľudí presvedčiť a hlavne ich nájsť.
Áno, do politiky sa málokto chce púšťať, pretože všetci sú apatickí, ale mám pri sebe šesť poslancov, ktorí kandidujú do mestského zastupiteľstva v štyroch obvodoch. Medzi nimi sú podnikatelia, právnička, je tam pani Verešová, ktorá pomáha ľuďom a má veľké srdce.
Je týždeň pred voľbami. Poznáme už aj nejaké prieskumy. Vy oscilujete na desiatich percentách. Je to podľa vás vypovedateľná hodnota?
Prieskumom sa úplne veriť nedá. Nakoniec sa ukáže až 29. ako ľudia prečítali kandidátov. A ja verím, že ľudia budú chcieť zmenu a to, aby mesto začalo napredovať a nie stagnovať, ako tomu bolo počas posledných 16 rokov.
Neočakávate, že ešte príde k nejakému spájaniu, vzdávaniu sa kandidatúry? Oslovil vás niekto?
Komunikovali sme a stále sa komunikujeme aj v tejto otázke. Nič nevylučujem, ale som národniar a to by malo voličom ako odpoveď stačiť.
Viem, že ste abstinent. Nie je teda Slota ako Slota?
Áno, od malička športujem. Keď som mal pätnásť rokov, tak som začal boxovať. Neskôr som sa začal venovať poloprofesionálne extrémnemu športu. Nikdy som nevypil ani kvapku alkoholu a neužil som žiadne omamné látky. Som dokonca aj ochotný dať sa otestovať a týmto vyzývam k tomu aj iných kandidátov. Máme v Žiline jednu veľkú nezodpovedanú otázku.
Máte transparentný účet. Koľko ste na kampaň minuli a koľko ešte plánujete?
Faktúry za všetky služby si môžu ľudia jednoducho odsledovať. Je to viac ako minul Peter Cibulka ale o dosť menej ako Peter Fiabáne.
Zaslúžila by si Žilina väčšie osobnosti? Ako vnímate protikandidátov?
Ja si myslím, že z pomedzi deviatich sú relevantní maximálne štyria. Čo viedlo tých ostatných, aby sa uchádzali o post primátora, tak k tomu sa nechcem vyjadrovať. Uvidíme, ako to dopadne.
Medzi vaše priority patrí aj vybudovanie Národného športového centra. Nie je to veľmi smelá výzva?
Žilinu vnímam ako mesto, ktoré má obrovský potenciál. Ten sa ale nevyužíval. V prvom rade chcem zastaviť to, že ľudia z mesta odchádzajú. To je začiatok konca krajského mesta. Pokiaľ sa budú ľudia z tadeto sťahovať, tak mesto bude prichádzať o podielové dane. Mojou hlavnou myšlienkou sú veľké projekty, prostredníctvom ktorých mesto získa ten „punc“, zaujímavosť pre obyvateľov Slovenska. Poďme sa pustiť do projektov, ktoré by mohli posunúť mesto ďalej. Na Solinkách je vrt, je to miesto, ktoré je určené na rekreáciu. Vybudujme tam Aquapark. Podľa odborníkov treba vŕtať ešte približne 600 metrov. Je predpoklad, že tam je termálny prameň. Okrem toho je to rekreačná zóna aj podľa územného plánu mesta. Taký projekt by prilákal turistov a bol by prínosný aj pre Žilinčanov. To by bol začiatok. Získali by sme financie aj napríklad aj na nájomné sociálne byty pre tých, ktorí to potrebujú. Chcel by som, aby sme sem pritiahli ľudí s trvalým bydliskom. Noví ľudia prinášajú posilnenú ekonomiku. Neskôr by som sa pustil aj do Národného športového centra. Za posledných 16 rokov sa s „korytnačkou“ nikto nevysporiadal.
Ste v tejto otázke za dohodu? Poznáte sa osobne aj s pánom Trabelssiem?
Áno, ja som za dohodu. Poznám sa s prevažnou väčšinou podnikateľov v Žiline, okrem pána Dubca, s ktorým som ešte nemal tú česť. Myslím si, že cesta dohody je oveľa schodnejšia. Išiel by som cestou spolupráce, v ktorej by sa mesto vložilo aj investične. Zachovala by sa „korytnačka“ aj bazén na krytej plavárni. Všetko má svoje prepojenie.
Do Žiliny chcete priniesť aj extrem enduro šport, vysvetlite nám to?
S motorkou som pochodil celý svet a minulý rok som skončil celkovo 156 v jednej zo sérii majstrovstiev sveta Extreme enduro, čo bol dobrý výsledok. To je ďalší spôsob, ako zviditeľniť Žilinu. Byť niečím výnimoční, zaujímaví.
Čo možno urobiť, aby sa šport naštartoval?
Chýba nám infraštruktúra a tam mám jasný zámer. Mesto je neoddeliteľnou súčasťou športu a klubov a malo by byť nápomocné. Aj teraz som sa stretol s chalanmi, ktorí organizovali Oktagon, a viem, že mesto im nepomohlo. V minulosti sme vedeli podporovať šport a boli sme dobrí, tak verím, že to musí ísť aj dnes. Práve šport je ten spôsob, ako ľudí odpútať aj od problémov a kríz a zároveň učiť naše deti k poriadku a disciplíne.
Tých kríz sme tu mali viac ako dosť. Ako by ste riešili napríklad tú energetickú?
Žilina nie je ostrov, my nevyriešime celosvetovú energetickú krízu. Určite by som chcel, aby Žilinská teplárenská sa ako akciovka dostala do správy mesta. To je jeden zo spôsobov, ale je toho viac.
Pozrime sa na otázku bezpečnosti. Myslíte si, že sa Žilinčania v nočnom meste cítia bezpečne?
Sám som mal pred troma rokmi potýčku so štyrmi mladíkmi, ktorí mali vypité a mam odvtedy problémy s okom. Žilinčania sa až tak bezpečne necítia. V mestskej polícii mám jasný plán. Musí získať na rešpekte, určite by som zriadil aj psovodov a zásahovú jednotku. Piatky a soboty by som posilnil hliadky v meste. Som za to, aby boli viac v meste, v autách, v teréne a vo všetkých uliciach. Špeciálne cez víkend. Nebolo by zlé, aby bol v hliadke aj aspoň jeden štátny policajt.
Najvážnejšou témou je parkovanie. Ako by ste ho riešili vy?
Najjednoduchšie riešenia sú najlepšie. Treba využiť zatrávňovacie tvárnice. Sú miesta, kde sa dá parkovanie rozšíriť a tam to treba spraviť. Ľudia majú viac ako jedno auto, čas sa pohol. Ja som za to, aby sa vybudovali nové parkovacie miesta. Keď to ide v Lietavskej Lúčke, tak to musí ísť aj v meste. Do úvahy idú aj parkovacie domy, ktoré by mohli byť postavené z časti z fondov. Mohli by byť so zelenými strechami, aby dobre vyzerali aj v prostredí.
S parkovaním súvisí aj doprava. V meste sú kolóny. Čo by ste urobili s týmto problémom?
Systém nie je dobre nastavený, pretože niektoré cesty sú mestské, iné štátne. Veľký podiel má aj nedokončený tunel, ktorý je ďalším kameňom úrazu. Na to treba tlačiť, apelovať. No a v meste treba pracovať na inteligentných križovatkách, ktoré berú do úvahy nielen MHD a nákladnú dopravu, ale aj osobnú dopravu a ľudí, ktorí prechádzajú cez cestu. Takéto prepojenie by bolo lacnejšie, ako tie jednotlivé, ktoré sú v meste zriadené. Pre mňa je nepochopiteľná vec napríklad to, že Kuzmányho ulica je uzavretá.
Pozrime sa na školstvo. Škôlky asi nenafúknete, či?
Najväčší problém, ktorý mi mamičky hovoria je fakt, že musia svoje deti nosiť do materskej školy ďaleko od svojho bydliska. Treba pracovať na dobudovaní nových škôlok, alebo zmeniť grafikon mestskej hromadnej dopravy, aby nemuseli stráviť dve hodiny cestovaním.
So školstvom súvisí aj kultúra. Myslíte si, že je Žilina kultúrnym mestom.
Práve Národné športové centrum by sa mohlo efektívne využívať na kultúrne podujatia. Hovoril som s dôchodcami, ktorí sú nespokojní, že nedostali medzigeneračné centrá, kde by sa mohli stretávať. V mestskom úrade máme veľkú zasadačku, ktorá by sa dala takto využiť. Nedá sa to v každej mestskej časti, ale sú možnosti. Čo sa týka mesta si myslím, že by to mohlo byť oveľa lepšie. V tíme mám človeka, ktorý robil 24 rokov na Ministerstve kultúry. Žilina sa musí rozhýbať aj v tomto smere.
Gastrosektor je na nohách, niektoré reštaurácie skončili. Dá sa tu nejako pomôcť?
Nedokážeme ovplyvniť súkromníkov, ale veľké projekty, o ktorých hovorím, budú pomáhať nielen stavebníctvu, ale v druhom rade to je práve gastrosektor a hotelierstvo. Ak tu začnú ľudia chodiť cielene a bude sa tu usporadúvať nejaké veľké športové podujatia, alebo koncerty, tak sem ľudia prídu a podporia aj tento sektor.
Mesto musí byť atraktívne z pohľadu čistoty. Ako vyzerá teraz?
No po víkendoch je to katastrofa. Nemrhal by som peniaze na externé firmy. Toto by malo byť v kompetencii mesta. Za 2,4 milióna eur sa dokážeme postarať o čistotu. Historické centrum nie je tiež na tom dobre. Ľudia zakopávajú o dlaždice, ničia si topánky. Mačacie hlavy by som zanechal, ale dajú sa pekne vyšpárovať a zalepiť dvojzložkovým lepidlom, ale to sú už také detaily.
Čo by odkázal Pavol Slota Žilinčanom?
Milí Žilinčania 29. budete mať osud mesta vo svojich rukách. Nasmerujete ho na ďalšie štyri roky. Všetci kandidáti hovoria, čo by pre mesto urobili. Jeden za posledné štyri roky dosiahol svoje manažérske maximum a svoj tieň už neprekročí. Ďalší hovorí o tom, že sa bude štyri roky súdiť. Ja chcem, aby bola Žilina opäť na výslní. Rozhodujte sa srdcom a rozumom.
Otázky z diskusie:
Podnikám v taxislužbe. Mám ekologické autá. Pred troma rokmi zakázali taxíkom vstup do pešej zóny. To, či to bolo alebo nebolo legálne to už necháme na súdy. Viete si predstaviť, že by ste otvorili a hlavne vyriešili túto otázku?
Ja si myslím, že pohyb ľudí v meste je dôležitý a neviem prečo by cez víkendy a cez exponované hodiny cez týždeň, aby nemali túto možnosť. Na vyhradených parkovacích miestach môžu stáť predsa aj v centre. To, ako je to teraz vyriešené, tak to je jedna veľká katastrofa. Rampy sú poruchové a ľudia stoja v kolónach. Podnikatelia, ktorí pomáhajú životu v meste, by nemali ťahať za kratší koniec.
Máte v programe výstavbu nájomných bytov. Na základe akého vzorca by ste ich ľuďom prideľovali?
Určite najviac tým, ktorí to potrebujú. Štartovacie byty pre mladé rodiny, ktoré by si ich mohli po rokoch odkúpiť do vlastníctva a potom sociálne byty pre ľudí, ktorí ich veľmi potrebujú.
Niečo viac o Pavlovi Slotovi
Vzdelanie: Vysoká škola ekonomická
Dieťa: 3-ročný syn Paľko
Záľuby: extrémny šport, motorky, autá
Spoluzakladateľ strany Domov národná strana