Platón raz povedal, že hudba a rytmus nachádzajú miesta k najskrytejším miestam v duši. Aj keď o tomto výroku možno muzikanti z Polluxu nevedia, sú s ním absolútne stotožnení. Každému z nich hudba učarovala a stala sa neoddeliteľnou súčasťou jeho života. Vie o tom svoje Júlia Marcinová Knapcová, ktorá k ich 40. výročiu napísala knihu. Urobila to rada, pretože ako sama povedala, Pollux bol od malička jej srdcovou záležitosťou.
Nebýva zvykom, že sa píšu knihy k výročiu nejakej skupiny hudobníkov. Čo vás viedlo k napísaniu tejto knihy?
S týmto nápadom prišiel gitarista skupiny Ľubko Mazák a oslovil ma, lebo vedel, že so skupinou ma spájajú rodinné vzťahy a už som mala pár kníh za sebou, takže bola aj skúsenosť. K zakladajúcim členom kapely patril môj ocino a dnes v nej hrá môj brat, a tak sa táto prosba a zároveň výzva nedala odmietnuť. Pôvodne to však vôbec nemala byť kniha, ale akási informačná brožúrka pre ľudí, ktorí by si ju prečítali na akcii, ktorú chalani zo skupiny pripravili k 40. výročiu vzniku Polluxu. Keď som sa do toho pustila, predstava malej brožúrky sa zmenila na 155-stranovú knihu a ešte by bolo o čom písať!
Predstavte nám trochu skupinu Pollux.
Pollux vznikol v roku 1977 v Poluvsí. K zakladajúcim členom patril Miro Bušík, Bohuš Piala, Tono Knapec (môj ocino), Peter Bušík, Miro Jančúch a Milan Brodňan. Vznikli tak ako mnoho iných kapiel v tej dobe – tzv. zábavová skupina, ktorá hrávala na svadbách, oslavách, dedinských zábavách. Boli to mladí chalani, mnohí začali v skupine ešte na ZDŠ. Rokmi sa zostavy menili, muzikanti odchádzali na povinnú vojenskú službu, speváčky sa vydali, niektorí odišli do iných skupín a žezlo muzikanta vždy niekto prebral. Za tých 40 rokov mali 12-ročnú pauzu a vystriedalo sa sedem pevných zostáv, kde sa občas vymenili niektorí muzikanti z už spomenutých dôvodov. A toto je jedinečnosť tejto kapely: dožila sa takéhoto výročia a stále vyrastajú muzikantské osobnosti. V súčasnosti má kapela tiež šesť členov a všetko sú to výborní muzikanti a, samozrejme, výborná speváčka.
Hrajú prevzaté piesne alebo majú aj vlastný repertoár?
Hrajú ako ich predchodcovia – všetko možné od slovenských aj zahraničných kapiel a spevákov a úžasné je, že hrajú všetko naživo, teda ako sa to dnes nazýva, sú „živá kapela“. Už prvá zostava tvorila svoje vlastné piesne, texty s akordmi sa zachovali a tak isto aj u ostatných formácií. Súčasná zostava tiež nahrala niekoľko svojich piesní, dokonca sa dostali do niektorých hitparád, ale gro tvorí prebratá tvorba ako to u týchto typov kapiel býva.
Ktoré roky boli pre kapelu najvýznamnejšie a prečo?
Nenazvala by som žiadne obdobie najvýznamnejším. Každá zostava hrala v rámci možností, ktoré im doba ponúkala. V 70. rokoch bola ešte nie veľmi výkonná aparatúra, boli to všetko veľmi ťažko prenosné „bedne“, desiatky káblov, minimum technických vymožeností. Muzikanti chodili v dobe socializmu na tzv. prehrávky, ktorými museli prejsť pred porotou, aby vôbec uspeli a mohli hrať. Občas museli oklamať systém, aby vôbec mohli hrať v zostave, v akej boli, pretože viacerí neboli dospelí a takí na prehrávky nemohli ísť. Ale všetko sa dalo vyriešiť. Pamätám si na spomienku jednej zostavy, kde im na prehrávkach povedali, že sú výborní, hrať môžu, ale vzhľadom na ich vek len do desiatej a domov. Prikývli, poďakovali a utekali hrať na svadbu do rána. Dlhé roky sa nedali zohnať niektoré nástroje, chodili na ne do Tuzexu alebo do Karvinej pri Ostrave, dokonca aj boli kupovať nástroje v Prahe. Za tých 40 rokov sa vystriedalo viacero vynikajúcich muzikantov, ktorí sú aktívni dodnes. Takmer všetci okrem troch až štyroch vyrastali a začínali v Polluxe. Dnešná zostava to má po technickej stránke jednoduchšie, sú úžasné vymoženosti od čítačiek textov až po najjednoduchšie kliky na internete, ak si chcú niečo kúpiť. Každá tá doba mala svoje čaro.
Čo prináša kniha? Čo si v nej môžu čitatelia prečítať?
Prvé strany som venovala hudobnej kultúre v obci. Tu sa vo mne nezaprela duša etnológa a akosi inštinktívne som siahala do hlbšej histórie. Tak som sa dozvedela o sláčikovej muzike, ktorá tu fungovala už od 20. rokov 20. storočia a o vynikajúcej dychovej kapele, ktorá vznikla v roku 1948. Prešla som potom vznikom všetkých hudobných zoskupení, ktoré tu boli. Môj ocino pomohol zohnať krásne staré fotografie, ktoré nikdy predtým neboli zverejnené. Najväčší priestor však patril Polluxu. Každá generácia, formácia má svoju kapitolu a v nej sa čitateľ dozvie všetky informácie o ich fungovaní a hraní. Každá kapitola je doplnená vtipnými zážitkami muzikantov a fotografiami, ktoré sa zachovali z každej jednej zostavy. V knihe sú aj prílohy – rukou písané texty vo fonetickej angličtine, pretože angličtina sa kedysi neučila, a tak bolo všetko písané v štýle „píš, ako počuješ“. Sú tam aj texty ich vlastnej tvorby a v závere sú úžasné prílohy: napr. miesta a dátumy podujatí z roku 1978, účtenka za zakúpenie tenor saxofónu, listy muzikantov, ktoré si písali, keď boli na vojne a pod.
Pri písaní knihy a zbieraní materiálu ste počúvali ich hudbu? Majú ju vôbec zaznamenanú na nejakom nosiči?
Nie, nepočúvala, keďže na nosiči nie sú. Vlastná tvorba predchádzajúcich zostáv nie je zachovaná na žiadnom nosiči a súčasná má dve piesne na YouTube, ale nechvália sa tým (úsmev). A aj keby som chcela počúvať, asi by som nemala čas pri písaní, lebo kniha vznikala zásadne v neskorých nočných hodinách.
Ako sa vám dávala kniha dokopy?
Tak toto som od začiatku nazývala šialenstvom. Chalani ma oslovili v januári a v máji musela byť kniha na svete. Aj keď teda to, že to bude naozaj kniha, sa rozhodlo až v priebehu prvého až druhého mesiaca. Celá práca, zháňanie materiálov, rozhovory a písanie som zvládla za štyri mesiace. Podotýkam, že pri troch malých deťoch, ale muzikanti mi pomáhali, ako vedeli a väčšina k tomu pristupovala naozaj zodpovedne. Prinútiť ich rozprávať som naozaj nemusela. S každou zostavou som si naplánovala stretnutie, kde som zapla diktafón a šlo to samo. Bolo to plné smiechu, spomienok a občas aj sĺz, ale tie boli naozaj len od smiechu. Všetkých ich spája láska k hudbe a vytvorili si priateľstvá, ktoré trvajú niekoľko desiatok rokov.
Písali ste knihu o Rozsutci, teraz o Polluxe. Písalo sa vám o Polluxe ľahšie? Predsa len, už ste mali skúsenosti s písaním o hudobníkoch, využili ste podobný postup?
Postup bol síce rovnaký, ale napísať knihu o Rozsutci bolo omnoho zložitejšie. Bolo to síce „len“ o desať rokov histórie viac, ale v Rozsutci sa vystriedali stovky ľudí, bolo tam mnoho kapitol, ktoré sa dávali dokopy naozaj ťažko. Na druhej strane, Rozsutec je srdcová záležitosť a bola som jeho súčasťou desať rokov. Mám naň tie najkrajšie spomienky všetkého druhu a vždy bude pre mňa výnimočný. Ale dávala som ju dokopy viac než rok. Pollux mal vo svojej histórii 35 ľudí a 40 rokov, kde bola aj dlhšia prestávka, preto to nebolo až také zložité. S Polluxom som však spätá rodinne a kamarátsky, takže je to hneď druhá srdcová záležitosť.