Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -5°C

Automoto

HYUNDAI i30 – nenápadné vylepšenia

Automobilka HYUNDAI predstavila v prebiehajúcom roku veľké množstvo nových, resp. vynovených modelov. Do druhej spomínanej kategórie patrí aj facelift modelového radu HYUNDAI i30. V našich končinách veľmi obľúbený kompaktný model podstúpil na prvý pohľad nenápadnú modernizáciu. Dizajnové zmeny najvýraznejšie reprezentuje nová maska chladiča. Najzásadnejšou zmenou je tentokrát pozmenená technika. To v praxi znamená, že do ponuky sa dostala aj úplne nová 7 stupňová automatická prevodovka s dvojspojkovou technológiou. A nakoniec modelový rad doplnila najrýchlejšia športovo ladená verzia HYUNDAI i30 Turbo. Nový HYUNDAI i30 s naftovou motorizáciou 1,6 CRDi (110 koní), v kombinácii s novou 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v prostrednej výbave Family nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne.

23.11.2015 | 15:36

Automobilka HYUNDAI predstavila v prebiehajúcom roku veľké množstvo nových, resp. vynovených modelov. Do druhej spomínanej kategórie patrí aj facelift modelového radu HYUNDAI i30. V našich končinách veľmi obľúbený kompaktný model podstúpil na prvý pohľad nenápadnú modernizáciu. Dizajnové zmeny najvýraznejšie reprezentuje nová maska chladiča. Najzásadnejšou zmenou je tentokrát pozmenená technika. To v praxi znamená, že do ponuky sa dostala aj úplne nová 7 stupňová automatická prevodovka s dvojspojkovou technológiou. A nakoniec modelový rad doplnila najrýchlejšia športovo ladená verzia HYUNDAI i30 Turbo. Nový HYUNDAI i30 s naftovou motorizáciou 1,6 CRDi (110 koní), v kombinácii s novou 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v prostrednej výbave Family nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne.

 

Model HYUNDAI i30 vyvinutý pre potreby európskych zákazníkov sa po prvýkrát objavil v roku 2007. Aktuálna druhá generácia bola predstavená následne v roku 2011. Po približne troch rokoch od premiéry modelu dozrel čas na povinnú jazdu v podobe plánovanej modernizácie. Podobne ako je tomu v poslednom čase aj pri ostatných faceliftoch kórejskej značky, aj vynovený model i30 prichádza navonok len s jemnými dizajnovými zmenami. Z nášho pohľadu to nie je vôbec na škodu, keďže kompaktný model pôsobí stále veľmi mladistvo a dizajnovo atraktívne. Úpravami prešla motorová paleta, kde všetky pohonné jednotky plnia aktuálne najprísnejšiu emisnú normu. Najzásadnejšiu technickú inováciu ale predstavuje nová 7 stupňová dvojspojková automatická prevodovka DCT. Nový HYUNDAI i30 sa aj naďalej vyrába v dvoch karosárskych variantoch, a to ako štýlový 5 dverový hatchback a tiež ako priestranné kombi. Úplnou novinkou modelu je športovo ladená verzia HYUNDAI i30 TURBO. Vrcholný model s prepracovaným a ľahko rozpoznateľným dizajnom je k dispozícii v 3  i 5 dverovom karosárskom prevedení. Momentálne sa na našom trhu nový HYUNDAI i30 predáva v troch samostatných výbavách a s pestrou paletou motorizácií. Benzínový základ predstavuje motor 1,4i s výkonom rovných 100 koní. Výkonnejšiu zážihovú alternatívu predstavujú motorizácie 1,6i (120 koní) alebo 1,6 GDi (135 koní). Možnosť výberu majú rovnako fanúšikovia naftových motorov. Vznetovým základom je verzia 1,4 CRDi (90 koní). Ďalšiu možnosť predstavuje motorizácia 1,6 CRDi s výkonom 110 koní, resp. 1,6 CRDi HP s výkonom až 136 koní. Všetky motorizácie sa štandardne dodávajú so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motore 1,6i je v ponuke tiež klasický 6 stupňový automat. Novú 7 stupňovú dvojspojkovú prevodovku DCT je možné kombinovať s benzínovým motorom 1,6 GDi alebo aj s naftovou verziou 1,6 CRDi. Vrcholný model HYUNDAI i30 TURBO poháňa výhradne prepĺňaný benzínový motor 1,6 T-GDi (186 koní) v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. My sme na test mali k dispozícii štandardný HYUNDAI i30 s motorom 1,6 CRDi a práve v atraktívnej kombinácii s novou dvojspojkovou predovkou. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponúka nový HYUNDAI i30?

 

Vzhľad a rozmery
 

Dizajnové zmeny modernizovaného HYUDAI i30 sú viac menej len kozmetické. Aj napriek tomu je možné nový, resp. „predfaceliftový“ model veľmi rýchlo identifikovať na základe odlišnej masky chladiča. Novinka upúta už na prvý pohľad výraznejšou tradične 6 uhoľníkovou maskou chladiča s upravenými horizontálnymi lamelami, ktoré teraz zdobí chrómový dekor. Jemnými zmenami prešiel tiež predný nárazník. Pri pohľade spredu pôsobí novinka aj naďalej pomerne dynamicky. Veľmi sa nám páči efektné denné LED svietenie s dizajnom typickým pre modely HYUNDAI. V rámci faceliftu bola pozmenená aj grafika zadných svetiel. Tie za tmy ponúkajú originálny svetelný podpis. Ponuku rozšírili taktiež nové odtiene lakov karosérie a nový dizajn diskov kolies. Ako celok pôsobí HYUNDAI i30 stále veľmi sviežo a moderne. Svojimi líniami je skôr konzervatívny. To znamená, že sa dizajnom nesnaží za každú cenu pútať pozornosť a to určite dokážu mnohí z nás oceniť. Celkové rozmery vozidla zostali aj po modernizácii bezo zmien. V reči čísel to znamená, že novinka meria 4300 mm, šírka vozidla dosahuje 1780 mm, výška atakuje 1470 mm a rázvor náprav má hodnotu 2650 mm. Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní prepravnú kapacitu na úrovni 378 litrov. Páči sa nám dvojitá podlaha s dostatočným počtom odkladacích priečinkov na drobnosti. Pod ňou zostalo stále miesto na dojazdovú pneumatiku. Po sklopení delených zadných sedadiel objem pre batožinu narastie na konečnú hodnotu 1316 litrov.

 

Interiér a výbava
 

V HYUNDAI sa zrejme držali dobre známeho hesla, „čo je dobré, to meniť netreba“ aj v interiéri. Kabína nového i30 zostáva aj po facelifte bez zásadných zmien. Palubnú dosku zdobí fluidný dizajn so zaujímavo tvarovanými detailmi, ktoré reprezentujú napr. výduchy ventilácie. Vyzdvihnúť musíme pocit kvality. HYUNDAI v modeli i30 podobne ako pri ostatných modeloch používa hodnotné materiály s príkladným dielenským opracovaním. Veľmi dobre je zvládnutá aj ergonómia či rozmiestnenie ovládacích prvkov. Efektne pôsobí predovšetkým prístrojový panel s kombináciou prehľadných analógových i digitálnych ukazovateľov. Nechýba tu ani ukazovateľ s aktuálnou teplotou chladiacej kvapaliny. Na palubnej doske nachádzame dostatočne veľké tlačidlá jednotlivých ovládacích prvkov s intuitívnym rozmiestnením. Nami testovaný prostredný výbavový stupeň Family sa zaobišiel bez dotykového infotainmentu, čo v konečnom dôsledku nemusí byť na škodu. Všetky dôležité funkcie vrátane autorádia sa ovládajú jednoducho prostredníctvom klasických tlačidiel, prípadne prostredníctvom multifunkčného volantu. Takéto riešenie určite ocenia najmä konzervatívnejšie ladení užívatelia. Silnou stránkou nového HYUNDAI i30 zostáva podobne ako v minulosti na danú triedu pomerne veľkorysý vnútorný priestor. Posed za volantom je vďaka optimálne tvarovaným sedadlám prijemný a pohodlný. Vynikajúci je i výhľad z vozidla. Veľkorysé priestorové pomery panujú v konečnom dôsledku aj v druhom rade. Skutočne príjemným prekvapením je pre nás prostredný výbavový stupeň Family. HYUNDAI i30 už v tejto konfigurácii ponúka prvky ako napr.: zliatinové disky kolies, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné parkovacie senzory či autorádio s funkciou Bluetoth a podobne.

 

Jazda

Z prihliadnutím na jazdný prejav sme boli v praxi najviac zvedaví na novú automatickú prevodovku DCT. Z nášho pohľadu je práve nová 7 stupňová „dvojspojka“ najväčšou ozdobou modernizovaného HYUIDAI i30. Po našej skúsenosti konštatujeme, že pri jej vývoji odviedli konštruktéri kórejskej značky špičkovú prácu. Pri novom HYUNDAI i30 funguje kombinácia úspornej naftovej motorizácie 1,6 CRDi (110 koní) s prevodovkou DCT na jednotku. Zmeny prevodových stupňov prebiehajú veľmi hladko. Pri pokojnej jazde radí moderná dvojspojka jednotlivé prevodové stupne prakticky bez akéhokoľvek povšimnutia. Manuálny režim radenia sme aj preto v praxi využívali len sporadicky, napríklad pri podradení pri predbiehacom manévri. Pre toho, kto obľubuje komfort automatického radenia, predstavuje prevodovka DCT vítanú alternatívu ku klasickému automatu. Novinka zaujme tiež lepšie odizolovanou kabínou. Zaujímavým spestrením ostáva aj naďalej možnosť prednastavenia troch jazdných režimov a to Normal, Sport či Comfort.

 

A náš celkový dojem?
 

Nový HYUDAI i30 patrí právom medzi najobľúbenejšie kompaktné modely u nás. Navonok nenápadná modernizácia prináša so sebou viac ako sa na prvý pohľad môže zdať. Okrem techniky, ktorú reprezentuje nová prevodovka DCT, nás príjemne prekvapila tiež bohatá testovaná výbava Family, ktorú môžeme s prihliadnutím na cenu vozidla len odporúčať. V Žiline si nový HYUNDAI i30 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel HYUNDAI v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky HYUNDAI.

 

 

 

Technické parametre

Model: HYUNDAI i30 1,6 CRDi Family
Palivo: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 300
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba 4,4 l na 100 km

Výbava: HYUNDAI i30 1,6 CRDi Falimy (testovaný model) Cena: od 15 190 €

Výbava: HYUNDAI i30 1,4i Classic (benzín) Cena: od 11 990 €

 

 

 

HYUNDAI TUCSON – Diesel + automat

Nový HYUNDAI TUCSON sa teší na našom trhu mimoriadnej obľube. Nedávno sme si túto novinku predstavili podrobne pri teste HYUDAI TUCSON s benzínovým turbom (1,6 T-GDi) pod kapotou. Teraz sa k tejto žiadanej novinke znova krátko vraciame. V spolupráci so spoločnosťou ALTERIA MOTOR, s r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne, sme teraz preverili nový HYUNDAI TUCSON so špičkovým turbodieslom 2,0 CRDi HP v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Premium.

Pripomeňme si ešte raz to najdôležitejšie o tejto atraktívnej novinke. Kompaktné SUV sa znova vracia k označeniu HYUDAI TUCSON. U nás sa momentálne ponúka v štyroch stupňoch výbavy a so zaujímavou skladbou dostupných motorizácií. Slabšie pohonné jednotky sa kombinujú s pohonom predných kolies a výkonnejšie sa, naopak, ponúkajú s pohonom 4x4. Najdostupnejšiu alternatívu predstavuje atmosferická benzínová motorizácia 1,6 GDi s výkonom 132 koní dostupná vo verzii 4x2. Výkonnejšou zážihovou voľbou je prepĺňaná motorizácia 1,6 T-GDi (177 koní) kombinovaná s pohonom všetkých kolies. Naftový základ predstavuje motorizácia 1,7 CRDi s výkonom 115 koní dostupná s poháňanou prednou nápravou. Výkonnejšou alternatívou je motor 2,0 CRDi (136 koní) dostupný s pohonom všetkých kolies. Výkonovou špičkou modelového radu je verzia 2,0 CRDi HP s výkonom 185 koní dostupná podľa očakávania s pohonom 4x4. Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii 6 stupňová manuálna prevodovka. Na želanie sú v ponuke aj automatické prevodovky. Pri motorizácii 1,6 T-GDi je to nová 7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT a pri motore 2,0 CRDi zase klasický 6 stupňový automat. My sme pri teste siahli po najatraktívnejšej kombinácii, ktorú predstavuje turbodiesel 2,0 CRDi so 6 stupňovou automatickou prevodovkou.

Atraktívny i príťažlivý dizajn nového HYUNDAI TUCSON patrí z nášho pohľadu jednoznačne k najsilnejším zbraniam novinky. Vozidlo pôsobí veľmi mohutne a robustne, čo sa musí páčiť. Novinka ponúka v základnom usporiadaní batožinový priestor s veľmi slušnou kapacitou: 513 litrov (lepiaca sada) resp. 488 litrov (plnohodnotná rezerva). Pri sklopených zadných sedadlách táto hodnota narastie až na 1503, resp. 1478 litrov v závislosti od toho, či si vystačíte s lepiacou sadou alebo siahnete po plnohodnotnej rezerve. Mimochodom, HYUNDAI ako jeden z mála výrobcov ponúka pri vozidle typu SUV plnohodnotnú rezervu, za čo si z nášho pohľadu vzhľadom na kvalitu našich ciest zaslúži veľkú pochvalu. Keďže nový HYUNDAI TUCSON si v konfigurácii s pohonom 4x4 trúfa zdolávať aj nástrahy terénu. Doplňme ešte údaj o svetlej výške, tá dosahuje 172 mm.

Interiér prichádza s modernými riešeniami. V HUYNDAI si dali veľmi záležať na vynikajúcej ergonómii a prehľadnom rozmiestnení všetkých ovládacích prvkov. Prístrojový panel klasickej koncepcie už tradične vyobrazuje v prehľadnej podobe všetky potrebné údaje. Vynikajúci je TFT displej palubného počítača s peknou grafikou. Dominantou palubnej dosky je nový dotykový displej multimediálneho rozhrania v našom prípade aj s integrovanou navigáciou TomTom so 7 ročnou aktualizáciou mapových podkladov zdarma. Ovládací panel niektorých funkcií, ako je napr. uzávierka pohonu všetkých kolies, asistent zjazdu dole prudkým svahom, volič jazdných režimov alebo parkovací asistent sa teraz nachádza na stredovej konzole hneď vedľa elektronickej parkovacej brzdy. Veľmi príjemný ja aj samotný posed za volantom. Z kabíny je slušný výhľad, vďaka posunutému a-stĺpiku aj v smere šikmo dopredu. Veľkorysé priestorové podmienky panujú aj v druhom rade. Obzvlášť chceme pochváliť dostatočne dlhý sedák, ktorý veľmi dobre podopiera nohy. Testovaná top výbava Premium disponovala prvkami ako je napr. bezpečnostný systém Safety pack s funkciou monitorovania mŕtveho uhla a núdzovým brzdením, nechýbala ani čítačka dopravných značiek, systém monitorujúci samovoľné opustenie jazdného pruhu, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, parkovací asistent, cúvacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie a podobne.

Nový HYUNDAI TUCSON v nás zanechal veľmi dobrý dojem aj po stránke jazdných vlastností. Turbodiesel 2,0 CRDi (185 koní) predstavuje najvýkonnejšiu motorizáciu v ponuke. Deklarovaný výkon je najviac citeľný pri aktivovaní režimu Sport. Vďaka kolesám umiestneným prakticky v rohoch karosérie, ktoré sú zárukou veľmi dobrej stability, dokáže byť novinka až prekvapivo zábavná aj pri dynamickejšej jazde. V praxi sa nám veľmi páčila taktiež spolupráca spomenutej motorizácie s klasickou 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Testovaná konfigurácia je z nášho pohľadu ideálna na dlhé diaľničné presuny ako aj na prípadnú jazdu v teréne. Mimo spevnených ciest sme pri pomalom zdolávaní terénnych nástrah neraz ocenili výrazne vyššiu porciu krútiaceho momentu ako ponúka benzínová alternatíva. Novinka je ako celok veľmi vydareným a zaujímavým vozidlom. Ponúka atraktívny dizajn, ktorý chytí mnohých za srdce. Okrem toho v našom teste TUSCON presvedčil aj po stránke jazdných vlastností. Či v konečnom dôsledku siahnuť po zážihovej, resp. vznetovej verzii je z nášho pohľadu veľmi ťažké jednoznačne rozhodnúť. Ani v jednom prípade neurobíte chybu. Rozhodujúcim faktorom preto ostávajú potreby, resp. požiadavky konkrétneho zákazníka.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímka: Autor

 

 

Technické parametre

Model: HYUNDAI TUCSON 2,0 CRDi HP Premium
Palivo: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 136/185
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 6,5 l na 100 km

Výbava: HYUNDAI TUCSON 2,0 CRDi HP Premium (testovaný model) Cena: od 30 790 €

Výbava: HYUNDAI TUCSON 1,6 GDi Comfort (benzín) Cena: od 18 990 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod