Mohutná modelová ofenzíva automobilky HYUNDAI pokračuje aj naďalej. Po veľmi úspešných novinkách predstavených v tomto roku, medzi ktoré sa radí nová generácia HYUNDAI i20, resp. vynovený modelový rad HYUNDAI i30, sa u nás začalo nedávno predávať aj úplne nové kompaktné SUV, ktorým je HYUNDAI TUCSON. Atraktívna novinka so staronovým označením nahrádza v modelovom portfóliu značky v našich končinách veľmi obľúbený model ix35. Medzigeneračne TUCSON vo všetkých parametroch okrem celkovej výšky mierne povyrástol. To sa logicky pozitívne premietlo do zlepšených priestorových pomerov pre posádku či batožinu. Silnou zbraňou tohto modelu sa stáva tiež veľmi atraktívny a robustný dizajn. Pod ten sa podpísal šéfdizajnér koncernu Peter Schreyer. V duchu dnešnej doby môže vozidlo disponovať širokou škálou moderných jazdných asistentov. Podľa očakávania je novinka v ponuke vo verzii s poháňanou prednou nápravou, ako aj s pohonom všetkých kolies. Nový HYUNDAI TUCSON s prepĺňaným zážihovým štvorvalcom 1,6 T GDi v kombinácii so 7 stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT vo verzii s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Premium nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne.
Model HYUNDAI TUCSON sa na starom kontinente objavil už v roku 2004. Pre značku HYUNDAI to bola vstupenka do dnes veľmi populárneho segmentu kompaktných SUV. V roku 2010 prišla do predaja druhá generácia nesúca označenie ix35. Tá už bola vyvinutá presne na mieru európskym zákazníkom a vyrábala sa vo výrobnom závode značky HYUNDAI v Českej republike. Aktuálna tretia generácia sa opäť vracia k pôvodnému označeniu TUCSON. Podľa najnovšej filozofie kórejskej značky sa totiž SUV modely už nebudú označovať kombináciou písmen „ix“ s číslicou, ale samostatným názvom. Takéto privilégium má okrem modelov TUCSON, resp. SANTA FE už len vlajková loď značky, model HYUNDAI GENESIS. Samozrejme, aj nový TUCSON bol kompletne vyvinutý v európskej centrále značky a aj naďalej zbieha z výrobných liniek závodu v Nošoviciach. V tomto smere je potešujúci aj fakt, že motory pre novinku produkuje Slovenský závod koncernu v Tepličke nad Váhom. Na našom trhu sa momentálne táto atraktívna novinka ponúka v štyroch stupňoch výbavy a so zaujímavou skladbou dostupných motorizácií. Slabšie pohonné jednotky sa kombinujú s pohonom predných kolies a naopak výkonnejšie, sa ponúkajú s pohonom 4x4. Najdostupnejšiu alternatívu modelového radu predstavuje atmosférická benzínová motorizácia 1,6 GDi s výkonom 132 koní dostupná vo verzii 4x2. Výkonnejšou zážihovou voľbou je prepĺňaná motorizácia 1,6 T GDi (177 koní) kombinovaná s pohonom všetkých kolies. Naftový základ predstavuje motorizácia 1,7 CRDi s výkonom 115 koní dostupná s poháňanou prednou nápravou. Výkonnejšou vznetovou alternatívou je motor 2,0 CRDi (136 koní) dostupný s pohonom všetkých kolies. Výkonovou špičkou celého modelového radu je verzia 2,0 CRDi HP s výkonom 185 koní dostupná podľa očakávania s pohonom 4x4. Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii 6 stupňová manuálna prevodovka. Na želanie sú v ponuke aj automatické prevodovky. Pri motorizácii 1,6 T GDi je to nová 7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT a pri motore 2,0 CRDi pre zmenu klasický 6 stupňový automat. My sme pri teste siahli po na prvý pohľad netradičnej, ale o to zaujímavejšej kombinácii zážihového motora 1,6 T GDi s automatickou prevodovkou DCT. Naša úvodná otázka tak znie jasne: Čo všetko ponúka nový HYUNDAI TUCSON v bežnej praxi?
Vzhľad a rozmery
Atraktívny i príťažlivý dizajn nového HYUNDAI TUCSON patrí z nášho pohľadu jednoznačne k najsilnejším zbraniam novinky. Vozidlo pôsobí už na prvý pohľad veľmi mohutne a robustne, čo sa musí páčiť. Svojím vzhľadom a tvarovaním sa TUCSON veľmi ponáša na väčšieho súrodenca, ktorým je aj u nás veľmi obľúbený model HYUNDAI SANTA FE. Prednej časti dominuje masívny nárazník s, pre značku HYUNDAI, typicky tvarovanou 6 uholníkovou maskou chladiča. Tú zdobí trojica výrazných horizontálnych lamiel. Maska chladiča vytvára opticky jeden celok s dynamicky pôsobiacimi svetlometmi. Efektné denné LED svietenie je umiestnené spolu s hmlovkami v spodnej časti nárazníka. Pri pohľade z profilu vynikajú dynamické prelisy vo vrchnej i spodnej časti dverí spolu so „svalnatými“ blatníkmi s ochranným plastovým lemovaním. V nich pôsobivo upútajú pozornosť veľké kolesá z ľahkých zliatin. Zadnej časti dominuje rovnako masívny nárazník, ktorý v našom prípade ukrýval efektnú dvojitú koncovku výfuku. Poznávacím znamením nového HYUNDAI TUCSON sú aj zadné LED svetlá s originálnym svetelným podpisom. Ako celok si dizajn exteriéru zaslúži jednoznačne veľkú pochvalu. Ako sme už spomenuli v úvode, novinka je v porovnaní s predchodcom o niečo väčšia. To najlepšie demonštrujú celkové rozmery vozidla, ktoré sme medzigeneračne porovnali s modelom ix35. Nový HYUNDAI TUCSON meria 4475 mm (+65 mm), jeho šírka dosahuje 1850 mm (+30 mm), výška atakuje 1645 mm (-25 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2670 mm (+30 mm). Medzigeneračne si o rovných 48 litrov polepšil tiež batožinový priestor. TUCSON ponúka v základnom usporiadaní kufor s na danú triedu solídnym objemom 513 litrov (lepiaca sada), resp. 488 litrov (plnohodnotná rezerva). Pri sklopených zadných sedadlách táto hodnota narastie až na 1503, resp. 1478 litrov v závislosti od toho, či si vystačíte s lepiacou sadou alebo siahnete po plnohodnotnej rezerve. Mimochodom, HYUNDAI ako jeden z mála výrobcov ponúka pri vozidle typu SUV plnohodnotnú rezervu, za čo si z nášho pohľadu vzhľadom na kvalitu našich ciest veľmi dobré riešenie. Samotný batožinový priestor ponúka pomerne pravidelný tvar s dostatočnou vnútornou šírkou. Z praktických riešení chceme vyzdvihnúť napr. miesto na odloženie krycej roletky pod podlahou. Sedadlá v druhom rade síce nie je možné sklápať priamo z kufra, avšak po ich sklopení ponúka TUCSON ideálne rovnú podlahu. Nami testované vozidla disponovalo aj veľmi pohodlným elektronickým ovládaním piatych dverí s funkciou automatického otvárania po priblížení sa k batožinovému priestoru. Keďže nový HYUNDAI TUCSON si v konfigurácii s pohonom 4x4 trúfa zdolávať aj nástrahy terénu, ako posledný uvádzame parameter svetlej výšky. Novinka ponúka minimálnu svetlosť na úrovni 172 mm.
Interiér a výbava
Interiér novinky pôsobí už na prvý pohľad jednoduchšie a uhladenejšie, ako to bolo pri predchádzajúcej generácii. Z nášho pohľadu je teraz kabína nového TUCSONU ešte viac po chuti európskej klientele ako to bolo v minulosti. V HUYNDAI si dali veľmi záležať na vynikajúcej ergonómii a prehľadnom rozmiestnení všetkých ovládacích prvkov. Z užívateľského hľadiska nemáme k usporiadaniu kabíny žiadne výhrady. Prístrojový panel klasickej koncepcie už tradične vyobrazuje v prehľadnej podobe všetky potrebné údaje. Palec hore dávame aj TFT displeju palubného počítača s peknou grafikou. Dominantou palubnej dosky je nový dotykový displej multimediálneho rozhrania. V našom prípade disponoval integrovanou navigáciou TomTom so 7 ročnou aktualizáciou mapových podkladov zdarma. Systém okrem iného ponúka peknú grafiku a vynikajúcu odozvu na dotyk. Pochvalu si zaslúži aj ovládací panej klimatizácie, ktorý disponuje dostatočne veľkými tlačidlami s prehľadným usporiadaním. Ovládací panel niektorých funkcií, ako sú napr. uzávierka pohonu všetkých kolies, asistent zjazdu dole prudkým svahom, jazdné režimy alebo parkovací asistent, sa teraz nachádza na stredovej konzole hneď vedľa elektronickej parkovacej brzdy. Veľmi príjemný ja aj samotný posed za volantom. Z kabíny je slušný výhľad, vďaka posunutému a stĺpiku aj v smere šikmo dopredu. Veľmi slušné priestorové podmienky panujú aj v druhom rade. Obzvlášť chceme pochváliť dostatočne dlhé sedáky, ktoré veľmi dobre podopierajú nohy. Jedinou chybičkou krásy je snáď len chýbajúce prekrytie prahov na dverách, ktoré zabraňuje znečisteniu nohavíc. Z hľadiska celkovej výbavy je na tom nový HYUNDAI TUCSON veľmi dobre už i v nižších výbavách. Nami testovaná top výbava Premium disponovala aj prvkami, ako je napríklad bezpečnostný systém Safety pack s funkciou monitorovania mŕtveho uhla a núdzovým brzdením, ďalej nechýbala ani čítačka dopravných značiek, systém monitorujúci samovoľné opustenie jazdného pruhu, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, parkovací asistent, cúvacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie a podobne. Ako vtipný a veľmi originálny prvok spomenieme nakoniec kompas integrovaný vo vnútornom zrkadle.
Jazda
Nový HYUNDAI TUCSON v nás zanechal veľmi dobrý dojem aj po stránke jazdných vlastností. Nami testovaná konfigurácia s benzínovým motorom, automatickou prevodovkou a vo verzii 4x4 nepatrí v našich končinách medzi najpreferovanejšie konfigurácie v kategórii SUV. Ten, kto sa pre danú konfiguráciu rozhodne, však neurobí žiadnu chybu. Benzínový motor 1,6 T GDi disponuje dostatočným výkonom 177 koní. Oproti vznetovej verzii je citeľne ľahší, čo sa v praxi prejavuje tým, že vozidlo s väčšou ochotou a ľahkosťou zatáča do zákrut. Mimochodom, samotný podvozok je veľmi dobre vyladený na v prípade potreby dynamickú, ale pritom stále aj veľmi komfortnú jazdu. Softvér novej dvojspojkovej automatickej prevodovky so siedmimi stupňami je štandardne vyladený predovšetkým na čo najpriaznivejšiu spotrebu paliva. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú podľa očakávania veľmi hladko a plynulo. Deklarovaný výkon 177 konských síl je ale podstatne výraznejšie cítiť pri voľbe jazdného režimu sport, kedy sa výrazne priostrí odozva intenzity stláčania akcelerátora. My by sme nakoniec dali prednosť tradičnej kombinácii s manuálnou prevodovkou. Testovanú dvojspojku DCT vnímame v prvom rade ako vyslovene komfortný prvok. Ďalším argumentom v prospech automatickej prevodovky DCT môže byť výrobcom deklarovaná nižšia spotreba paliva ako pri verzii s klasickým manuálom. V neposlednom rade sa z nášho pohľadu novinka vyslovene nestratí ani v ľahkom, resp. stredne ťažkom teréne. Tu nový TUCSON vďaka v konfigurácii 4x4 dokáže zahanbiť aj mnohých „terénnejšie“ sa tváriacich konkurentov.
A náš celkový dojem?
Značka HYUNDAI patrí na našom trhu medzi predajných lídrov v segmente SUV. Túto pozíciu jej z nášho pohľadu pomôže ešte viac upevniť dnes testovaný HYUNDAI TUCSON. Novinka je ako celok veľmi vydareným a zaujímavým vozidlom. Ponúka atraktívny dizajn, ktorý chytí mnohých za srdce. Okrem toho v našom teste TUCSON presvedčil aj po stránke jazdných vlastností. To, že HYUNDAI svojmu novému modelu dôveruje, deklaruje napríklad aj 5 ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov. V Žiline si nový HYUNDAI TUCSON môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel HYUNDAI v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky HYUNDAI.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: HYUNDAI TUCS
ON 1,6 T-GDi Premium
Motor: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 130/177
Krútiaci moment Nm: 265
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba 7,5 l na 100 km
Výbava: 1,6 T-GDi Premium (testovaný model)
Cena: od 27 790 €
Výbava: 1,6 GDi Comfort (4x2)
Cena: od 18 990 €