Od začiatku žiadajú, aby túto oblasť mesto riešiť komplexne. „Tak, ako je to uvedené v zadaní pre spracovateľa projektu, ktoré podpísal pán primátor mesta Žilina dňa 19.7.2019 - celé zadanie mal spracovateľ štúdie s občanmi sídliska konzultovať, vyhodnotiť prieskum s verejnosťou, občania mali participovať na štúdii, mal vyhodnotiť odporúčania občanov tak, aby sa ako s celkom „jeho obyvatelia stotožnili a zobrali ho za svoje,“ myslí si Vladimír Martinka, ktorý je zástupcom spomínanej iniciatívy.
ÚZEMIE JE DEFINOVANÉ
Celú oblasť definuje zákon ako sídlisko, so všetkým, čo k tomu patrí. „Je to sídlisko, ktoré bolo budované v rámci komplexnej bytovej výstavby a každé takáto oblasť má svoje parametre. Ak sa spraví 9-podlažný dom, musí byť k nemu výťah, prislúchajúci počet parkovísk, komunikácie, siete atď. Samotné sídlisko, ako celok, musí mať zabezpečenú možnosť, aby sa sem dostali sanitky, nákladné autá, plošiny, hasiči a tak ďalej. Ide o komplexnú bytovú výstavbu. A v rámci tohto nášho územia práve dotknutá ulica, ktorú chcú zúžiť, má svoje parametre, ktoré ak zrušíme, tak to nebude v poriadku. My nie sme proti, ale musia tú ulicu nahradiť inou. Tu prichádza do úvahy Ulica Puškinova, Čajakova a možné prípojky. Ako občan som proti. Prichádzame o zeleň a nie je to riešenie,“ myslí si Martinka.
CHÝBA DISKUSIA
Zároveň sa zhodli, že neprebehla ani poriadna diskusia k celému zámeru projektu Nového Bulváru. „Diskusia čiastočne bola, ale naše požiadavky nezapracovali. Dokonca dodnes sme nevideli finálnu verziu projektu aj s prípadnými zmenami. Rovnako nám chýba komplexná štúdia dopravy, ktorú mesto tvrdí, že má, ale my sme sa k nej nedostali. Tá je podľa nás kľúčová,“ doplnil rozhorčene Martinka, ktorý je zároveň majiteľom jednej z prevádzok.
Zaujímavosťou je, že v roku 1996 sa konala urbanisticko-architektonická súťaž na riešenie Ulice Antona Bernoláka, v ktorej sa píše: “Podľa prieskumov a rozborov vypracovaných pre ÚPN-SÚ Žilina a v r. 1994 sa na riešenom území nachádza 500 parkovacích miest a 30 odstavných stojísk v rádových garážach. Podstatná časť z jestvujúcej kapacity krátko a dlhodobých parkovacích miest je situovaná na automobilových komunikáciách. Pre potreby riešenia územia je potrebné zabezpečiť min. 650 parkovacích miest a odstavných krátko a dlhodobých stojísk,“ znelo vyjadrenie z roku 1996. Je teda jasné, že parkovanie v tejto lokalite mesta je dlhodobo poddimenzované.
POTREBNÁ JE DOPRAVNÁ ŠTÚDIA
„Pokiaľ sa nebude riešiť, ako územný celok komplexná bytová výstavba, tak nebudeme spokojní. Všetci vrátane hasičov alebo policajtov sa vyjadrovali len k stavbe, ako takej, (stavbe dotknutej ulice pozn. red.) nie k celej zóne. Sme za, urobte to, ale riešte to ako celok. Puškinova by sa musela zmeniť na iné parametre. My tam môžeme mať parkoviská, ale ľudia sa tam nedostanú. Ona (A.Bernoláka) spĺňa parametre, ktoré jej boli dané v rámci výstavby sídliska. Prejde tam auto, ale nenahrádza ďalšiu ulicu, ktorá bude uzavretá,“ povedal ďalšie pripomienky Vladimír Martinka. Riešenie je jednoduché. „Treba spraviť dopravnú štúdiu celej zóny. Koľko tu chodí áut, koľko ich tu parkuje, rezidentské parkovanie. Musia sa riešiť križovatky a odbočky. Podľa toho im vyplynú výsledky, čo sa dá a čo sa nedá urobiť. Nič iné nežiadame,“ doplnil.
Iniciatíva „Za lepší Bulvár“ a petícia, ktorá ju podporuje, vznikla ako reakcia na neakceptovanie pohľadu občanov a majiteľov nehnuteľností zo strany predstaviteľov mesta. „Komunikovanie s nami začalo až v čase, keď nám bol predstavený projekt. To bolo 29. apríla minulého roka. Vtedy sme sa vyjadrili, že s takýmto riešením nesúhlasíme. Následne vznikla iniciatíva „Za lepší Bulvár“ zastupujúca občanom sídlisk Hliny III. a Hliny IV. a majiteľov objektov na tejto ulici. V krátkom čase občania spísali petíciu, kde je takmer 200 podpísaných občanov,“ doplnil Martinka s tým, že predstavitelia mestského úradu si nemôžu iba myslieť a sľubovať občanom, že to bude dobré, že to zatraktívni prostredie. „Bude nás to stáť dva a pol až tri milióny euro, preto už na úrovni projektovej dokumentácie musia byť vyriešené všetky nadväznosti, ktoré takáto zmena prinesie a tak predísť nezvratným problémom,“ dodal.