Galéria F sa programovo venuje fotografii, vystavovali tu napríklad Alex Mlynárčik, Darius Laski, Jaro Hulka a ďalší. V súčasnosti si do galérie môžete prísť pozrieť fotografie Jaroslava Horečného.
MESTSKÉ ILÚZIE
Cyklus fotografií Jaroslava Horečného pod názvom Mestské ilúzie patrí do kategórie vzrušujúco-emočných diel. „Cyklus Mestských ilúzií stavia Jaroslava Horečného do polohy fotografa impulzívneho typu so zmyslom pre jasný a vyhranený programový zámer,“ hovorí Milan Mazúr, kurátor výstavy. „Sondovaním nových, doteraz nevyužívaných možností fotografického výrazu sa necháva inšpirovať zdanlivo banálnymi a apriórnymi skutočnosťami bežného života. Akoby sa snažil zachytiť človeka tam, kde nie je, podávať o ňom správu aj bez jeho prítomnosti.“
Ako ďalej dodáva: „Záznamy objektívu necháva často „opájať“ vtipnou metaforou, okamžitým nápadom či zaujatím k istej skutočnosti, ktorú interpretuje často do nových súvislostí až významových rovín.“
REFLEXY
„Tematika mesta ma začala zaujímať v 90. rokoch, potom neskôr po roku 2000. No vtedy som už mesto snímal úplne inak. V odrazoch,“ prezrádza autor výstavy.
Na snímkach využíva optiku reflexov výkladových plôch, nachádza vizuálne prepojenia, komunikačné úsilia, ktoré vytvárajú príbehy alebo nastavujú svojimi manifestáciami zrkadlo absurdite (či genialite?) civilizácie. „Využívam reflex vo svetelných plochách, v odrazoch áut, vo výkladoch a pod., čím vznikajú veci, ktoré vyzerajú ako montáže.“ Ide však o montáže s využitím odrazov, ktoré vznikajú priamo na mieste. A fotografie teda nie sú upravované.
MENIACI SA „ORGANIZMUS“
Mesto je neustále sa meniaci „organizmus“ a často vytvára emóciu miesta, v ktorom autor skúma nielen okolie, ale je pozorný k detailom. „Autor využíva texty, ich fragmenty sprevádzajúce mestské prostredie ako organickú súčasť výpovede,“ vraví Milan Mazúr. „(Ne)aranžované „divadlo“ street artu ho vťahuje do situácie skúmať neustále nové a nové príbehy.“
Jaroslav Horečný vytvára priestor pre diváka – konzumenta zúčastniť sa vedome či nevedome príbehu, do ktorého buď vstúpi, alebo sa stane len pasívnym pozorovateľom. „Na snímkach vidieť atmosféru mesta ako ľudského mraveniska, kde sa realizujú všetky procesy od módy, predaja vecí, reklamy, dopravy a podobne,“ hovorí Jaroslav Horečný. Obrazy tvárí, postáv, odkazov či nápisov autor zámerne „vytrháva“ z pôvodného kontextu a pripisuje im nové významy.
SUVERENITA
„Jaroslav Horečný dospel k zrodu „inej“ fázy svojej tvorby, prezrádzajúc v nej znaky zrelosti, suverenity ovládanej inteligenciou fotografickej výtvarnej reči a koncentrovanej výrazovej sily. Pozoruje prostredie mesta ako miesta, v ktorom existuje ľudská civilizácia,“ dopĺňa na záver kurátor.