Zimné obdobie sa pomaly blíži, čo popri možných „šarvátkach“ na snehu vodičom prináša aj mnohé starosti – ranné odhŕňanie snehu, škriabanie namrznutých okien alebo vychladnutý interiér. Svedomitý vodič by potom mal myslieť na to, že motor automobilu je pred jazdou nutné riadne zahriať.
Mnohí vodiči zahrievanie agregátu riešia státím na mieste s naštartovaným motorom, čo sa možno niektorí z vás učili aj v autoškole. To ale platilo len pre staršie jednotky s karburátormi, pre moderné motory so vstrekovaním je najlepšia práve pomalá jazda, len s krátkym zahriatím na voľnobeh.
Krátke zahriatie na niekoľko desiatok sekúnd je totiž potrebné, aby do všetkých mazacích miest prenikol olej. Ideálnym riešením je tak nechať pohonné ústrojenstvo prehriať počas doby, kedy vodič škriabe namrznuté okná svojho auta.
Dlhé státie na voľnobeh už ale motoru škodí. Pohonná jednotka v takomto prípade používa bohatšiu zmes, kedy je pomer paliva k vzduchu vyšší než inokedy. To vedie k vysokej spotrebe paliva a zároveň to motoru, zvlášť zážihovému škodí. Benzín totiž narušuje olejovú vrstvu na stenách valca, čo v kombinácii s tuhosťou oleja v tejto fáze vedie k vyššiemu treniu, a teda vyššiemu opotrebovaniu komponentov. Benzín sa navyše dlhým státím dostáva stále viac do oleja, čím zhoršuje jeho kvalitu, zhoršuje totiž jeho mazacie schopnosti. Zahrievanie na voľnobeh navyše nezahreje dostatočne prevodovku a rozvody, čo zaistí práve odborníkmi odporúčaná pomalá jazda.
Zahrievanie pri jazde je pre techniku prospešné. Je ale nutné zdôrazniť, že má ísť o pomalé tempo. Piesty a valce sú vyrobené z materiálov s odlišnou tepelnou rozťažnosťou, a tak ich môže prudké zahriatie poškodiť. Najšetrnejšia k nim je teda práve pomalá jazda, počas ktorej by vodič nemal agregát vytáčať nad cca 3000 otáčok. Opatrnejší odborníci dokonca radia neprekonávať 2000 otáčok.
Nielen počas zimy by potom vodič mal myslieť na to, že olej sa zahrieva dlhší čas, než by sa mohlo zdať. Zahriatie oleja je pritom veľmi potrebné, pretože len tak bude motor dobre premazávať. Napriek tomu mnohé moderné autá už ukazovateľ teploty oleja zanedbávajú – majú len ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, ktorý sa u niektorých dokonca obmedzuje iba na varovnú diódu. Zahriatie chladiacej kvapaliny na prevádzkovú teplotu pritom neznamená, že už je dostatočne zahriaty aj olej. Ten sa zahrieva dlhšie ako chladiaca kvapalina, okrem iného z toho dôvodu, že cirkuluje aj v olejovej vani alebo externej nádrži, kde jeho ohriatie trvá dlhšiu dobu. Práve preto je potrebné so zaťažovaním agregátu počkať.
Až teda ráno, v mraze budete vyrážať na cestu, myslite na to, čo je pre váš motor najprospešnejšie – krátke zahriatie na voľnobeh a následné dohriatie pomalou jazdou. Až potom môžete schopnosti motora využiť do plnej miery.