Žilinský Večerník

23. november 2024 | Klement
| -5°C

Z regiónu

Jeho „animák“ očaril svet. Mladý Žilinčan ako úspešný režisér?

Martin Smatana má len 25 rokov a pred sebou sľubnú kariéru vo filmovom priemysle. Jeho prvý bábkový film o malom chlapcovi zaujal divákov po celom svete a získal zaň mnohé ocenenia. V súčasnosti natáča ďalšie dva filmy, jeden pre deti a druhý pre nenapraviteľných vorkoholikov.

22.05.2017 | 07:15

Ako sa momentálne máte?
Mám sa skvele, ďakujem. Som v Prahe, študujem na FAMU (Fil­mová a televízna fakulta Akadé­mie múzických umení) a užívam si prvé letné dni. Pred pár dňami som sa vrátil z festivalu Anifilm v Třeboni, kde som v rámci Vise­grad Animation Forum prezen­toval pripravovaný film Šarkan. Okrem toho animujem niekoľko sekvencií do jedného divadelné­ho predstavenia tu v Prahe, kto­ré kombinuje prvky parkouru a pantomímy.

Váš prvý animovaný film Rosso Papavero prednedávnom ukončil šnúru na medzinárodných festiva­loch a vraj veľmi úspešne...
Áno, za uplynulé dva roky bol pre­mietnutý asi na 140 festivaloch v 50 krajinách sveta. Darilo sa mu výborne, oveľa lepšie, než som čakal. Získal 14 medzinárodných cien na festivaloch v Argentíne, v Mexiku, v Brazílii, v USA vyhral na festivaloch v New Jersey, v Il­linois a v Kalifornii a minulý rok získal ceny v Indii a v Chorvát­sku. Najviac sa však teším zo slo­venskej ceny na Bienále animácie v Bratislave, pretože to bola prvá cena a vtedy mi skutočne ani ne­napadlo, že by som s týmto fil­mom mohol získať vôbec nejakú cenu.

Zúčastnili ste sa niektorého fes­tivalu aj osobne? Aký to bol pocit sledovať reakcie ľudí na váš film?
Áno, film som bol prezentovať na­príklad v Berlíne, v Dubaji, v Slo­vinsku, môj otec Miro Smatana prezentoval film v Anglicku či na Sardínii. V Berlíne ho premietali štyrikrát, na premiére sa zúčastni­lo viac než tisíc detí. V kinosálach bola vždy skvelá atmosféra a pre mňa bolo zaujímavé a inšpira­tívne sledovať reakcie prítomné­ho detského publika, ich spôsob vnímania toho, čo sa odohrávalo na plátne. Reagovali spontánne, kričali, smiali sa, báli sa o svojich hrdinov a komentovali.

Môžu si film pozrieť aj Žilinčania?
Samozrejme. Nedávno som ho zverejnil online na YouTube aj na Vimeu, kde si ho môžu všetci voľ­ne pozrieť. Keďže časť filmu sme pripravovali práve v Žiline – v ate­liéri na Vlčincoch a v ateliéri na Štúrovej pri Mariánskom námestí, radi by sme dali bábky a rekvizi­ty z filmu na nejakú žilinskú vý­stavu, popri ktorej by hral film v pozadí. Ale to sme zatiaľ bližšie neplánovali.

Film je o malom chlapcovi, ktorý zažije neuveriteľné dobrodružstvo v cirkuse. Pracovali ste na ňom tri roky. Ktorá fáza prípravy bola najnáročnejšia? Kto sa na ňom spolupodieľal?
Najťažšie asi bolo vymyslieť, čo sa bude na scéne odohrávať a potom bolo náročné to vyrobiť a dokon­čiť. Námet sme vymysleli s Betkou Remencovou, scenár sme písali so spolužiačkou Ivanou Sujovou, ski­ce a výtvarné návrhy robila Vero­nika Maliňáková, cirkusové marin­gotky vyrobil môj dedko František Smatana, ja som vyrobil prostre­die, cirkusové šapito, vymodeloval hlavy bábok a ušil kostýmy, ob­razovú postprodukciu robil Dávid Štumpf, grading Michal Šabík a za zvuk je zodpovedný Adam Kuchta. S produkciou a grantom pomáhala Zuzka Bartošová, veľká vďaka patrí Anne Jackovej za prihlasovanie filmu na festivaly a tiež môjmu ot­covi Mirovi Smatanovi za prezen­táciu na festivaloch. A spolupraco­val s nami aj Audiovizuálny fond (AVF), ktorý finančne podporil distribúciu filmu.

Keď sme sa naposledy stretli, štu­dovali ste v Bratislave, teraz ste v Prahe... Čo sa za posledné dva roky stalo?
Prestúpil som. Do Prahy na FAMU som chcel totiž ísť už od strednej školy, páčili sa mi české bábkové filmy, najmä tie zo slávnej éry Jiří­ho Trnku. Podal som si prihlášku na bakalára, ale nezobrali ma, tak som išiel na tri roky do Bratisla­vy na VŠMU, čo bol dobrý základ a skvelá skúsenosť. Po bakalárovi som znovu podal prihlášku na FAMU, tentokrát už na magistra a podarilo sa.

Aké filmy momentálne natáčate?
Momentálne robím dva filmy. Prvý sa volá Sťahováci a dokonče­ný by mal byť koncom tohto roka. Ide o trikový film vyrobený tech­nikou kombinujúcou živú akciu hercov s animovaným prostredím. Jeho témou je aktuálna proble­matika nášho nakladania s časom, miera, ktorou ho delíme medzi našu prácu, rodinu a nás samot­ných. Film reaguje na extrémne prípady úmrtia vorkoholikov na pracovisku, ktoré sa dejú bežne v ázijských krajinách a pre nás môžu byť (našťastie, zatiaľ len) va­rovným príkladom. Natáčali sme ho v ateliéri na Barrandove a za­hrali si v ňom slovenskí aj českí mímovia, napríklad Michal Hecht, Števo Capko, ich študenti Lukáš Šimon, Anna Kukuczková, Vojtěch Svoboda a ďalší. Druhý film sa volá Šarkan a bude pre deti vo veku 5 – 9 ro­kov. Bude mať asi 10 minút, je realizovaný klasickou bábkovou animáciou a nosným obsahovým prvkom príbehu je vzťah me­dzi starým človekom a dieťaťom. Dedo, plochý ako list papiera, s námahou odoláva jesennému vetru, zatiaľ čo chlapec s hlavou v oblakoch si lietanie vo vetre užíva.

O čo náročnejšie je natočiť bábko­vý film ako kreslený? Zaujímate sa aj o tento druh animovaných filmov?
Jasné, kreslené filmy ma baví sle­dovať, ale až tak ma nebaví ich vy­tvárať. Oveľa viac ma baví bábková stop motion animácia, kde všetko, čo je v obraze – postavy, stôl, sto­lička, dom – musí byť reálne vyro­bené v miniatúrnych veľkostiach, z reálnych materiálov. Môžem ich chytiť do ruky, posúvať nimi a ani­movať ich snímku po snímke. Ťažko povedať, či je náročnej­šia bábková alebo kreslená ani­mácia, na bábkovú animáciu treba mať priestor v ateliéri, príprava a výroba trvajú dlhšie, ale už ani­mácia samotná ide celkom rýchlo. Kreslenka je zase jednoduchšia na prípravu, ale animácia trvá dlhšie, pretože treba každý obrázok na­kresliť zvlášť.

Ktorý animovaný film si rád pozriete?
Obľúbených mám veľa. Z krátkych filmov napríklad Rabbit and Deer, Oh willy, But Milk Is Important, z tých celovečerných napríklad Chlapec a svet, Koralína, ale aj Toy Story alebo Hľadá sa Nemo. A nie­kedy sa pozriem na večerníčky, ktoré som mal rád ako dieťa – Kr­teček, A je to, Pingu!

Budúci rok končíte školu. Akým smerom sa plánujete uberať?
Určite sa chcem naďalej veno­vať animácii, ktorá ma baví. Rád by som aj po škole urobil nejaký film, keď sa podarí dokončiť tie­to dva. Zatiaľ neviem, kde budem žiť, v Česku sa zatiaľ cítim dobre, je tu fajn prostredie na tvorbu, na Slovensku mám zase kamarátov a rodinu. Možno budem naďalej pendlovať v česko-slovenskom priestore alebo načas vycestujem niekam do zahraničia, napríklad do Anglicka, ktoré má silnú tradí­ciu práve v stop motion animácii. A možno ešte pôjdem niekam štu­dovať, uvidíme.

Film Rosso Papavero a ukážku z pripravovaného filmu Šarkan si môžete pozrieť nižšie:

Foto: archív Martina Smatanu

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod