Váš román vzbudzuje obrovskú zvedavosť, no dvíha aj tlak – mali ste obdobie, keď ste sa potrebovali s ohlasmi prejavujúcimi nedôveru vyrovnať?
Ak im dvíha môj román tlak, tak potom musí aj Biblia. Ja som v románe opísal len to, čo hovorí Kristus, a k tomu dal porovnanie s tým, čo robia vrchné poschodia katolíckej cirkvi. Dokonca jestvujú názory o tom, že by sa mal stiahnuť z distribúcie. Ja hovorím, že v tom prípade by mali z distribúcie stiahnuť aj Bibliu.
Mala mediálna vlna po vydaní tejto knižky aj nejaký nepríjemný dopad na váš osobný život – prípadne na rodinu?
Pre autora je najlepšie, keď ho chvália, potom je dobré, keď mu nadávajú, ale najhoršie je, keď o ňom nič nehovoria. Čiže pre mňa sú aj tie negatívne ohlasy v podstate dobré. Naša Adela je zvyknutá už aj na ďaleko horšie reakcie médií a niektorých závidiacich ľudí. Väčšina reakcií je ale predsa len: „výborne, pán Banáš, konečne sa o týchto témach začína hovoriť“. Veď to začala samotná cirkev - tým, že nedôstojne vyradila trnavského arcibiskupa Bezáka. Týmto románom pomáham jemu, aj pápežovi Františkovi. Bodaj by vydržal čo najdlhšie. Ale som pesimista.
Aký teda máte názor na terajšieho pápeža a jeho neobvyklú otvorenosť?
Najvýznamnejší pápež bol Ján XXIII., no potom bol Ján Pavol I., ktorého ľudia ani veľmi nezaregistrovali. Nie druhý, ten bol významný cestovateľ a osobnosť, ale veľmi zásadné zmeny nespravil, aj keď sa pokúsil. Ján Pavol I. bol v pontifikáte mesiac v roku 1978 a skúsil spraviť reformu v cirkvi – robil identické kroky, ako robí momentálny pápež, ale zatiaľ, pri všetkej úcte k Františkovi, síce mu všetci normálni kresťania držíme palce, sú to povrchné veci. Je to skôr imidž. Ja tomuto pápežovi skutočne prajem len to najlepšie, ale keď príde k zlomovému okamihu, ktorým je začiatok robenia poriadku s vatikánskou bankou, som veľký pesimista. Dlho mu to nedovolia robiť, lebo keď Ján Pavol I. začal upratovať vo vatikánskej banke, rána sa nedožil. Podľa mňa od Františka je zatiaľ najpozoruhodnejším signálom odvolanie vatikánskeho štátneho tajomníka. Zvláštne je aj pozorovanie slovenskej biskupskej konferencie. Podľa mňa si želajú, aby František čo najskôr odišiel. Lebo to je človek mentálne podobný Bezákovi.
Prečo práve tie názvy - Kód 9 a jeho voľné pokračovanie – Kód 1?
Kód 9 je taká zložitejšia matematická kombinácia a Kód 1 je vlastne to najdokonalejšie. V knihe je aj kapitola Kód 1, kde vysvetľujem, prečo sa tak volá. Chcem tým povedať, že v našich životoch je prirodzená každodenná komunikácia s kopou ľudí, ale nie sú pre nás z morálneho hľadiska dôležití tí, ktorí sú hierarchicky najvyššie, to znamená v cirkvi či v politike, ale tí, ktorí sa najviac dokážu deliť. Či už to je pápež alebo predseda vlády – ktokoľvek. Napríklad Fico v tejto chvíli má svoju moc, ale keď odíde z postu, bude bezvýznamný. Len si spomenieme, že raz bol. Ale človek, ktorý sa vzorovo delí – napríklad katolícky kňaz Anton Srholec – keď raz odíde, všetci naňho budú s vrúcnou láskou a úctou spomínať. Preto Kód 1.
Prečo ste sa rozhodli zavŕtať práve do dogmatickej cirkvi?
Práve preto, že je dogmatická. Treba to jasne povedať! Dnes sú už skrátka dve kresťanstvá. Jedno skutočné kresťanstvo Kristovo, láska k blížnemu, a druhé zmaterializované – vatikánske - kresťanstvo vyšších cirkevných štruktúr. Sú radové sestry v nemocniciach a vynikajúci kňazi po dedinách, o ktorých ani nevieme. Mne je ľúto, že je to tak.
Ako beriete nepokoje v tých arabských krajinách, kde sú už ľudia aj kvôli náboženstvu schopní zabíjať?
Dobrá otázka, zdanlivo to s kresťanstvom nesúvisí, ale v skutočnosti to veľmi súvisí s náboženstvom ako takým. Zoberme si kresťanov – ako sa zabíjali? Veď tridsaťročná vojna vyničila polovicu Nemecka a bola medzi protestantmi a katolíkmi. A tu na pozadí takisto náboženský konflikt! To je niečo podobné ako katolíci a protestanti, ale v rámci islamu. To isté je v Indii – tam je najmä na severe ako v Tibete, Nepále a na východe až ďalej do Číny budhizmus, a na druhej strane klasický hinduizmus. Budha prišiel a začal kritizovať brahmanských kňazov v Indii. A to je identické, ako keď prišiel Ježiš a začal zavrhovať kňazov židovských, ktorí poslali Ježiša na kríž. Budhizmus vlastne vytlačili hinduistickí kňazi z Indie. Preto sa vraciam k vašej otázke – v Sýrii sú na pozadí konfliktov rozpory náboženské a prezident je predstaviteľom náboženskej menšiny. Čiže tí chudáci sa navzájom zabíjajú kvôli totálnym nezmyslom. Minule som počul o prípade na Orave, keď si chlapec evanjelik chcel vziať za ženu katolíčku a okamžite nastala schizma. Veď Bohu je v konečnom dôsledku úplne jedno, kto je summit, moslim, hinduista, protestant či katolík – jediné, čo mu nie je jedno je, že kto je dobrý a kto zlý človek.
Petra Vörösová
Snímka autorka