Vybudovanie a zriadenie v poradí 54. klientskeho centra stálo podľa ministra vnútra necelých 7 miliónov eur bez DPH. Do nových priestorov klientskeho centra a okresného úradu sa okrem dvoch pracovísk matričného úradu a ohlasovne pobytu (evidencie obyvateľov) z Mestského úradu v Žiline presťahovalo celkovo 12 odborov. Moderné klientske centrum KAMO (klientske administratívne miesto pre občana) patrí podľa Roberta Kaliňáka medzi vlajkové lode. „Tak ako v Bratislave, tak i v Žiline vznikajú klientske centrá, ktoré sú určené nielen pre obyvateľov Žiliny, ale majú vo zvyku priťahovať aj občanov z iných regiónov práve kvôli tomu, že v krajskom meste pracujú. V minulosti sme nedokázali vybaviť toľko zákazníkov, preto musela byť rozšírená aj celková kapacita,“ uviedol. Poznamenal, že po tejto zmene predpokladá, že počet vybavených žiadostí bude oveľa vyšší. V prípade otvorenia klientskeho centra v Bratislave došlo k zásadnému nárastu vybavených občanov zo 400-tisíc na približne 650-tisíc.
URČENÉ PRIORITNE PRE KLIENTOV
Zlúčenie odborov pod jednu strechu má pre klientov zaručiť pohodlnejší prístup a spôsob vybavovania. Podľa Roberta Kaliňáka ide o štandard, kedy klientske centrá nie sú prioritne tvorené pre zamestnancov, ale pre klientov. Tí majú prednosť a zamestnanci sa musia prispôsobiť napríklad aj modernejšiemu spôsobu kancelárií v podobe takzvaných open space (otvorených priestorov), s ktorými majú v súčasnosti najväčší problém. „Priestor sa vždy na základe požiadaviek ešte formuje a upravuje, musíme reagovať na podnety od zákazníkov, pokiaľ bude potrebné napríklad ešte niečo upraviť. Predtým bolo zvykom byť v kancelárii, do ktorej nikto nevidel a nemal prístup. Pre zamestnancov ide určite o stratu pohodlia, no práve klient je ten, ktorý chce mať nad všetkým dozor. Veríme, že poskytované služby budú kvalitné, rýchle a zákazníci budú spokojní,“ doplnil Robert Kaliňák.
Ministerstvo vnútra si v súčasnosti necháva len hlavnú budovu okresného úradu, v ktorej sa nachádza integrovaný záchranný systém a ďalšie oddelenia, ktoré nemajú klientske vybavovanie. „Je dobré, ak sú aj z pohľadu nezávislého rozhodovania mimo klientskeho centra, ide napríklad o odbor opravných prostriedkov. Ďalšie rozširovanie našich aktivít bude realizované v tejto budove. Zvyšné budovy sa budeme snažiť buď predať, alebo v prípade záujmu mesta či kraja budeme o tom diskutovať,“ upresnil Robert Kaliňák.
TAKMER 300 ZAMESTNANCOV
V novom klientskom centre pracuje takmer 300 zamestnancov, ktorí počas prvého dňa vybavili okolo 600 zákazníkov. V budove je k dispozícii približne 150 krytých parkovacích miest, no to, či bude táto kapacita postačujúca, ukáže až budúcnosť. Z hľadiska celkového počtu klientskych centier sme podľa Roberta Kaliňáka za polovičkou. Čo sa týka klientskeho centra v Martine, to má byť podľa ministra moderné a veľkorysé. Aktuálne sa v jeho prípade začalo konanie smerom k projektovej dokumentácii a k jeho samotnej výstavbe. Podobná diskusia sa vedie aj v prípade Liptovského Mikuláša, no tam sa, naopak, klientske centrum dostane do historických priestorov, ktoré však budú moderne vybavené.
Do nového klientskeho centra a Okresného úradu Žilina sa presťahoval prednosta okresného úradu a nasledujúce odbory: matričný úrad, ohlasovňa pobytu – evidencia obyvateľov, organizačný odbor, odbor všeobecnej vnútornej správy, odbor živnostenského podnikania, odbor školstva, odbor starostlivosti o životné prostredie, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, odbor výstavby a bytovej politiky, pozemkový a lesný odbor, katastrálny odbor, OR PZ – evidencia vozidiel a odbor správnych konaní a oddelenie dokladov.
V pôvodných budovách okresného úradu zostávajú: odbor krízového riadenia – jeho súčasťou je koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému a oddelenie obrany, majetkovoprávny odbor a odbor opravných prostriedkov.