Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -2°C

Spravodajstvo

Kamiónov medzi Považským Chlmcom a Bytčou by malo výrazne ubudnúť

Problém obyvateľov Považského Chlmca, Svederníka, Kotešovej a Hliníka s ťažkými kamiónmi, ktoré prechádzajú popod ich okná, by mohol byť vyriešený. Od 1. januára totiž platí nový zákon o mýte, podľa ktorého platí na cestách II. a III. triedy zákaz vjazdu pre tranzitujúce kamióny.

13.01.2014 | 12:07

SVEDERNÍK. KOTEŠOVÁ. Vo Svederníku riešili problém s kamiónmi niekoľko rokov. Po ceste medzi Považským Chlmcom a Bytčou totiž jazdili rýchlo, bezohľadne a často, aby sa vyhli spoplatneným úsekom ciest I. triedy a diaľnici. Až od začiatku tohto roka sa ich problém, ako sa zdá, definitívne vyrieši.

„Momentálne je to v poriadku. Po novom roku ešte celkovo síce doprava nenarástla na úroveň ako inokedy, ale musím skonštatovať, že s kamiónmi sa to veľmi zlepšilo. Chodia už len tie, ktoré niečo vezú k nám alebo do okolitých obcí,“ skonštatoval starosta Roman Lisický, starosta Svederníka.

Veľa dopravcov, najmä zo zahraničia, sa snažilo obchádzať mýtny systém. Nielenže neplatili mýto, ktoré sa používa na opravy poškodených ciest, ale svojou ťažkou tonážou začali využívať obchádzky po cestách, ktoré vlastnia a spravujú kraje. Napríklad cesta II. triedy v Hliníku nad Váhom je napriek častým opravám sústavne plná výtlkov.

„Tieto cesty neboli v minulosti stavané nato, aby ťažkotonážne kamióny prechádzali až takmer popod okná ľudí. Narúšajú statiku domov a ohrozujú detských i dospelých chodcov. Toto všetko bolo potrebné zobrať do úvahy pri rozširovaní mýtneho systému, a to nielen na štátne, ale aj na krajské cesty. Obmedzia sa tým tranzitujúce kamióny na cestách, kde nepatria, a ľudia prestanú byť vystavovaní zvýšenému riziku pri extrémnom dopravnom zaťažení,“ uviedol župan Juraj Blanár.

Absolútny zákaz prejazdu po cestách II. a III. triedy sa týka kamiónov, ktoré cez územie kraja len prechádzajú. Pre tie kamióny, ktoré majú cieľovú stanicu v bode, kam sa môžu dostať iba po takejto ceste, zákaz neplatí. „Až 80 % mýtnych priestupkov spôsobovali zahraničné tranzitujúce kamióny,“ doplnil župan.

Či opatrenie skutočne pomohlo, ukáže monitoring ťažkej nákladnej dopravy nad 12 ton, ktorý bude prebiehať až do 30. júna. Vykonávať ho bude Národná diaľničná spoločnosť a v tomto období budú aj malí dopravcovia, ktorí využívajú len cesty II. a III. triedy, musieť vybaviť svoje vozidlá palubnými jednotkami.

-mif-
Snímka archív obce Svederník

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod