Aj keď sa hlasovanie uskutočnilo až po uzávierke tohto vydania, dalo sa predpokladať, že výsledok bude rovnaký. Nás však zaujímal aj názor kandidátov na primátora. Ako sa k tejto téme postavia po voľbách?
Bezplatnú MHD už od roku 2014 využívajú Žilinčania nad 70 rokov. V roku 2015 sa k nim pridali obyvatelia od 62 rokov. Od februára 2017 pribudli deti do 15 rokov a od septembra minulého roku aj študenti do 26 rokov. Pre Dopravný podnik mesta Žiliny to znamenalo zníženie tržieb v objeme viac ako pol milióna eur. Tento musel byť vykrytý z mestského rozpočtu.
Ak by sa k tomu pridali aj Žilinčania v produktívnom veku od 26 do 62 rokov, znamenalo by to ročný výpadok rozpočtu podľa odhadov vo výške cca 2,4 milióna eur, pričom mesto by dopravný podnik dotovalo ročnou sumou viac ako 7 miliónov eur.
Igor Choma v materiáli pre poslancov zhrnul aj pozitívne dopady na Žilinu. Medzi inými spomenul najmä pozitívny vplyv na ekológiu, zníženie hustoty cestnej premávky a menej zápch, riešenie problémov s parkovaním v centre mesta, odbremenenie rodín a sociálne slabších skupín obyvateľstva od nákladov na cestovanie, motiváciu plniť si povinnosti a záväzky voči mestu, zvýšenie počtu obyvateľov – zvýšenie mesta z podielových daní.
Žilinský večerník oslovil kandidátov na primátora, aký je ich názor na bezplatnú dopravu. Väčšina z nich by sa tomu nebránila, ale za predpokladu, že všetky ostatné služby pre obyvateľov bude mesto zabezpečovať na 100 %. Peter Fiabáne medzi také radí predovšetkým zanedbané prímestské časti, špinavé ulice, chátrajúce parkoviská. „Po ich vyriešení, prosím, ako čerešnička na kvalitnej torte nech ľudia v dobre fungujúcom meste jazdia MHD zadarmo,“ hovorí. Rovnako to vidí aj Martin Kapitulík: „Ľudí v Žiline aktuálne trápia podstatne dôležitejšie veci, ktoré by sa v prípade, že by sme dali milióny eur do „zadarmo“, realizovať nemohli“.
Podľa Ľudmily Chodelkovej dnes Žilinčanov omnoho viac trápi to, že musia jazdiť po rozbitých cestách. „Rovnako nie je správne, aby rozhodnutie prijímalo zastupiteľstvo na poslednom rokovaní pred voľbami a zaväzovalo takým bremenom nového primátora a nové zastupiteľstvo,“ uviedla jediná žena medzi kandidátmi. Podobný názor má aj Marián Janušek.
Len Patrik Groma bude po svojom zvolení bezplatnú MHD v Žiline presadzovať. „Som zástanca pozitívnej motivácie – budem pokračovať v projekte bezplatnej dopravy, a to ako odmeny za bezdlžnosť a trvalý pobyt v meste.“
MHD PRE VŠETKÝCH ZADARMO. ČO NA TO KANDIDÁTI NA PRIMÁTORA?
Peter Fiabáne:
Úprimne poviem, tie peniaze, ktoré mesto dá na MHD zadarmo, vieme použiť lepšie. Ale nemusíte so mnou, samozrejme, súhlasiť. Nebránim sa MHD zadarmo, ale myslím si, že mesto má vážnejšie problémy. Predtým, než minieme niekoľko miliónov eur (ročne!) na bezplatnú MHD, mali by sme vyriešiť zanedbané prímestské časti, špinavé ulice, chátrajúce parkoviská, nedoriešené parkovanie... Mohol by som pokračovať. Mesto, ktoré má takéto problémy a výzvy, nemá čo pomýšľať o MHD zadarmo. Po ich vyriešení, prosím, ako čerešnička na kvalitnej torte nech ľudia v dobre fungujúcom meste jazdia MHD zadarmo. Taký je môj názor na túto tému.
Marián Janušek:
Tomuto návrhu sa nebránim, ale až po oboznámení sa so skutočným stavom financií v meste Žilina. Chcem ale zdôrazniť, že o tejto iniciatíve primátora Igora Chomu by malo už rokovať nové vedenie mesta s poslancami, ktorí budú zvolení 10. novembra 2018.
Ľudmila Chodelková:
Bezplatná MHD pre všetkých by ľudí potešila, no dnes si to Žilina nemôže dovoliť, je to výpadok minimálne 2,4 milióna eur z rozpočtu. Máme rozbité cesty a špinavé mesto, peniaze potrebujeme prioritne na riešenie týchto problémov. Žilinčanov dnes netrápi najviac to, že si musia kúpiť lístok na autobus, ale že jazdia po rozbitých cestách, kde si všetci ničia svoje autá. Rovnako nie je správne, aby rozhodnutie prijímalo zastupiteľstvo na poslednom rokovaní pred voľbami a zaväzovalo takým bremenom nového primátora a nové zastupiteľstvo. V programe Iná Žilina ponúkame riešenia pre skvalitnenie služieb MHD.
Patrik Groma:
Môj cieľ je rovnaký. Dlhé roky presadzujem, aby bola MHD v Žiline čo najvýhodnejšia, najdostupnejšia a najmodernejšia. Chcem, aby každý človek pri ceste do práce či do školy mal aj slušnú a funkčnú alternatívu v podobe MHD a nemusel tak cestovať autom. Som zástanca pozitívnej motivácie – budem pokračovať v projekte bezplatnej dopravy, a to ako odmeny za bezdlžnosť a trvalý pobyt v meste. Chcem, aby mali ľudia s trvalým pobytom viac výhod pri využívaní služieb mesta – bezplatnú MHD a bezplatné parkovanie. Veď nepriznanými neprihlásenými spoluobčanmi prichádzame všetci obyvatelia mesta Žilina na podielových daniach o 7,5 milióna eur ročne a ďalších takmer 700-tisíc eur za poplatky za komunálny odpad! To sú veľké sumy v pomere k veľkosti nášho mesta. Pokiaľ máme Žilinu pozdvihnúť a pokiaľ máme investovať, musíme sa na tom podieľať všetci: prácou, zodpovedným prístupom, aktivitou a, samozrejme, aj svojím podielom daní.
Martin Kapitulík:
Vždy som podporoval a budem podporovať bezplatnú MHD pre rodiny s deťmi, žiakov, študentov, seniorov a zdravotne ťažko postihnutých občanov. Tam to určite význam má. Rozumiem lákadlu a aktuálnej politickej módnej vlne dávať občanom všeličo akože zadarmo. Som ekonóm a kategória zadarmo v ekonomike neexistuje. Ľudí v Žiline aktuálne trápia podstatne dôležitejšie veci, ktoré by sa v prípade, že by sme dali milióny eur do „zadarmo“, realizovať nemohli, preto bezplatná MHD pre všetkých, teda aj ekonomicky aktívnych obyvateľov, dnes nepripadá do úvahy. Najskôr treba vyriešiť parkovanie na sídliskách, opraviť rozbité cesty a chodníky, dobudovať cyklotrasy, zrekonštruovať dnes zanedbaný verejný priestor a zeleň, konečne investovať do vyriešenia problémov obyvateľov prímestských častí a riešiť množstvo ďalších skutočných ťažkostí nášho mesta a Žilinčanov. Až potom, keď to všetko bude fungovať, sa môžeme začať baviť o bezplatnej MHD pre všetkých. Skôr určite nie.