Majiteľ a predajca obchodu s bicyklami v Žiline Vladimír Tichý upozorňuje na to, že ešte pred kúpou bicykla je potrebné sa rozhodnúť, či bude využívaný na horskú alebo cestnú cyklistiku. Dá sa kúpiť však aj univerzálny bicykel, ktorý bude z časti terénny a z časti cestný. Ceny bicyklov sa pohybujú od 200 do tisícov eur, pokiaľ však ľudia volia najlacnejšie varianty, s naberaním kilometrov a skúseností zisťujú, že si kúpili nevhodný bicykel. Musia totiž rátať s tým, že ak sa začnú venovať cyklistike pravidelne, postupne sa začne zlepšovať ich kondička aj technika a dokážu zdolávať čoraz ťažšie terény. Vtedy sa začnú prejavovať kvality, ale aj nekvality zakúpeného bicykla. Lacnejšie môžu byť pre náročnejšie terény príliš ťažké a nemusia byť vybavené vhodnou prevodovkou, brzdami či odpruženou vidlicou. „Vtedy nastáva prípad, že ľudia chodia dokupovať a vymieňať súčiastky, čo je zlý krok, pretože celý bicykel je postavený v danej cenovej kategórii, v ktorej bol kupovaný. Dokupovať drahé komponenty sa neoplatí, odporučil by som radšej kúpu nového bicykla,“ dodáva Vladimír Tichý. Kvalitnejšie bicykle aj pre náročnejšiu cykloturistiku začínajú na sume okolo 500 eur.
Pri kúpe bicykla sa to však nekončí. Na cykloturistiku je nevyhnutné aj dokúpenie prilby. Testy ukazujú, že cena tu nie je až taká podstatná, dôležité je skôr cítiť sa v nej príjemne. Za kvalitnú prilbu zaplatíme okolo 30 eur. Dokúpiť sa odporúča aj rukavice. Sajú pot z rúk, bicykel vďaka nim držíme pevnejšie a pri páde sú chránené dlane. Nemali by sme zabúdať ani na okuliare, oči ostanú počas jazdy na bicykli chránené a nedostane sa nám vďaka nim do očí prach či hmyz. Náročnejší terén si vyžaduje aj lakťové či kolenné chrániče a vhodné oblečenie a topánky. „Bicyklovať sa dá v čomkoľvek, ale ak si na seba dáme napríklad bavlnené tričko a spotíme sa v ňom, tričko neuschne. Špeciálne príslušenstvo je z kvalitných materiálov, ktoré sú vhodného strihu a rýchlo schnú,“ vysvetľuje predajca.
Pokiaľ sme na cykloturistiku dobre vybavení, ostáva ešte nájsť vhodnú cyklotrasu. V Rajeckej doline ich nájdeme hneď niekoľko, delia sa podľa dĺžky a náročnosti. Nenáročná až stredne náročná je 28-kilometrová cyklotrasa z Rajeckých Teplíc cez Rajeckú Lesnú až do Rajca. Z Rajeckých Teplíc sa ide do dedinky Konská, následne ďalej do Kamennej Poruby. Túto obec prejdeme celú a na konci, kde začína nová lesná asfaltka, sa stočíme doprava. Miernym stúpaním dôjdeme až na okraj lesa. Popri lese sa poľnou cestou dostaneme až do obce Ďurčiná. Okolo kostola prejdeme smerom na juh až do Rajeckej Lesnej. Cesta späť pokračuje dolu obcou na hlavnú cestu, na ktorej odbočíme doprava, nadol Rajeckou dolinou. Budeme prechádzať cez ďalšiu obec – Šuja a nakoniec nás hlavná cesta dovedie až do Rajca. V meste odbočíme na kúpalisko a na parkovisku prejdeme cez lavičku na chodníček priamo do Jasenového. Tam, okolo kaplnky, sa napojíme na cestu do Zbyňova. Odtiaľ sa dostaneme po žltej turistickej značke popri rieke naspäť do Rajeckých Teplíc.
Nenáročná až náročnejšia je 8-kilometrová cyklotrasa okolo Čičmian. Existuje tu možnosť využiť žltú turistickú značku a prejsť cez Lazový vrch s 856-metrovým prevýšením, ktoré zaručuje krásny výhľad do okolitej krajiny. Následne sa prechádza do sedla Javorinka poza lyžiarske svahy a späť dolu do Čičmian. Pre náročnejších cyklistov je vhodný prejazd nádhernou cestou okolo Zliechova a Gápela do Nitrianskeho Rudna a potom späť na sever cez Bojnice, Prievidzu a Fačkovské sedlo do Rajca.
Náročná, 13-kilometrová cyklotrasa sa v Rajeckej doline nachádza medzi obcami Fačkov a Rajecká Lesná. Je charakteristická pomerne strmým stúpaním. Z obce Fačkov sa ide po červenej cykloznačke do Suchej doliny, v sedle odbočujeme doľava. Po výjazde do sedielka nasleduje mierne klesanie. Následne pokračujeme po vrstevnici do sútoku potokov, kde sa dostávame do masívneho kotla pod hlavným hrebeňom Lúčanskej Malej Fatry. Nasleduje cestička okolo Chaty pod Čiernou skalou doprava cez les. Potom sa napojíme na modrú cykloznačku zhora a klesáme dolu do Rajeckolesnianskej doliny. Scenériu dotvára potok a komfortná asfaltka. Pre náročnejších cyklistov je tu možnosť prechodu do Turčianskej kotliny cez Vríčanské sedlo do Vrícka.
Stredne náročná, 24-kilometrová cyklotrasa vedie aj z Rajeckých Teplíc do Stránskej doliny. Vydávame sa z Rajeckých Teplíc do Stránskeho, ponad zrúcaninu Kostola sv. Heleny a okolo kaplnky nastupujeme na nespevnenú poľnú cestu do Kuneradu. Dostávame sa do chatovej osady Brezie a odtiaľ pokračujeme po modrej cykloznačke do Stránskej doliny až do jej konečnej lokality Motúzková. Prechádzame ďalej po modrej značke až do Svitačovej doliny. Cesta sa kľukatí okolo vrchu Jurgová s prevýšením 1015 metrov. Odtiaľ smerujeme dolu okolo kedysi majestátneho Kuneradského zámku po hlavnej ceste až do Rajeckých Teplíc.
V Rajeckej doline nájdeme aj iné cyklotrasy, je potrebné si len vybrať. Ako inšpirácia nám môže slúžiť fakt, že tento šport je dobrý nielen na trénovanie fyzičky, ale aj psychické vyventilovanie. Dá sa robiť v rôznorodom teréne, nestane sa z neho stereotyp. A čo je dôležité, šliapeme na vlastný pohon, čím sa neznečisťuje životné prostredie.
Ľubomíra Goljerová
Snímka autorka