Onedlho to bude desať rokov, čo ste spustili výrobu v závode pri Žiline. Ako hodnotíte rozhodnutie postaviť ho na Slovensku?
Musím povedať, že investícia na Slovensku je pre nás veľmi úspešná. Pred desiatimi rokmi sme spustili v našom závode sériovú výrobu. V tom čase v Európe situácia nebola príliš ružová. Napriek tomu sme tu začali vyrábať naše autá. Odvtedy sme každý rok, s výnimkou jedného, zvyšovali počet vyrobených automobilov s európskym dizajnom a v najvyššej kvalite. Dosahujeme krásne výsledky a som veľmi rád, že je s investíciou spokojná aj centrála v Kórei.
Ako hodnotíte Slovensko z pohľadu podnikateľského prostredia?
Veľkou výhodou je, že Slovensko je členom EÚ a používa euro. Navyše má dobrých a kvalifikovaných pracovníkov. Nachádza sa v strede Európy, takže z pohľadu logistiky má veľmi výhodnú pozíciu. Dnes už sa však dostávame do situácie, kedy je ťažké robiť nábor kvalifikovaných zamestnancov. Dobrých pracovníkov je ťažko nájsť a je to z roka na rok náročnejšie. Rovnako dane a ceny energií sú veľmi vysoké voči susedným krajinám. To trošku znižuje konkurencieschopnosť. Problém je ešte aj nedobudovaná infraštruktúra, najmä diaľnica D3, ktorá bude spájať Slovensko s Českom a Poľskom. Keby sa tieto faktory zlepšili, určite by Slovensko bolo mimoriadne konkurencieschopné v rámci Európy.
Na Slovensku vyrábajú autá tri automobilky a príde štvrtá. Je to dôvod, prečo pociťujete výrazný nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily?
Áno, na Slovensko prichádza štvrtá automobilka. My sme doteraz nemali veľký problém s náborom zamestnancov, ale u našich dodávateľov je to už badateľné. Preto by s tým vláda mala niečo robiť.
Minulý rok ste zvyšovali platy. Budete v tom pokračovať?
K zvyšovaniu platov sa staviame pozitívne, každý rok dochádza k ich valorizácii minimálne na úrovni inflácie.
Zapojili ste sa do programu duálneho vzdelávania. Ako sa vám to osvedčilo?
Veľmi dobre, naša spoločnosť sa do duálneho systému vzdelávania po prvýkrát zapojila v školskom roku 2016/2017. Celkovo 22 talentovaných stredoškolských študentov absolvuje štúdium v odboroch mechanik – špecialista automobilovej výroby a programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení. Študenti nielenže nadobudnú praktické zručnosti u najatraktívnejšieho zamestnávateľa v Žilinskom kraji, ale zároveň budú mať po ukončení štúdia garantované pracovné miesto. Študenti, ktorí boli zaradení do systému duálneho vzdelávania, strávia minimálne polovicu vyučovania priamo v spoločnosti Kia Motors Slovakia. A druhá polovica teoretického vyučovania sa bude konať v priestoroch Strednej odbornej školy strojníckej Kysucké Nové Mesto. V školskom roku 2017/2018 otvorí spoločnosť Kia Motors Slovakia v spolupráci so Strednou odbornou školou strojníckou Kysucké Nové Mesto v rámci projektu duálneho vzdelávania 3 odbory pre 24 študentov. K dvom pôvodným tak pribudol ďalší atraktívny odbor mechanik – mechatronik. Okrem toho však máme aj štipendijný program aj pre vysokoškolákov, aj pre stredoškolákov. Štandardne študentom stredných škôl ponúkame finančnú podporu 2000 eur ročne, odbornú prax a po jej skončení prácu v našej spoločnosti. Podmienkou na získanie štipendia sú študijné výsledky pred a počas poberania štipendia v priemere aspoň 3 (dobré) a absolvovanie praxe počas štúdia. Študentom vysokých škôl ponúkame finančnú podporu 3000 eur ročne, odbornú prax a po skončení prácu v našej spoločnosti.
Plánujete spustiť výrobu nového modelu? Aký to bude a kedy?
Každá automobilka má plán na nový model, bežne po piatich rokoch. Výrobu nového modelu Sportage sme spustili na konci minulého roka a momentálne pracujeme na nástupcovi modelu Cee´d. Čo sa týka termínu, kedy by mohla začať výroba, jasnejšie budeme mať na základe situácie na trhu. Odvíja sa to aj od faktu, kedy spustia nové modely naši konkurenti. Závisí to teda od rôznych faktorov. Urobili sme rekord v počte výroby nových automobilov. Je to vďaka novému modelu Sportage. Vždy, keď príde nový model, je vidieť, že je minimálne o jeden level vyššie ako predchodca. Očakávame, že aj nový model bude minimálne o jeden level vyššie ako súčasný. Aby bol konkurencieschopný cenovo, kvalitatívne, ale aj technologicky. Už sa naň tešíme.
Ktorý z modelov, ktoré v súčasnosti vyrábate, bol najúspešnejší?
Jednoznačne nový model Sportage. Keď sa uvažovalo o investícii na Slovensku, pracoval som v centrále v Kórei a pre Kia Motors Slovakia som robil všetky plány. Vtedy sme rátali, že predaj Sportage bude v Európe ročne 120-tisíc kusov. Momentálne je to však už viac, takmer dvojnásobok, teda 230-tisíc kusov. Z pohľadu centrály, ale aj z môjho pohľadu, je Sportage najúspešnejším modelom nášho závodu. Pre nás je model Sportage najziskovejším modelom. V triede SUV – športovo-úžitkových vozidiel predaje rastú voči minulému roku o 23 %. Aj preto je dnes tento model konkurencieschopný a očakávame od neho veľký úspech aj do budúcna.
Vyzerá to tak, že žilinský závod je úspešný. Aká je však jeho pozícia v rámci koncernu Hyundai/Kia?
Pred piatimi rokmi bola naša pozícia niekde v strede. Zaviedli sme však novú filozofiu, inovačný systém. Odvtedy sa veľa zmenilo. Pred piatimi rokmi spokojnosť zamestnancov, spolupráca medzi oddeleniami bola priemerná. Po zavedení inovačného systému sa veľa zmenilo. Keď si naša centrála robila prednedávnom prieskum vo všetkých našich závodoch, je ich 32, tak my sme sa umiestnili na prvom mieste. Preto k nám chodia na návštevu a učiť sa predstavitelia ostatných našich závodov, aby videli, ako to u nás funguje. Aj hrdosť našich zamestnancov, aj kvalita ich práce sú veľmi vysoké. Sme veľmi hrdí, že máme takých zamestnancov a každý rok spoločne prepisujeme históriu našej spoločnosti.
Prezidentom KMS ste päť rokov. S akými zámermi ste nastupovali? Podarilo sa vám ich naplniť?
Keď som prišiel na Slovensko, mal som cieľ urobiť z KMS najlepší závod na svete. To bol môj sen. Dnes však môžem smelo povedať, že môj sen sa uskutočnil. Dal som našim zamestnancom víziu, že musia v sebe rozvíjať tri faktory – výzvu, kreativitu a vášeň a tieto musia byť prirodzenou súčasťou ich osobnosti. K tomu sme prispôsobili aj riadenie a vďaka tomu sme dosiahli výborné výsledky na poli riadenia aj kvality na svetovej úrovni. Získali sme veľa ocenení. Takže môžem povedať, že môj cieľ sa po piatich rokoch podarilo uskutočniť. Kia má svoje závody aj v iných krajinách. To, čím sa náš slovenský závod líši od tých ostatných po celom svete je, že pokiaľ inde majú aj kórejských manažérov, ktorí riadia prácu, tak tu máme slovenských manažérov. Kórejskí manažéri ich len podporujú a radia im. Pretože Slováci sú veľmi šikovní, a to je veľké plus pre našu spoločnosť. Ja považujem našich zamestnancov za rodinu. Rád používam spojenie Kia Family – rodina Kia. Keď som ho začal používať, boli niektorí prekvapení, neboli na to zvyknutí. Najskôr to nevedeli prijať. Ale keď videli, že sa aj správam k zamestnancom tak ako k rodine, tak už radi počujú a používajú spojenie Kia Family. Chceme si udržať naše postavenie najlepšieho závodu na svete, a preto budeme v našom úsilí a opatreniach pokračovať. Napríklad tento rok sme dostali dobrú správu, že značka Kia sa v Európe na základe prieskumu spokojnosti zákazníkov umiestnila na 1. mieste. Vďaka nášmu závodu. Dva renomované magazíny, ktoré sa venujú testovaniu automobilov, posunuli v dvojročnom dlhodobom teste Kia Sportage na 1. miesto. Dokonca za dva roky nezaznamenali ani jedinú chybu. Je to zásluha našich zamestnancov. Významný úspech dosiahol Sportage aj v prieskume spoľahlivosti agentúry J. D. Power, kde v konkurencii 24 značiek a 68 modelov získal prvenstvo. Sme si istí svojou kvalitou, a preto ponúkame zákazníkom 7-ročnú záruku. To iné automobilky neponúkajú.
Aké sú vaše plány do budúcna?
Magazín FORBES robí rebríček TOP 50 firiem na Slovensku. My sme v ňom obsadili tretiu priečku. Mesto Žilina má tak tretiu najlepšiu firmu na Slovensku. Organizácia Price Waterhouse Coopers hodnotí každý rok firmy na Slovensku na základe ich riadenia ľudských zdrojov. Štyrikrát po sebe sme získali prvé miesto. Do budúcna sa budeme aj naďalej sústrediť predovšetkým na kvalitu a produktivitu, aby sme zachovali tú najlepšiu úroveň, aby sme boli aj ďalej najlepším závodom na svete. Situácia na viacerých trhoch dnes nie je ružová, sú tu sankcie EÚ voči Rusku, vďaka čomu stále znižujeme náš vývoz do Ruska. Preto musíme zvyšovať predaj v západnej Európe. Kvôli Brexitu pomaly klesá náš zisk z predaja áut vo Veľkej Británii. Preto musíme prijať účinné opatrenia. Náklady nám zvyšuje aj kurz kórejskej meny voči euru. Preto je našou úlohou prekonať tieto vonkajšie faktory v spolupráci s našimi zamestnancami. Som si istý, že to prekonáme. Myslím si ale, že by nám mala byť nápomocná aj slovenská vláda a riešiť dostavbu D3 či kvalifikovanú pracovnú silu. Keď prekonáme tieto prekážky, náš závod bude naďalej konkurencieschopný a budeme stále robiť dobré meno Slovensku, ale aj Žiline. Pán prezident, čitateľov by zaujímal aj váš príbeh. Kde ste profesijne pôsobili v minulosti? Pochádzam z Ulsanu. Je to veľmi významné priemyselné centrum v Kórei. Navštevoval som Ulsan Institute of Technology, kde si vyberali najtalentovanejších študentov z celej Kórey. Bolo pre mňa cťou, keď si aj mňa vybrali a zaradili ma do tohto programu. Potom som viac ako 20 rokov pracoval na rôznych riadiacich pozíciách v rámci skupiny Hyundai, až som prešiel do Kia Motors Corporations, kde som pôsobil ako vedúci korporátnej stratégie. No a pred piatimi rokmi som sa stal prezidentom KMS na Slovensku.