Plnohodnotnou vlajkovou loďou značky Kia na našom trhu je model Kia Sorento. „Domáca“ automobilka začala v tomto roku s predajom v poradí už tretej generácie tohto veľkého SUV. Pre novinku je v prvom rade charakteristický citeľný nárast rozmerov. Ten je viditeľný už na prvý pohľad. Ozdobou novej generácie je výrazný kvalitatívny posun badateľný najmä v interiéri. Vďaka tomu má nová Kia Sorento momentálne už veľmi blízko aj k prípadným konkurentom z prémiového segmentu. Silnou stránkou nového Sorento je taktiež jeho univerzálnosť. Je dostatočne reprezentatívne a zároveň komfortné, dokáže veľmi dobre poslúžiť na široké spektrum voľnočasových aktivít a pritom na výbornú plní aj funkciu prakticky orientovaného vozidla pre rodinu. Nová Kia Sorento poháňaná turbodieselom 2,2 CRDi v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, samozrejme, v konfigurácii s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Platinum nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., nový autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.
SUV Kia Sorento debutovalo už v roku 2003, kedy bola predstavená veľmi obľúbená prvá generácia. Na úspech predchodcu sa podarilo nadviazať aj v poradí druhej generácii z roku 2010. Aktuálna generácia ide s dobou. Svojou koncepciou má oproti minulosti výrazne bližšie k moderným, cestne ladeným SUV. Tento model má tak z nášho pohľadu všetky predpoklady na to, aby úspešnosť i popularitu svojich predchodcov dokázal prekonať. Toto tvrdenie najlepšie odzrkadľuje historický úspech v hodnotení kvality spokojnosti zákazníkov podľa prestížnej metodiky J. D. Power, kde nové Sorento triumfovalo vo svojej kategórii. Aktuálna generácia tohto modelu skutočne reprezentuje po technickej stránke to najlepšie, čo Kia na Slovenskom trhu momentálne ponúka. Pre úplnosť doplňme, že aj nové Sorento, podobne ako väčšina konkurentov, môže za príplatok disponovať 7 miestnou konfiguráciou interiéru. Orientácia v cenníku jednotlivých verzií dostupných u nás je pomerne jednoduchá. Na výber sú dva stupne výbavy, jeden motor a dva varianty voľby prevodovky. Pod kapotou pracuje podľa očakávania vznetový agregát. Tým je dobre známy 4 valcový turbodiesel 2,2 CRDi VGT s maximálnym výkonom 200 koní. Motor v novom Sorente podstúpil niekoľko konštrukčných úprav, čím sa mierne zvýšil jeho výkon a rovnako i hodnota maximálneho krútiaceho momentu. Agregát teraz, samozrejme, dokáže plniť najprísnejšie emisné normy. A v neposlednom rade, podľa výrobcu mierne klesla i jeho spotreba paliva, čomu napomáha už aj napr. funkcia štart/stop. Štandardom tohto modelu je najnovšia evolúcia pohonu všetkých štyroch kolies Dynamax AWD. Ten Kia vyvíja v spolupráci s renomovanou spoločnosťou Magna Powertrain. Okrem klasickej 6 stupňovej manuálnej prevodovky je pre novinku k dispozícii komfortný automat klasickej koncepcie s rovnakým počtom stupňov. My sme pri teste siahli práve po tejto veľmi atraktívnej konfigurácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Naša úvodná otázka preto znie: Aká je v praxi tretia generácia Kia Sorento?
Vzhľad a rozmery
Pod atraktívny dizajn novej Kia Sorento sa podpísal opäť úspešný šéfdizajnér Peter Schreyer. Vozidlo už na prvý pohľad pôsobí podstatne robustnejšie ako predchodca. Celkovými proporciami v nás Sorento evokuje silu spojenú so serióznosťou. Dizajn by sa dal označiť za pomerne konzervatívny. Novinka sa v žiadnom prípade nesnaží za každú cenu pútať pozornosť, resp. vytŕčať z davu. Prednej časti dominuje pri vozidlách Kia už neodmysliteľná línia tzv. „tigrieho nosa“. Veľmi výrazná maska chladiča s efektne riešeným trojrozmerným „grilom“ opticky prepája predné svetlomety. Vďaka dennému LED svieteniu je novinka ľahko identifikovateľná už z diaľky. Dojem robustnosti dotvára tiež masívny predný nárazník s pochrómovaným dekórom v spodnej časti. V ňom si našli svoje miesto pomerne veľké a originálne tvarované hmlovky. Masívne pôsobí nové Sorento aj pri bočnom pohľade. Bočný profil s opticky malou plochou presklenia karosérie necháva najviac vyniknúť veľké kolesá z ľahkých zliatín, ktoré k takému vozidlu už neodmysliteľne patria. Eleganciu zadnej časti dotvára anténa v tvare žraločej plutvy, decentný spojler a najmä pomerne veľké zadné svetlá s efektným svetelným podpisom. Po osobnej skúsenosti počas testovacích jázd preto konštatujeme, že nové Sorento dokáže svojím dizajnom ulahodiť skutočne širokému spektru publika. Už viackrát sme avizovali citeľný nárast celkových rozmerov vozidla. Ten najpresnejšie odzrkadľuje medzigeneračné porovnanie celkových rozmerov. V reči čísel nová Kia Sorento meria 4780 mm (medzigeneračne + 95 mm), široká je 1890 mm (+5 mm), výška vozidla atakuje 1685 mm (-15 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2780 mm, čo predstavuje výrazný nárast + 80 mm. Rodinne orientovaných záujemcov určite poteší nadštandardný objem batožinového priestoru. Nové Sorento ponúka v 5 miestnej konfigurácii kufor s kapacitou až 660 litrov v základnom usporiadaní. Veľmi chválime viacero dostatočne objemných samostatných priehradok pod podlahou. V praxi sú ideálne na odloženie drobností, resp. povinnej výbavy. Aj napriek riešeniu s medzipodlahou Sorento neprišlo o rezervnú pneumatiku. Tá môže prísť v každodennom živote pri veľkom SUV vždy vhod. Novinka ju má šikovne uchytenú na podvozku pod batožinovým priestorom. Vďaka tomu je v praxi rezerva za každých okolností veľmi dobre prístupná. Batožinový priestor boduje pravidelným tvarom i veľkorysou vnútornou šírkou. Po sklopení druhého radu vznikne úplne rovná podlaha a objem narastie až na hodnotu 1732 litrov. Jedinou chybičkou krásy je z nášho pohľadu menej praktická manipulácia s krycou roletkou, ktorej chýbajú vodiace drážky. Naopak, pochváliť musíme pohodlné elektronické ovládanie piatych dverí s pamäťou prednastavenia maximálneho otvorenia. Dvere kufra reagujú automaticky aj keď sa k zadnej časti vozidla priblížite s kľúčikom vo vrecku na viac ako 5 sekúnd. Posledný parameter, ktorý rozhodne stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Nová Kia Sorento ponúka minimálnu svetlosť na úrovni 185 mm.
Interiér a výbava
Kabína nového Sorenta v nás od prvej chvíle zanechala skutočne luxusný dojem. Aj keď sa to z obrázkov nemusí na prvý pohľad zdať, Kia skutočne v interiéri Sorenta využíva veľmi hodnotné materiály so špičkovou úrovňou dielenského stvárnenia, ktoré by pokojne obstáli aj v prémiovom segmente. Dizajn palubnej dosky je pomerne konzervatívny. Jednotlivým ovládacím prvkom ale rozhodne nechýba dávka elegancie. Toto tvrdenie najlepšie dokazuje napr. originálny volič automatickej prevodovky. Ergonómia je zvládnutá taktiež na výbornú. Obzvlášť sa nám páči veľmi prehľadný a dobre čitateľný prístrojový panel s prevahou dostatočne veľkých analógových ukazovateľov. Uprostred hlavného tubusu nachádzame TFT s veľmi peknou grafikou, na ktorom si je možné podľa potreby premietať všetky dôležité údaje. V tomto kontexte chceme vyzdvihnúť, že Kia si dala záležať aj na detailoch. Vyhrali sa napr. s efektným grafickým prevedením rýchlomera pri aktivovaní adaptívneho tempomatu. Uprostred palubnej dosky je situovaný 8 palcový dotykový displej multimediálneho rozhrania s navigáciou. Systém ponúka veľmi peknú grafiku, dobrú čitateľnosť údajov, špičkovú odozvu na dotyk a podľa očakávania komunikuje komplet v slovenskom jazyku. Veľmi prehľadne je spracovaný aj samostatný ovládací modul klimatizácie. Niektoré dôležité ovládacie prvky vrátane parkovacieho asistenta, voliča jazdných režimov alebo elektronickej uzávierky pohonu všetkých štyroch kolies nachádzame na stredovej konzole za voličom automatickej predovky. Nová Kia Sorento príjemne šokuje aj veľkorysou ponukou vnútorného priestoru. Veľmi pohodlné predné kožené sedadlá dovoľujú širokú škálu elektronického nastavenia optimálnej pozície za volantom. Prémiovým prvkom je napríklad aj odvetrávanie predných sedadiel. Funkciou vyhrievania disponujú podľa očakávania aj zadné sedadlá. Priestor v druhom rade je rovnako nadštandardne veľkorysý. Cestovný komfort zvyšujú polohovateľné operadlá. Delené sedačky v druhom rade je možné v prípade potreby posúvať. Aj napriek konfigurácii 4x4 neobmedzuje zadných pasažierov žiadny stredový tunel. Pači sa nám rovnako dôkladné prekrytie prahov všetkých štyroch dverí, ktoré účinne ochráni nohavice pred ušpinením. Posledný prvok, ktorý je rovnako hodný prémiového segmentu je príplatkové monitorovanie okolia vozidla z vtáčej perspektívy prostredníctvom kamier. Túto funkciu vrele odporúčame, nakoľko kamery s dobrým rozlíšením značne uľahčujú napr. tesné manévrovanie s pomerne veľkým Sorentom. Nami testovaná top výbava Platinum disponovala prakticky všetkým, na čo si spomeniete. K dispozícii je napr.: balík jazdných asistentov. Ten zahŕňa monitorovanie mŕtveho uhla, výstrahu pred samovoľným opustením jazdného pruhu, čítačku dopravných značiek a tiež detekciu pohybu pri cúvaní. Z najzaujímavejších prvkov ďalej vyberáme: kožený interiér, bezkľúčový prístup a štartovanie, audio systém Infinity s 9 reproduktormi, už spomínané vyhrievané a odvetrávané sedadlá a podobne.
Jazda
Nová Kia Sorento nás prekvapila aj po stránke jazdných vlastností. Prémiovú atmosféru na palube dotvára v prvom rade veľmi dobre odizolovaný interiér. Motorizácia 2,2 CRDi s výkonom 200 koní dokáže veľké Sorento veľmi slušne „rozhýbať“. Vozidlo bez problémov zvláda aj dynamickú jazdu. Najviac mu však sedí pohodová jazda v pásme maximálnych povolených rýchlostí. Vtedy svoju posádku priam rozmaznáva cestovným komfortom. Najväčšou prednosťou novinky je z nášho pohľadu špičkový podvozok, ktorý dokonale žehlí nerovnosti našich ciest. Vysokú dávku jazdného komfortu sme si užívali dokonca aj na pomerne rozbitých poľných cestách. Priam dokonalú súhru predstavuje spolupráca danej motorizácie so 6 stupňovým automatom klasickej koncepcie. Zmeny prevodov prebiehajú veľmi hladko a prirodzene. A reálne nám nijako neprekáža ani „iba“ 6 prevodov, pretože tie sú skutočne veľmi dobre odstupňované. Vyššiu dynamiku bez nutnosti manuálneho preraďovania rýchlostných stupňov je možné v prípade potreby ľahko dosiahnuť aktivovaním režimu Sport. Kia Sorento s poradovým číslom 3 je ako doma na asfaltových komunikáciách, v prípade potreby sa ale rozhodne nezľakne ani nástrah ľahkého až stredne ťažkého terénu.
A náš celkový dojem ?
Nová Kia Sorento v našom teste obstála na výbornú. Z nášho pohľadu dokázala, že ide o vozidlo, ktoré môže predstavovať určitú alternatívu pre prémiové modely za neprémiovú cenu. Ten, kto sa obzerá po novom univerzálnom i rodinne orientovanom SUV by ju preto rozhodne nemal obísť. V Žiline si novú Kiu Sorento môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: Kia Sorento 2,2 CRDi VGT Platinum
Palivo: Nafta
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 147/200
Krútiaci moment Nm: 441
Maximálna rýchlosť km/h: 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: Automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,6 l na 100 km
Výbava: Sorento 2,2 CRDi VGT Platinum (testovaný model) Cena: od 42 500 €
Výbava: Sorento 2,2 CRDi VGT Gold Cena: od 36 000 €