Na mestskom zastupiteľstve sa schvaľovalo vyúčtovanie príspevku z výkonov vo verejnom záujme na prevádzku MHD za minulý rok. Celkové náklady dosiahli 7 729 392 eur. Mesto a dopravca pripravujú analýzu dopravy zadarmo.
ŽILINA. Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) dostáva príspevok od mesta v mesačných intervaloch a po ukončení roka dopravca predkladá vyúčtovanie, ako to bolo minulý týždeň. Celkové náklady spojené s prevádzkovaním MHD za rok 2014 podľa vyúčtovania dosiahli 7 729 392,68 eura a výnosy 7 480 646,99 eura, z čoho vyplýva nedoplatok na príspevku na výkon vo verejnom záujme 248 745,69 eura. Podľa riaditeľa DPMŽ bola výška tohto hospodárskeho výsledku ovplyvnená zakúpením nových dopravných prostriedkov, úrokmi z úverov a poklesom tržieb či kapitálových dotácií, ktoré boli poskytnuté DPMŽ ešte pred rokom 2009, no účtovne sa rozpúšťajú postupne. „Podstatným zdrojom výnosov z výkonov vo verejnom záujem sú tržby z predaja cestovných lístkov, ako aj z pokút z prepravnej kontroly,“ uvádza Ján Barienčík.
DPMŽ vykonáva dopravné služby, ktoré by inak mesto – objednávateľ nevykonávalo pre ich ekonomickú nevýhodnosť. Ako uvádza Ján Barienčík, napríklad na nočnej linke sú tržby minimálne a obslužnosť do niektorých prímestských častí nevýhodná, no spoje tu premávajú.
DPMŽ je zároveň jeden z najslabšie financovaných dopravcov na Slovensku. Vyplýva to z ročenky Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách či údajov Štatistického úradu SR za roky 2012 a 2013 (za rok 2014 údaje ešte nie sú známe). „Iné mestá sú financované viac v porovnaní na jeden dopravný kilometer alebo v priemere na jedného obyvateľa mesta,“ uviedol riaditeľ DPMŽ. Žilina sa porovnáva s mestami Prešov, Banská Bystrica, Nitra, Bratislava, Košice a Trenčín. Za rok 2013 to bolo 0,87 eura na kilometer a 38 eur na obyvateľa. Druhým mestom s najnižšou dotáciou je Banská Bystrica – 0,96 eura na kilometer a 44 eur na obyvateľa (rok 2013). „Máme najnižšiu dotáciu tak na obyvateľa, ako aj na kilometer. Peňazí je málo, ale chcel by som, aby v budúcom rozpočte bolo počítané s tým, aby sme mohli túto dotáciu zvýšiť aspoň na úroveň miest porovnateľných s mestom Žilina,“ uviedol poslanec Dušan Maňák.
Pred voľbami sa skloňovala v Žiline bezplatná doprava. Túto víziu má mesto stále. Poslanec Peter Ničík však navrhol, aby dopravca do najbližšieho zasadnutia mestského zastupiteľstva predložil ekonomickú analýzu bezplatnej MHD v Žiline a alternatívy zľavneného celoročného cestovného pre tých Žilinčanov, ktorí nemajú žiadne podlžnosti voči mestu. Analýza by mala identifikovať v oboch prípadoch predpokladanú výšku nižších výnosov a zdroje, ktorými sa vykryjú. Zastupiteľský zbor sa dohodol na tom, že materiál predloží DPMŽ až na septembrovom zasadnutí. „V najbližšom období chce DPMŽ predložiť zámery, ktoré chce financovať cez eurofondy a tam sa zrejme aj zmení pohľad na financovanie celého dopravného podniku. Budeme predkladať aj jednotlivé investičné zámery, kde budeme žiadať spoluúčasť objednávateľa,“ dodal Ján Barienčík.
Primátor Igor Choma: „Téma bezplatnej autobusovej dopravy je taká závažná, že by sme k nej v tejto chvíli nemali prijímať uznesenia, pretože sa pripravujú dôležité strategické materiály, ktoré budú prerokované vo všetkých komisiách. Budú tam ekonomické ukazovatele, pozitívne aj negatívne dopady takéhoto spôsobu prevádzkovania MHD. Chcem odporučiť aj poslancom jednotlivých obvodov, aby si urobili stretnutie s občanmi ohľadne MHD, aby sme cítili podporu občanov alebo naopak.“ Na najbližších stretnutiach s poslancami sa tak môžu občania k téme vyjadriť.
-vc-, snímka autorka
Pozri aj Komentár