Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -9°C

Spravodajstvo

Komplikácie s diaľnicou nemožno vylúčiť, štát pomoc prisľubuje

Obavy zo spustenia 11-kilometrového diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je dnes vo výstavbe, sa zo strany župy aj mesta skloňovali ešte vo februári. Varovný prst dvíhali práve nad ďalším skomplikovaním dopravnej situácie, ktorá môže v Žiline nastať po tom, ako sa tranzit z diaľnice dostane do mesta.

15.05.2019 | 08:05

Začiatkom roka tak do hlavného mesta smerovala výzva, aby sa hroziacim kolapsom zodpovedné strany začali zaoberať. Po niekoľkých mesiacoch sa na rokovaní v hlavnom meste stretli zástupcovia žilinskej radnice, rezortu dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

RIEŠENIA LEN NAOKO?
Pripomeňme, že diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou sú dva tunely Ovčiarsko a Žilina, by sa mal napojiť na pokračujúci úsek diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Ten však tak skoro dokončený nebude, na stavbe sa v súčasnosti vykonáva inventarizácia a na jej dobudovanie sa bude hľadať nový zhotoviteľ. S odďaľovaním sprevádzkovania rozostavaného úseku tak prichádzajú ďalšie problémy, ktoré môžu citeľne ohroziť už aj tak zlú dopravnú situáciu v meste.

Ako v tejto súvislosti ešte vo februári uviedol Ján Čelko zo Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA), situáciu po spustení úseku, ktorý by mal byť dokončený koncom tohto roka, by mohlo čiastočne podchytiť dopravné značenie a nasmerovanie dopravy v Hričovskom Podhradí na Martin po súčasnej D3 a cez mesto po Ľavobrežnej. NDS v tom čase potvrdila, že tranzit plánuje načas vylúčiť a pripraví sa tiež dočasné dopravné značenie.

Primátor Žiliny podľa informácií radnice tlmočil ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi riziká aj problémy, ktoré mesto po otvorení úseku ohrozujú. „Za najzásadnejší problém považujeme aj samotný privádzač z úseku Lietavská Lúčka. Naše miestne cesty nie sú v tejto situácii pripravené na zvýšený nárast tranzitu a obávame sa tzv. lievikového efektu, ktorý môže v tomto prípade nastať,“ povedal primátor Peter Fiabáne.

Žilinská radnica zároveň so Žilinskou univerzitou vypracovala štúdiu s dopadmi po spustení diaľnice bez tunela Višňové. NDS v súčasnosti potvrdzuje, že na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je stále potrebné dokončiť privádzač a časti križovatky Lietavská Lúčka. „Situácia na týchto úsekoch sa kreuje už niekoľko rokov a vyústila do súčasného stavu, ktorý je veľmi komplikovaný. Čo sa týka križovatky, NDS posudzuje všetky zákonné možnosti čo najrýchlejšieho pokračovania vo výstavbe diaľničnej infraštruktúry pri dodržiavaní princípov hospodárnosti a transparentnosti. Križovatka je vo vysokom štádiu rozpracovanosti a o ďalšom postupe rozhodne až ukončenie inventarizácie projektu,“ uviedla pre Žilinský večerník hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

POSUNUTIE TERMÍNU
Diaľničiari tvrdia, že výstavbu privádzača komplikujú problémy, ktoré súvisia s požiadavkami tretích strán, zmenou organizácie dopravy či vynútené zmeny technického riešenia. „Tieto zmeny majú vplyv na priebeh prác a na lehotu výstavby. Zložitosť tejto situácie si NDS uvedomuje, a preto pri tvorbe koordinačnej dokumentácie dočasného dopravného značenia spolupracuje so všetkými zainteresovanými stranami – PZ SR (vrátane KDI a ODI v Žiline), Žilinským samosprávnym krajom a magistrátom mesta  Žilina,“ vysvetlila Michaela Michalová s tým, že medzi najzložitejšie požiadavky patrí vylúčenie staveniskovej dopravy z miestnych komunikácií v oblasti Žiliny.

„Tie znamenali aktualizáciu plánu organizácie výstavby a dopravy a zároveň projektovanie, realizáciu a zabezpečenie legislatívneho procesu pre vybudovanie súbežnej prístupovej komunikácie s privádzačom.“
 
Medzi ďalšie požiadavky patrí podľa NDS aj zmena preložky vedenia, ale aj úprava prístupovej cesty Bytčica – Rosina. „Nebola totiž predmetom ponuky a dodatočne vznikla požiadavka na jej realizáciu. V štádiu riešenia je aj úprava kruhovej križovatky pri obchodnom dome Metro, usmernenie dopravy pri Váhostave a pod Saleziánmi. Na príjazdových komunikáciách do mesta budú rozmiestnené štyri návestné – informačné vozíky, ktoré budú informovať vodičov o stave dopravy na predmetnom úseku,“ vysvetlila hovorkyňa NDS.

Aktuálna situácia podľa Národnej diaľničnej spoločnosti konštatuje, že stavebné úpravy a požadované kroky zo strany mesta a polície môžu spôsobiť oddialenie spustenia sústavy stavieb do prvej polovice roka 2020.

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod