V máji tohto roka vykonala Žilinská univerzita na Ulici Orlík meranie intenzity dopravy. Na ulici umiestnili mikrovlnný radar zaznamenávajúci počet prejazdov vozidiel po komunikácii. Ten za 25 dní nameral až 16 623 vozidiel, z toho až 117 nákladných vozidiel.
„Je to alarmujúce číslo, lebo ide o ulicu s dĺžkou cca 150 metrov a šírkou od 3,70 do 4 metrov, bez chodníkov, kde prechádzajúce autá najmä z Bánovej ohrozujú chodcov, školopovinné deti a rodičov s deťmi navštevujúce školu v Bánovej a školu pre deti s autistickým postihnutím,“ uviedla nás do situácie bývalá redaktorka Žilinského večerníka Irena Čižmáriková, ktorá tiež na ulici býva.
NIE JE DIMENZOVANÁ NA TAKÚTO ZÁŤAŽ
Výsledky merania, ktoré nám predložila, sme ukázali generálnemu riaditeľovi Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomírovi Palčákovi. „Z priložených výstupov je zrejmé, že zaznamenaná početnosť vozidiel na Ulici Orlík nie je rovnomerne rozdelená podľa jazdných smerov, ale výrazne prevláda smerovanie vozidiel smerom k Hôreckej ceste. To podporuje váš predpoklad, že dôvodom prejazdu vodičov je práve snaha vstupovať na problematickú križovatku Juraja Závodského a Hôrecká cesta po hlavnej ceste a vyhnúť sa tak zdržaniu pri dávaní prednosti z vedľajšej cesty. Nepriaznivý jav zaznamenaný na Ulici Orlík je teda iba následkom zložitej dopravnej situácie na predmetnej križovatke,“ vyjadril sa k výsledkom prieskumu generálny riaditeľ VÚD v Žiline.
Z hľadiska dopravného zaťaženia ulice možno podľa jeho názoru konštatovať, že ide o zbernú komunikáciu pre dopravu obyvateľov žijúcich na ulici a nie je určená na odvedenie dopravnej záťaže zo širšieho územia, ako je to v súčasnosti.
„Pre komplexné riešenie dopravnej situácie v tejto mestskej časti je potrebná prestavba súčasnej križovatky tak, aby zvládla prejazd vozidiel zo všetkých smerov bez nadmerného čakania počas dopravných špičiek. Situáciu na Ulici Orlík by mohlo zlepšiť osadenie zákazovej dopravnej značky Prejazd zakázaný, avšak s najväčšou pravdepodobnosťou by to viedlo k presunu súčasného problému na paralelné ulice, čo by nebolo považované za optimálne riešenie,“ podotkol Ľubomír Palčák.
STARÝ PROJEKT UŽ NEPOSTAČUJE
Problémová križovatka "pri Fackárni", o reorganizácii ktorej sa hovorí už niekoľko rokov, má v správe Žilinský samosprávny kraj. V minulosti sa uvažovalo o jej prebudovaní na kruhový objazd.
„Župa má záujem o riešenie problematickej križovatky ulíc Hôrecká, Závodského a Oslobodenia. V roku 2018 bol vypracovaný odborný posudok na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v mieste križovatky. Riešil niekoľko variantov, z ktorých sa časť už aj zrealizovala. Napríklad sa zrealizovalo nové dopravné značenie (vyosila sa deliaca čiara), nainštalovala sa optická psychologická brzda a osadilo sa dopravné značenie pre spomalenie rýchlosti – 30 km/h,“ uviedla hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Martina Remencová.
Zrealizované opatrenia však situáciu s premávkou na Ulici Orlík nijakým spôsobom zásadne neovplyvnili. Obyvatelia žiadajú iné, adekvátnejšie riešenie.
„V súvislosti s ďalším riešením dopravnej situácie sa v lete konalo pracovné stretnutie za účasti zástupcov ŽSK, Správy ciest ŽSK, polície, mesta Žilina, Dopravného podniku mesta Žiliny a projekčnej spoločnosti, ktorá vypracovala projektovú dokumentáciu na riešenie križovatky v roku 2009. Projekt vypracovaný pred desiatimi rokmi však nezohľadňuje aktuálnu dopravnú situáciu. V súčasnosti je už potrebné uvažovať nad inými technickými riešeniami pre zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Možno zvážiť využitie inteligentnej svetelne riadenej križovatky,“ poznamenala hovorkyňa ŽSK.
DOKEDY BUDÚ ČAKAŤ?
Župa preto v krátkom čase zabezpečí vypracovanie odbornej štúdie, ktorá navrhne varianty možných riešení v širších súvislostiach na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v predmetnej križovatke. Chodci využívajúci ulicu ako aj obyvatelia Orlíka žiadajú kvôli bezpečnosti neodkladne aspoň nejaké riešenie. Vozidiel na cestách pribúda a tým sa priamoúmerne zvyšuje riziko, že niekto z nich raz môže skončiť pod kolesami auta. To však už bude neskoro...
NA SCÉNE AJ KLINCE
Do článku sme oslovili aj mestského poslanca za Bánovú a Závodie Branislava Delinčáka, ktorý vraj dlhodobo komunikuje s obyvateľmi o danom probléme.
„Svojho času tu nejaký zúfalý občan rozsýpal klince v bánovskej križovatke ulíc M. Dohnányho a Osvety smerom ku škole aj do Ulice Orlík, aby odradil vozidlá prechádzať touto cestou. Defekty dostali nielen domáci, ale aj prechádzajúci vodiči, napríklad mamička s autom plným detí. Toto bolo veľmi nešťastné riešenie. Vtedy som tu dal umiestniť aspoň výstražné tabule, ktoré na toto nebezpečenstvo upozorňovali vodičov. Mesto ma však vyzvalo, aby som ich odstránil. Viem aj o meraní, ktoré sa tam realizovalo. Naozaj je to silná premávka na takú komunikáciu, akou je Orlík. Zásadným problémom, ktorý toto spôsobuje, je križovatka „pri Fackárni“, ktorú spravuje VÚC. Pokiaľ župa aktívne nepristúpi k úprave tejto križovatky a zvýšeniu jej priepustnosti, situácia sa v Bánovej nezlepší. Orlík je len dôsledok a ja som presvedčený, že by sme mali riešiť príčinu a nie následok."
„Pani Čižmáriková navrhla umiestniť z oboch strán na Orlík značku zákazu vjazdu nákladných vozidiel, retardéry, zníženie rýchlosti alebo jednosmerku, jednoducho niečo, čo by im pomohlo. Po mojej skúsenosti so zákazom prejazdu vozidiel nad 3,5 t cez Škultétyho ulicu a následnom presune takejto dopravy na Závodského som však presvedčený, že ak by sme k takémuto riešeniu pristúpili na tejto ulici, posunuli by sme problém len o ulicu vedľa. Preto spolu s kolegom poslancom Dušanom Maňákom navrhujeme vypracovanie dopravného projektu celej zóny, ktorý by to riešil komplexne. Na tomto zastupiteľstve som predkladal aj návrh na zmenu rozpočtu, kde by sme vyčlenili 5-tisíc eur na dopravnú štúdiu pre Závodie a Bánovú, ktorá by riešila toto všetko – úzke cesty, organizáciu dopravy, dopravné značenie a všetko ostatné. Kolegovia poslanci to však na moje veľké sklamanie neschválili. Na najbližšie riadne zastupiteľstvo preto budem znovu predkladať túto požiadavku a hľadať podporu pre tento návrh – tak u vedenia mesta, ako aj poslancov samotných. Na záver by som ešte rád zdôraznil, že akýkoľvek projekt urobíme, vždy budeme narážať na problém križovatky „pri Fackárni“, čo musí vyriešiť župa,“ prízvukuje Branislav Delinčák.