Nič nie je na tomto svete večné a na množstvo udalostí sa zabúda, no niektoré veci sa neustále vracajú. V motoristickom svete sú to legendy, ktoré akoby neumreli, akoby boli stále medzi nami. Neuplynie ani jeden pretekársky víkend Formuly 1, aby sa meno Ayrtona Sennu nespomenulo. Po tom, čo McLaren začal vyrábať autá, bolo iba otázkou času, kedy sa objaví legendárne meno na niektorom z anglických superšportov. Nový model nadväzuje na extrémnu P1, jeho interné označenie je P15 a vyvíjali ho špecialisti z Ultimate Series. Na samotnom vývoji sa podieľal aj Bruno, synovec Ayrtona a cieľom automobilky bolo vytvorenie najostrejšieho okruhového náčinia. Takže úloha bola jasná – vyrobiť najrýchlejší superšport histórie s evidenčnými číslami. Výsledkom je špeciál, ktorý je rovnako rýchly ako model P1. Nie je však jeho nástupcom, napokon, pod kapotou sa neobjaví hybridná technológia, v tomto smere využíva McLaren klasický agregát.
BITURBO OSEMVALEC
Odjakživa to stačilo a stačí to aj teraz. Nie, pod kapotážou McLarenu nie sú žiadne batérie, žiadne káble ani elektromotory, iba čistý, dvoma turbodúchadlami prepĺňaný osemvalec. Jeho maximálny výkon je rovných osemsto koní, maximálny krútiaci moment je tiež rovných osemsto newtonmetrov a táto porcia megavýkonu hýbe iba tisícdvesto kilogramami! Výsledkom je dynamika, ktorá presahuje medze bežného chápania. Z nuly na stovku zrýchlite za menej ako tri sekundy, dvestovka je na tachometri za menej ako sedem sekúnd a hranica tristo kilometrov za hodinu je minulosťou za menej ako sedemnásť sekúnd. Potrebujete viac? Ak sledujete svet superšportov, tak spomínaná dynamika je malým zázrakom, veď vo svete najrýchlejších áut presahujú výkonové parametre aj tisícpäťsto koní. Tajomstvom je v tomto prípade hmotnosť aj aerodynamika. McLaren je posadnutý znižovaním hmotnosti a z pôvodného modelu 720S vyhádzal takmer osemdesiat kilogramov hmotnosti. To je viac ako dosť na to, aby sa pomer výkon/hmotnosť dostal na šesťstošesťdesiatosem koní na jednu tonu.
KARBÓN
Druhým protagonistom je karbón. V tom je McLaren odborníkom a všetky jeho modely majú karbónové karosérie, brzdové kotúče taktiež využívajú identický materiál, hoci v tomto prípade v kombinácii s karbónovo-keramickými kotúčmi, ktoré majú oveľa vyššiu termálnu účinnosť ako predchádzajúca generácia týchto bŕzd. Aktívny hydraulický podvozok RaceActive Chassis Control II dokáže v režime Race znížiť svetlú výšku o päťdesiat milimetrov, čo zvyšuje aerodynamický prítlak. Konkrétne čísla McLaren nezverejnil, no pri pohľade na obrovské krídlo je jasné, že to bude porcia na úrovni čistokrvných pretekárskych špeciálov. Čo by vám mohlo prekážať? Nuž cena to nebude, veď aj pri cene prevyšujúcej deväťstotisíc eur je už všetkých päťsto kusov predaných. A ako výhovorka, prečo ste si nekúpili tento model, poslúži to, že estetiku mení za brutalitu. Takže ak ste fanúšikom Ayrtona Sennu, kúpte si radšej Hondu NSX. Na jej vývoji sa totiž podieľal práve on.
MCLAREN SENNA
Valce/Objem motora: V8/3989 cm³
Maximálny výkon: 588 kW/800 k pri 7250 ot./min.
Maximálny krútiaci moment: 800 Nm pri 5500 – 6700 ot./min.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,8 s
Zrýchlenie 0 – 200 km/h: 6,8 s
Priemerná spotreba: l/100 km
Cena: 992 250 eur