Významnou a horúcou automobilovou novinkou týchto dní je úplne prvé kompaktné SUV od prémiovej značky Lexus. Vďaka spoločnosti AT, a. s., Žilina sme sa v rámci testu podrobnejšie zoznámili s novým Lexusom - modelom NX, ktorý svoju európsku premiéru zaznamenal len nedávno pri príležitosti parížskeho autosalónu. Popularita kompaktných SUV, resp. crossoverov neustále rastie, aj preto v Lexuse vyvinuli nový model NX, ktorý sa v hierarchii značky radí pod väčšieho súrodenca RX. Silnou stránkou novinky z prémiového sveta je okrem už neodmysliteľných špičkových technológií aj originálny a pútavý dizajn, a napríklad i praktická stránka vozidla. Nový Lexus NX v hybridnej verzii 300h s pohonom všetkých kolies AWD a v atraktívnej výbave F SPORT nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., Žilina.
Nový Lexus NX prináša do triedy kompaktných crossoverov skutočne čerstvý vietor. V úvode sme už naznačili mnohé špičkové technológie, ktoré toto vozidlo ponúka. K najdôležitejším a ťažiskovým modelom celej značky patria už tradične hybridné verzie. S ich výrobou má značka Lexus, podobne ako aj materský koncern Toyota, už veľmi bohaté skúsenosti. V tomto meradle môžeme obe značky označiť za globálnych lídrov. Predstavme si preto hybridnú technológiu podrobnejšie. Hneď na úvod je nutné povedať, že hybrid sa ovláda rovnako ako každé iné auto s automatickou prevodovkou. Technológia Hybrid Synergy Drive v Lexuse využíva benzínový motor s objemom 2,5 litra s celkovým výkonom 155 koní (114 kW), ktorému sekunduje elektromotor s výkonom 143 koní (105 kW). Mozgom celého systému je elektronická riadiaca jednotka, ktorá v závislosti od jazdných podmienok manažuje optimálny chod oboch agregátov. Veľmi dôležitou časťou systému je i bezstupňová elektronická prevodovka e-CVT planétovej konštrukcie. Tá zabezpečuje optimálny a veľmi lineárny prenos krútiaceho momentu oboch agregátov. Zaujímavosťou verzie s pohonom všetkých kolies je ďalší elektromotor s výkonom 68 koní, ktorý slúži výhradne len na pohon kolies zadnej nápravy. Ten je ovládaný plne automaticky a aktivuje sa napríklad pri zhoršených adhéznych podmienkach. Súčasťou systému sú aj batérie novej a ľahšej konštrukcie. V nich sa uchováva elektrická energia získaná či už rekuperáciou (brzdením), alebo samostatnou činnosťou spaľovacieho motora. Systém batérií chráni tým spôsobom, že ich nie je nikdy možné úplne vybiť a takisto sú chránené aj pred prebíjaním. Zaujímavé pritom je, že značky Lexus, resp. Toyota po celú dobu existencie svojich hybridných modelov nemuseli riešiť problémy so životnosťou batérií. Aj na základe vyššie spomenutého do predaja ako prvá dorazila práve hybridná verzia NX 300h, ktorú si je možné objednať s pohonom kolies prednej nápravy, resp. aj vo verzii s pohonom 4x4. Okrem toho ponuku neskôr rozšíri verzia NX 200 s atmosférickým benzínovým dvojlitrom a rovnako i verzia NX 200t, ktorá bude prvým modelom značky Lexus s prepĺňaným benzínovým motorom. Na našom trhu je okrem konfigurácie pohonu momentálne možnosť vybrať si i spomedzi štyroch dizajnových a výbavových svetov: Comfort, Executive, F SPORT či Premium. My sme si pre test zvolili Lexus NX 300h s pohonom všetkých kolies a vo veľmi atraktívnej verzii F SPORT. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko ponúka úplne nový Lexus NX v bežnej praxi?
Vzhľad a rozmery
Dynamický, odvážny, ostrý... o dizajne nového Lexusu NX by sa toho dalo napísať veľmi veľa. Veľké očakávanie spôsobil už koncept LF-NX, z ktorého vychádza sériová verzia. To, že novinka dokáže svojimi tvarmi skutočne upútať pozornosť, najlepšie dokazuje praktická skúsenosť. Kamkoľvek sme sa s novinkou v rámci testovacích jázd vybrali, všade sa nové NX veľmi rýchlo stalo stredobodom pozornosti. Prednej časti dominuje obria maska chladiča s fabrickým logom a najmä úzke svetlomety so samostatným LED denným svietením v tvare šípu. Dynamické a hranaté línie dominujú aj bočnej siluete verzie F SPORT. Imidž SUV pre zmenu dotvára ochranné oplastovanie blatníkov a prahov. Športový nádych verzie F SPORT je príznačný i pre zadné partie, kde vynikajú taktiež svetlá s atraktívnou grafikou. Príslušnosť do triedy kompaktných SUV dotvárajú i celkové rozmery nového Lexusu NX. Vozidlo meria 4630 mm, široké je 1845 mm, výška dosahuje 1645 mm a rázvor náprav má hodnotu 2660 mm. Z praktickej stránky novinka prekvapuje aj využiteľnosťou batožinového priestoru. Ten v základnom usporiadaní ponúka 555 litrov, resp. až 1600 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Kufor síce na prvý pohľad pôsobí plytkým dojmom, na druhej strane však boduje veľkorysou dĺžkou ložnej plochy. Aj napriek hybridnému ústrojenstvu je príjemným prekvapením medzipodlaha s priehradkami, pod ktorou si našla svoje miesto i dojazdová pneumatika. I keď je nový Lexus NX v hybridnej verzii vyvinutý prevažne do mestskej premávky, vďaka svetlej výške 185 mm a pohonu všetkých kolies si novinka dokáže bez problémov poradiť i s nástrahami ľahkého terénu.
Interiér a výbava
Odvážne i originálne zhotovenie dominuje aj interiéru nového Lexusu. Príslušnosť k prémiovému segmentu dotvárajú prvotriedne materiály so špičkovým dielenským opracovaním. Veľmi kladne hodnotíme členitú palubnú dosku kaskádovitého tvaru, ktorá je orientovaná na vodiča. Za jej dominantu môžeme označiť veľmi dobre čitateľný 8-palcový displej multimediálneho systému, ktorý je štýlovo vysunutý do priestoru. Na displeji je možné okrem multimédií či navigácie sledovať napríklad aj momentálnu činnosť hybridného ústrojenstva prostredníctvom tzv. energy monitora. Úplnou novinkou je jeho nový multifunkčný ovládač RTI umiestnený na stredovej konzole. Tento touchpad je inšpirovaný svetom prenosných počítačov a v praxi sa naň až prekvapivo veľmi dobre a intuitívne zvyká. Na stredovej konzole nachádzame aj volič troch jazdných režimov: eco, normal a sport. Pri voľbe športového režimu sa efektne zmení podsvietenie prístrojového panela a špeciálny ukazovateľ hybridného režimu jazdy nahrádza športový otáčkomer. Prémiovú atmosféru na palube dotvárajú aj mnohé detaily. Spomeňme napríklad intuitívne ovládanie vnútorného osvetlenia priložením prsta alebo úplnú novinku, ktorou je možnosť bezdrôtového nabíjania kompatibilného mobilného telefónu v stredovej priehradke. Štýlovú atmosféru dotvára napríklad aj kozmetické zrkadielko v tvare tradičnej japonskej krabičky, ktoré je taktiež vtipne ukryté na stredovej konzole. Z praktickej stránky nás okrem skutočne pohodlného a komfortného posedu príjemne šokovali aj veľkorysé priestorové pomery na zadných sedadlách. V Lexuse NX sa tak za seba usadia bez problémov aj urastenejší pasažieri. Tak, ako je to v tejto kategórie vozidiel dobrým zvykom z hľadiska celkového vybavenia vozidla, existuje množstvo variácií podľa individuálneho želania zákazníka. Nami testovaná verzia F SPORT ponúka okrem iného napríklad i obrovskú panoramatickú strechu, vyspelé asistenčné systémy, ako je prevencia nárazu, systém stability vozidla, adaptívny tempomat, systém upozorňujúci na premávku za vozidlom a podobne, ďalej tiež špeciálne kožené čalúnenie sedadiel i interiéru v čierno-červenej kombinácii, mnohé športové dekoračné doplnky, ako sú napr. efektné hliníkové pedále a podobne.
Jazda
Prémiovú atmosféru nového Lexusu NX je cítiť hneď po prvých metroch jazdy. Vozidlo ponúka veľmi tuhú a skutočne špičkovo odizolovanú kabínu s vlastným svetom. Osvedčený hybridný systém kombinujúci zážihový motor s dvoma elektromotormi nachádza svoje opodstatnenie najmä v mestskej premávke. Tu je príjemným prekvapením priaznivá spotreba paliva, čo je dôsledok častej rekuperácie následne spojenej s jazdou len v elektrickom režime. Tak ako v ostatných hybridoch, i v novom modeli NX si je možné čisto elektrický režim aktivovať aj samostatným tlačidlom. V závislosti od momentálneho stavu nabitia batérií je možné aj s pomerne ťažkým SUV „takto zadarmo“ prejsť niekoľko málo kilometrov. Samostatnou kapitolou testovanej verzie F SPORT je vynikajúci, športovejšie odladený podvozok, ktorý je aj napriek tomu stále dostatočne komfortný. Lexus NX nás príjemne prekvapil aj v teste zrýchlenia. Tu sa v plnej miere prejaví výkonový potenciál hybridnej sústavy a vozidlo zrýchľuje veľmi ochotne a lineárne s dostatočnou dynamikou potrebnou napr. na bezpečné predbiehanie.
A náš celkový dojem?
Lexus NX, novinka v triede kompaktných prémiových crossoverov, má veľký komerčný potenciál a svojím zameraním triafa priamo do čierneho. Už len svojím originálnym dizajnom a vzhľadom dokáže upútať širokú masu potencionálnych zákazníkov. Z praktickej stránky je príjemným prekvapením priestor pre pasažierov, ako aj pre batožinu. Osvedčená a spoľahlivá hybridná sústava dáva dokonalý zmysel najmä v mestskej premávke, kde sa cíti nový model NX ako ryba vo vode. Okrem toho sa novinka samozrejme nestratí ani mimo mesta, resp. na diaľnici. V Žiline sa viac informácií o novom Lexuse NX dozviete u autorizovanému predajcu vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s. na Dlhej ulici.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: LEXUS NX 300h AWD F SPORT
Motor: benzínový + elektrický
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon systému kW/koní: 145/197
Krútiaci moment Nm: 210
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: bezstupńová automatická e-CVT
Kombinovaná spotreba: 5,3 l na 100 km
Výbava: NX 300h FWD Comfort (pohon prednej nápravy) Cena: od 37 500 €
Výbava: NX 300h AWD F SPORT(testovaný model) Cena: 57 800 €