Poslanec podal podnet na Úrad pre verejné obstarávanie.
Bolo podľa vás správne vyčleniť na kúpu nového auta pre primátora 80-tisíc eur? Hlasovali ste za to?
Bol som za kúpu nového auta, ale nie za 80 000 eur. Preto som sa zdržal. Prevádzka „Slotovho Mercedesu“ je príliš drahá. Hovorca na druhej strane deklaroval náklady na jeho opravu v roku 2014 vo výške 25 210 eur, v roku 2015 vo výške 31 000 eur. Pýtam sa, kde boli doteraz, keď takto mrhali prostriedkami občanov? Nová Škoda Superb, v plnej výbave, by stála 45-tisíc eur a už mohla byť dávno kúpená aj s plnou zárukou na opravy.
Audi A8 teda podľa vás nie je adekvátne auto pre primátora?
Podľa mňa je to skôr auto pre predsedu vlády alebo šéfa nejakej mafiánskej skupiny. Pre primátora zadlženého krajského mesta by som si vedel skôr predstaviť Superb alebo Volkswagen Passat. Nehovoriac o tom, že možno aj pri rokovaní so žilinskou Kiou by sa mohlo nájsť nejaké vhodné a lacnejšie riešenie.
Ako poslanec ste dali podnet na Úrad pre verejné obstarávanie. Prečo?
Nepáči sa mi spôsob, akým bolo robené verejné obstarávanie. Podmienky súťaží a verejných obstarávaní všeobecne nesmú kopírovať katalógy výrobcov. V našom prípade boli podmienky napasované na konkrétny model nachádzajúci sa v predajni, ktorej spolumajiteľom je bývalý politik. Už v názve bola uvedená značka Audi, čo podľa mňa nebolo správne. Mali byť nastavené všeobecné parametre ako výkon, servis, spotreba a pod.
Niektorí vaši kolegovia z klubu však za vyčlenenie tejto sumy zahlasovali.
Niektorí moji kolegovia zrejme uverili sľubom predstaviteľov mesta, že verejné obstarávanie môže zraziť cenu aj o 10– či 20-tisíc eur.
Prečo nezrazilo?
Tie nastavené parametre na extra luxusné auto neumožňovali ísť s cenou príliš dole. Navyše v obstarávaní boli nastavené konkrétne parametre na konkrétne auto, takže bol veľmi zúžený, ak nie úplne zrušený priestor na zníženie ceny.
Hovorca mesta tvrdí, že zníženiu ceny zabránila medializácia.
To je úplná patológia, predsa zverejnenie by, naopak, malo za normálnych okolností vyprovokovať ďalších záujemcov. Ale koľko podľa vás behá po Slovensku „audiniek“ so stavom tachometra 4 800 km, zaregistrovaných 1. apríla 2015? Ten prvý apríl symbolizuje, akoby si niekto schválne z nás poslancov robil srandu.
Čo budete ďalej robiť?
Poradíme sa v Klube nezávislých poslancov, čo ďalej. Ja sám som podal podnet na Úrad pre verejné obstarávanie, či nastavením parametrov automobilu nedošlo k porušeniu zákona.
Čo si myslíte o tom, že hovorca mesta vo svojej tlačovej správe uviedol, že auto bude slúžiť aj iným pracovníkom mesta?
Tak na tomto som sa doslova pobavil. To auto je vo verzii XL, to znamená už samo osebe dlhá „Audinka 8“, predĺžená ešte o 15 cm. Viete si predstaviť napríklad vedúcu školstva pani Zapletajovú, ako navštevuje na tomto aute školy, zaparkuje napríklad vo dvore ZŠ Trnové a podráždi tak učiteľov s ich nízkymi platmi?
Vedeli by ste tie peniaze použiť lepšie?
Samozrejme, veď sa len pozrite okolo seba. Minulý týždeň mi volala zúfalá žena, že je alergička a dusí sa, nepokosená tráva jej robí veľmi zle. Na meste vám povedia, že by bolo dobré kosiť častejšie – ale nie sú peniaze. V akom stave sú chodníky, čistota mesta. V niektorých okrajových častiach chýba kanalizácia. Pridal by som aj riaditeľom základných škôl, aby mohli finančne povzbudiť najlepších svojich učiteľov.
Čo keď ÚVO povie, že nebol porušený zákon o verejnom obstarávaní?
Tak to bude znamenať, že ten zákon je deravý ako rešeto. Bude to znamenať, že si na Slovensku môže pomaly ktokoľvek čokoľvek vyhliadnuť a cez elektronické obstarávanie obstarať. Bude to výzva pre poslancov NR – a v MZ Žilina máme dvoch, aby urýchlene navrhli aktualizáciu tohto zákona č. 343/2015.
-mif-, snímka archív