Žilinský Večerník

24. november 2024 | Emília
| -8°C

Z regiónu

Má autobusová doprava perspektívu? Jej potenciál zisťovali prostredníctvom prieskumu

Má cestovanie autobusmi v dnešnej dobe význam? Odpovede aj na takúto otázku hľadala Slovenská autobusová doprava (SAD) Žilina, ktorá koncom uplynulého roka realizovala zaujímavý výskum. Prostredníctvom verejnej mienky chcela zistiť, akú budúcnosť má autobusová doprava.

08.02.2018 | 09:30

Prieskum verejnej mienky pre SAD Žilina zabezpečovala spoločnosť A-Trans v spolupráci so Žilinskou univerzitou. Jeho výsledky hovoria pomerne jasne. Spokojnosť s autobusovou dopravou v našom regióne stále rastie. Počas prieskumu sa vyhodnotilo dokopy 3205 odpovedí, pričom išlo o respondentov z 203 obcí a mestských častí Žilinského samosprávneho kraja. Tí svoje odpovede odosielali elektronickou aj papierovou formou. Podstatné je v tomto prípade poznamenať, že odpovede v rámci prieskumu sa získavali dokonca aj od ľudí, ktorí autobusovú dopravu využívajú len málokedy či vôbec.

ĽUDIA MYSLIA EKOLOGICKY

Ako najčastejší dôvod využívania autobusovej dopravy ľuďmi, ktorí ju využívajú pravidelne, bol uvádzaný fakt, že nemajú k dispozícii vlastný automobil či motorku, v percentuálnom vyjadrení išlo o 48,6 %. Druhým najčastejším dôvodom, prečo ľudia cestujú autobusom, boli výhodné spojenia, dostupné zastávky či krátky čas prepravy. Dokopy 24 % respondentov uviedlo, že túto formu dopravy využívajú najmä kvôli študentskej karte ISIC a zľavám z cestovného, ktoré ponúka SAD Žilina. Pokrokovým myslením vyhodnotila spoločnosť zistenie, že 22,6 % opýtaných vníma a používa dopravu autobusom ako ekologický benefit voči prírode.

JE DÔLEŽITÉ POZNAŤ NEDOSTATKY

Ako uviedla Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Žilina, a. s., súčasťou výskumu bola aj otázka, ktorou chcela spoločnosť zistiť, aké sú primárne dôvody toho, že prepravu autobusom ľudia nepreferujú. Najčastejším dôvodom, ktorý ľudia v prieskume uvádzali, a to až 53,9 % z nich, bol dlhý čas prepravy, nenadväzujúce spoje či nevyhovujúci cestovný poriadok. Viac ako 40 % respondentov, ktorí cestujú autom, sa vyjadrilo, že individuálna doprava pre nich predstavuje určitú voľnosť a spoločenskú prestíž. Pre 26 % respondentov sa cestovanie autobusom finančne neoplatí najmä preto, že cena cestovného je vysoká a poskytované zľavy sú nízke. „Cennou spätnou väzbou od našich cestujúcich sú vyslovene nedostatky. Privítali by ste napríklad vyššiu ponuku a nadväznosť spojov, viac zliav či moderné autobusy vybavené klimatizáciou a Wi-Fi,“ doplnila hovorkyňa Ivana Strelcová. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že až 50,2 % opýtaných, ktorí autobusom necestujú, by zmenilo svoj názor, pokiaľ by sa rozšírila ponuka a presnosť spojov. Rýchlosť prepravy by ovplyvnila takmer 38 % respondentov, možnosť platiť za lístok v autobuse bežnou bankomatovou kartou či mobilom si zvolilo takmer 36 % opýtaných.

Od roku 2016 prechádza vozidlový park SAD Žilina modernizáciou, v minulom roku bolo do prímestskej dopravy nasadených prvých päť nízkopodlažných autobusov. Generálny riaditeľ SAD Žilina, a. s. Peter Pobeha povedal, že množstvo cestujúcich má k autobusovej doprave pozitívny vzťah. „Teší nás a zároveň zaväzuje, že väčšina respondentov prieskumu vníma spoločnosť SAD Žilina ako trvale sa zlepšujúcu a že SAD-ku a cestovanie autobusom považuje za prirodzenú súčasť svojich životov,“ skonštatoval.

Foto: ŽSK

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod