Ak by ste mali odporučiť rodičom jednu vec, aby podporili logický rozvoj svojich detí, čo by to bolo?
Odporučila by som, aby deťom poskytovali čo najviac podnetov prostredníctvom hier, ktoré spájajú logické myslenie s praxou. Napríklad skladačky, hry s číslami, či jednoduché cvičenia na rozpoznávanie vzorcov. Dôležité je, aby tieto aktivity boli zábavné a aby rodičia deti podporovali bez tlaku na výkon. Spoločné chvíle strávené pri hrách, ktoré podporujú premýšľanie a riešenie problémov, sú tým najlepším spôsobom, ako rozvíjať logické myslenie dieťaťa a zároveň posilniť rodinné puto.
Aký vplyv má stimulácia detského mozgu v ranom veku na jeho ďalší vývoj?
Určite zásadný. Rané roky sú obdobím, keď mozog dieťaťa prechádza najrýchlejším vývojom a vytvára obrovské množstvo neurónových spojení. Táto plastickosť umožňuje deťom absorbovať nové informácie a rozvíjať schopnosti, ktoré neskôr ovplyvnia ich logické myslenie, kreativitu a schopnosť riešiť problémy. Ak je dieťa vystavené podnetom, ktoré podporujú jeho mozgovú činnosť – napríklad prostredníctvom hier, manipulácie s predmetmi a skúmania – jeho schopnosť analyzovať, chápať súvislosti a rozhodovať sa, sa výrazne zlepšuje. Tieto základy potom pomáhajú v škole, ale aj v každodennom živote.
Sú deti v určitom veku lepšie pripravené na rozvoj logických schopností?
Áno, existujú určité obdobia, tzv. citlivé obdobia, kedy sú deti lepšie pripravené na rozvoj konkrétnych schopností. Pre logické myslenie a riešenie problémov je to obdobie medzi 2. až 7. rokom života, ktoré Jean Piaget označuje ako predoperačné štádium vývoja. V tomto období sa deti učia symbolickému mysleniu a začínajú chápať základné pojmy, ako je množstvo, priestor alebo čas. Neskôr, medzi 7. a 11. rokom, počas druhého štádia, sú deti schopné uvažovať systematickejšie, chápať príčinu a následok a riešiť konkrétne problémy. Prejavy tohto rozvoja zahŕňajú zvýšený záujem o logické hry, ako sú skladačky, šach alebo matematické hlavolamy, a schopnosť riešiť problémy krok za krokom.
Akú úlohu zohráva hranie hier a aktívne zapájanie do aktivít v porovnaní s pasívnym učením (napr. sledovaním obrazoviek)?
Hranie hier a aktívne zapájanie do rôznych aktivít sú pre detský mozog mimoriadne dôležité. Aktívne učenie, pri ktorom deti manipulujú s predmetmi, skúmajú svoje okolie a riešia problémy, priamo podporuje tvorbu neurónových spojení a rozvoj dôležitých oblastí mozgu. Naopak, pasívne učenie, ako je napríklad sledovanie obrazoviek, má iba obmedzený vplyv na mozgovú aktivitu, pretože dieťa pri tejto činnosti neinteraguje a neaplikuje získané vedomosti. Hranie hier umožňuje deťom rozvíjať jemnú a hrubú motoriku, učiť sa riešiť problémy prostredníctvom pokusov a omylov a zlepšovať svoje sociálne zručnosti, ako je napríklad tímová spolupráca pri spoločenských hrách. Navyše, učenie prostredníctvom hier je pre deti prirodzenejšie, pretože spája zábavu so získavaním vedomostí, čo pomáha lepšiemu zapamätaniu. Z tohto dôvodu by rodičia mali deti podporovať v aktívnych aktivitách a obmedzovať čas strávený pri pasívnych činnostiach, aby maximalizovali ich potenciál.
Ktoré konkrétne aktivity alebo hry považujete za najefektívnejšie pre rozvoj logického myslenia?
Medzi takéto aktivity patrí triedenie a kategorizácia, pri ktorých deti rozdeľujú predmety podľa farieb, tvarov alebo veľkostí. Veľmi prospešné sú aj hry zamerané na hľadanie vzorcov, kde deti dopĺňajú chýbajúce prvky do logickej sekvencie. Ďalším prínosom sú hádanky a hlavolamy, napríklad jednoduché skladačky alebo puzzle, ktoré deti motivujú hľadať riešenia. Hry s číslami, ako je počítanie alebo spájanie bodiek, učia deti základom matematiky, zatiaľ čo pohybové aktivity, napríklad kombinácia pohybu s jednoduchými inštrukciami, podporujú nielen fyzický rozvoj, ale aj myslenie. Tieto aktivity celkovo stimulujú koncentráciu, priestorové vnímanie a rozhodovacie schopnosti.
Čo vás osobne priviedlo k programu Play Wisely a prečo ste si ho vybrali ako metódu, ktorú učíte?
K programu Play Wisely ma priviedla moja vášeň pre výchovu a vzdelávanie detí. Keďže som vždy chcela, aby učenie bolo pre deti nielen efektívne, ale aj zábavné, hľadala som metódu, ktorá spája hry, pohyb a rozvoj kognitívnych schopností. Play Wisely presne tieto požiadavky spĺňa – ponúka štruktúrovaný, no pritom hravý spôsob, ako pomáhať deťom rozvíjať ich potenciál už od útleho veku. Metódu som si vybrala aj preto, že verím v jej schopnosť podporovať nielen mozgový rozvoj, ale aj vzťah medzi rodičmi a deťmi, čo považujem za kľúčové pre harmonický vývoj dieťaťa.
Aké sú hlavné princípy tohto programu?
Program Play Wisely je založený na prirodzenej schopnosti detského mozgu absorbovať informácie a vytvárať neurónové spojenia už v ranom veku. Jeho princípy spájajú fyzický pohyb, vizuálne podnety a kognitívne aktivity, čím podporujú harmonický vývoj mozgu aj tela. Program sa zameriava na raný rozvoj mozgu, pričom aktivity sú prispôsobené citlivým obdobiam, keď je dieťa najviac pripravené na učenie. Učenie prebieha hravou formou, kde hry a aktivity podporujú prirodzenú zvedavosť detí bez nátlaku. Program má celostný prístup, ktorý rozvíja všetky oblasti mozgu vrátane motoriky, reči, logiky a emócií. Ďalej umožňuje prispôsobenie aktivít individuálnym potrebám každého dieťaťa podľa jeho veku, záujmov a schopností. Týmto spôsobom pomáha program rozvíjať logiku a kognitívne schopnosti prostredníctvom učenia rozpoznávať vzory, hľadať súvislosti, triediť informácie a riešiť problémy.
Máte nejaký obľúbený zážitok zo svojej praxe?
Jeden z momentov, ktorý mi zostane v pamäti, bol s dieťaťom, ktoré malo oneskorený vývoj reči. Po niekoľkých týždňoch spoločnej práce cez Play Wisely som videla prvé náznaky pokroku – začalo aktívnejšie komunikovať, prejavovať záujem o interakciu a dokonca vyslovovať nové slová. Rodičia boli nadšení a tento pokrok bol pre mňa veľkým potvrdením, že metóda funguje. Tieto malé víťazstvá sú tým, čo ma motivuje pokračovať.
Sú aktivity programu založené na vedeckých výskumoch?
Program Play Wisely je postavený na vedeckých výskumoch z oblastí neurovedy, psychológie a vývojovej pedagogiky, čím zabezpečuje, že aktivity sú nielen zábavné, ale aj efektívne. Cielene podporuje vývoj mozgu v najkritickejšom období jeho plasticity, ktoré prebieha počas prvých 6 rokov života. Aktivity programu stimulujú tvorbu a posilňovanie neurónových spojení prostredníctvom fyzického pohybu, ktorý zlepšuje koordináciu a prepojenie medzi mozgovými hemisférami. Vizuálne podnety rozvíjajú schopnosť dieťaťa rozpoznávať tvary, farby a vzory, čo má pozitívny vplyv na jeho kognitívny rozvoj. Kognitívne hry zase kladú základy pre logické myslenie, pamäť a riešenie problémov.
Aké výsledky ste zaznamenali u detí, ktoré sa zúčastnili programu Play Wisely?
Deti dosahujú pozoruhodný pokrok v rôznych oblastiach. Zlepšenie je najviac viditeľné v schopnosti sústrediť sa, keďže deti dokážu dlhšie venovať pozornosť úlohám a lepšie zvládajú zložitejšie aktivity. V oblasti jemnej a hrubej motoriky sa prejavuje lepšia koordinácia a ovládanie pohybov tela. Výrazný pokrok vidieť aj v sebadôvere, keďže úspechy v aktivitách im dodávajú odvahu skúšať nové veci. U detí s oneskoreným vývojom reči je časté zlepšenie slovnej zásoby a väčšia ochota komunikovať. Rodičia si všimnú zmeny už po niekoľkých týždňoch – ich deti sú aktívnejšie, zvedavejšie a rýchlejšie reagujú na nové podnety.
S akými výzvami sa stretávate pri práci s deťmi rôzneho veku alebo úrovni rozvoja?
Moja práca denne prináša viacero výziev. Mladšie deti majú kratší rozsah pozornosti, čo znamená, že aktivity je potrebné často meniť, aby sa udržala ich dynamika a záujem. Každé dieťa má iné silné a slabé stránky, čo si vyžaduje individuálny prístup a prispôsobenie obsahu. Vývojové tempo je u detí rôzne, niektoré napredujú rýchlo, iné potrebujú viac času, čo môže byť náročné pri skupinových aktivitách. Výzvou sú aj rodičovské očakávania, keďže niektorí očakávajú okamžité výsledky, čo môže vytvárať tlak na dieťa aj na celý proces výučby. Dôležité je tiež flexibilne reagovať na správanie detí, pretože nálady a emócie najmladších účastníkov môžu ovplyvniť priebeh hodiny.
Akú spätnú väzbu dostávate od rodičov na tento program?
Rodičia na program Play Wisely reagujú veľmi pozitívne. Často oceňujú viditeľný pokrok, ktorý ich deti dosahujú. Veľmi kladne hodnotia hravý a bezstresový prístup programu, ktorý spája učenie so zábavou. Individuálny prístup a prispôsobenie programu potrebám ich dieťaťa sú ďalšie aspekty, ktoré rodičia veľmi oceňujú. Program podporuje vzťah rodič-dieťa, keďže im umožňuje aktívne sa zapájať do aktivít a tráviť so svojím dieťaťom kvalitný čas. Spätná väzba od rodičov je pre mňa nesmierne dôležitá, pretože mi pomáha lepšie pochopiť, čo deti a rodičia potrebujú, a zároveň mi umožňuje neustále zlepšovať metódy výučby. Vďaka ich podnetom program stále rastie a zdokonaľuje sa.
Aké nové trendy alebo metódy v oblasti vzdelávania detí vás inšpirovali?
Medzi trendy a metódy, ktoré ma inšpirovali a ovplyvnili moju prácu, patrí Montessori prístup, ktorý kladie dôraz na samostatnosť a učenie sa prostredníctvom praktických skúseností. Ďalšou inšpiráciou je STEM vzdelávanie, ktoré integruje vedu, technológiu, inžinierstvo a matematiku do hier a aktivít, pričom rozvíja logiku a kritické myslenie. Gamifikácia, teda používanie herných prvkov, motivuje deti a zapája ich do učenia hravou formou. Neuroveda a mindfulness mi poskytujú poznatky o fungovaní mozgu, ktoré využívam na zlepšenie koncentrácie a zvládanie stresu u detí. Prírodné učenie, ktoré kombinuje vzdelávanie s pobytom v prírode, zase podporuje kreativitu a celostný rozvoj. Tieto metódy ma inšpirovali k navrhovaniu aktivít, ktoré prepájajú logické myslenie, pohyb a praktické skúsenosti, čím vytvárajú harmonický a efektívny spôsob rozvoja detí.
KTO JE MARTINA FERLEŤÁK KRAMEROVÁ (32)?
Rodina: vydatá, dve deti – Eliška a Riško
Rodné mesto: Banská Bystrica
Súčasné bydlisko: v Žiline žila 28 rokov, aktuálne Bitarová
Vzdelanie: Pedagogika na Univerzite Komenského v Bratislave so zameraním na angličtinu a výchovu k občianstvu, certifikáty z Play Wisely, Montessori pedagogiky, Amakids mentálnej aritmetiky a Edu3Dcation (robotika, programovanie a 3D tlač pre deti)
Profesné skúsenosti: 12-ročná prax v pedagogike a bohaté skúsenosti v oblasti vzdelávania detí so špecializáciou na rozvoj mozgu, zakladateľka domoškoly Čmeliakovo, výučba angličtiny, mentálnej aritmetiky (Amakids), programu Play Wisely, programovania, robotiky a 3D tlači pre deti.
Záujmy: kreatívne činnosti, tvorba e-bookov, vzdelávanie detí, cudzie jazyky, pobyt v prírode, pohyb a cestovanie
Obľúbený relax: čas s rodinou, prechádzky v prírode, kreatívne projekty
Životné motto: „Každý deň je príležitosť naučiť sa niečo nové a rásť.“