Boj mamičiek a seniorov o miesto v MHD. To je doobedňajšia realita cestovania v trolejbusoch, ktoré smerujú do nemocnice.
ŽILINA. Čitateľka bola svedkom situácie, kedy do nízkopodlažného trolejbusu č. 3, ktorým sa mnohí dôchodcovia v doobedňajších hodinách vezú do nemocnice, nastúpila mamička s kočíkom a zaujala miesto pre kočíky. Následne na ďalšej zastávke nastúpilo veľa cestujúcich, prevažne dôchodcov, ktorí si potrebovali sadnúť. Zároveň však nastúpila mamička s ďalším kočíkom. Na miesto určené pre kočíky by sa zmestila, avšak tam si sadli dvaja dôchodcovia na sklápacie sedadlá, lebo trolejbus bol plný. A tak ostala zablokovaná pri východe z trolejbusu, inde sa nemala kde pohnúť. Pri vystupovaní na ďalšej zastávke vznikla zmätočná situácia, keď sa chceli cestujúci pretlačiť popri kočíku von. „Kto má v tomto prípade prednosť? Matka s kočíkom alebo dôchodca, ktorý si potrebuje sadnúť?“ pýta sa cestujúca Viera.
Dilema vyriešená
Podľa prepravného poriadku Dopravného podniku Mesta Žilina (DPMŽ), ak to obsadenie vozidla umožňuje, cestujúci nachádzajúci sa na mieste určenom na prepravu detského kočíka je povinný pri nástupe kočíka toto miesto uvoľniť. Čo však, keď sa tu nachádzajú aj sedadlá pre cestujúcich?
Ide o priestor pre umiestnenie detského kočíka alebo invalidného vozíka a v trolejbuse tohto typu je to aj vyznačené žltou farbou na podlahe a piktogramami na okne nad týmto priestorom. „Sedadlá, ktoré sú v blízkosti tohto priestoru, sú sklopné a nepovažujú sa za plnohodnotné sedadlá v tom význame, že by boli započítané do celkovej obsaditeľnosti vozidla. Výrobca tieto sedadlá umiestnil do tohto priestoru, aby ponúkol cestujúcim väčší komfort. Niekedy slúžia aj samotným cestujúcim, ktorí sprevádzajú kočík alebo cestujúceho na invalidnom vozíku. Platí teda ustanovenie prepravného poriadku, že cestujúci, ktorí sa nachádzajú v tomto priestore, by mali uvoľniť miesto pre umiestnenie detského kočíka alebo invalidného vozíka,“ vysvetlil hovorca mesta Pavol Čorba.
Nízkopodlažné trolejbusy, ktoré máme v našom vozidlovom parku, prešli homologizačným procesom nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách. „Výrobca je povinný dodržať európsku normu stanovenú pre návrh a rozmery takéhoto priestoru. Máme za to, že tento priestor v nízkopodlažných trolejbusoch tu umožňuje umiestniť buď jeden invalidný vozík samostatne či jeden alebo dva detské kočíky súčasne,“ dodáva.
Nepoznajú svoje povinnosti
DPMŽ však takisto uvádza fakt, že preprava kočíka sa môže uskutočniť len so súhlasom vodiča trolejbusu, rovnako ako preprava viacerých kočíkov. Podľa týchto podmienok má vodič právo odmietnuť prepravu kočíka vzhľadom na aktuálne zaplnenie vozidla cestujúcimi.
O problematike bezpečného a plynulého cestovania s detským kočíkom v MHD mesto spustilo informačnú kampaň v decembri 2014. „Pri príprave sme vychádzali z toho, že chceme zaistiť čo najväčšiu bezpečnosť pre dieťa v kočíku, ako aj pre jeho sprievod a ostatných. Vodič by mal vedieť o nástupe a výstupe cestujúceho s kočíkom, aby mu mohol poskytnúť dostatočný čas na nástup a výstup. Nie vždy vodič vidí v spätnom zrkadle (najmä ak je vozidlo zaplnené cestujúcimi), že sa niekto snaží vystupovať s kočíkom. Preto je potrebné pred výstupom vodiča o tom informovať stlačením signalizačného tlačidla,“ uvádza Pavol Čorba.
Preprava viacerých kočíkov je taktiež otázka bezpečnosti. „Ak sa cestujúci snaží umiestniť kočík na iné miesto, ako je na to určené, napríklad v uličke medzi vyvýšenými sedadlami, riskuje, že môže dôjsť k pádu batožiny alebo samotného cestujúceho z vyvýšeného sedadla a k zraneniu dieťaťa. Preto môže dôjsť zo strany vodiča k odmietnutiu prepravy ďalšieho kočíka,“ vysvetľuje hovorca.
Preto, aby sa predišlo zbytočným nedorozumeniam pri preprave, pristúpil podnik aj k väčšej informovanosti cestujúcich. „Od vodičov i z ankety/prieskumu, ktorú sme na našej stránke zverejnili od 25. 9. do 25. 10. 2014, sme zistili, že cestujúci nepoznajú svoje povinnosti pri preprave s detským kočíkom. V spomínanej ankete až 76 % respondentov uviedlo, že o tejto povinnosti vôbec nevedeli,“ uzatvára Pavol Čorba.
Veronika Cvinčeková
Snímka archív