V dnešnom vydaní motoristickej rubriky sa vraciame k jednému z najpopulárnejších a najžiadanejších modelov v strednej triede, ktorým je nová MAZDA 6. Približne po roku a pol od začatia predaja tretej generácie MAZDY 6 testujeme praktickú a štýlovú verziu kombi, ktorá už tradične nesie označenie WAGON. Nová MAZDA 6 ponúka všetko, čo aj ten najnáročnejší zákazník od automobilu očakáva, to znamená prekrásny dizajn, priestranný a využiteľný interiér, špičkové technológie a samozrejme i podmanivé jazdné vlastnosti. Novú MAZDU 6 WAGON s dieselovým motorom 2,2 Skyactiv, 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v dostupnejšej výbave Challenge nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.
Japonská automobilka MAZDA konštruuje všetky svoje nové modely v duchu pokrokovej technológie Skyactiv. Tá sa dá zjednodušene vysvetliť tak, že dôležité komponenty vozidla, ako je podvozok, karoséria, motory či prevodovky, sú čo najviac odľahčené. Citeľná úspora celkovej hmotnosti má za následok menšiu spotrebu, nižšie emisie i lepšiu jazdnú dynamiku spojenú s väčším zážitkom z jazdy. Skyactiv okrem toho ponúka i moderné jazdné asistenty a mnohé pokrokové technológie, ako je napríklad technológia i-eloop (dostupná už v základe), ktorá premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrickú energiu. Tá sa následne ukladá do kondenzátora a neskôr môže napájať elektronické systémy vo vozidle, čím v konečnom dôsledku výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva. Nová MAZDA 6 tretej generácie sa na našom trhu ponúka v štyroch výbavových stupňoch a v dvoch karosárskych verziách - ako elegantný sedan a tiež ako priestranné kombi. Motorová paleta obsahuje tri zážihové a dva vznetové agregáty. Benzín v ponuke reprezentuje dvojliter Skyactiv-G odladený na výkony 145, resp. 165 koní. Motorovú špičku nateraz predstavuje benzínová pohonná jednotka 2,5 Skyactiv-G s výkonom až 192 koní. Pre priaznivcov nafty MAZDA ponúka motor 2,2 Skyactiv-D taktiež s dvoma výkonovými alternatívami, buď 150 koní alebo 175 koní. Pri väčšine motorizácií môže zákazník siahnuť okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj po komfortnom 6-stupňovom automate. My dnes testujeme MAZDU 6 WAGON v druhom výbavovom stupni Challenge so slabším naftovým motorom 2,2 Skyactiv D (150 koní) v kombinácii s mechanickou prevodovkou. Z nášho pohľadu ide o dostupnú verziu, ktorá by mohla byť veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie: Čo ponúka nová MAZDA 6 WAGON v praxi?
Vzhľad a rozmery
Dizajn novej MAZDY 6 navrhnutý v štýle „Kodo – duša v pohybe“ neváhame označiť ako veľmi atraktívny a vzhľadný. Novinka s elegantnými líniami a krivkami sa jednoducho musí páčiť a skutočne dokáže chytiť za srdce. Najlepším dôkazom tohto tvrdenia je i množstvo ocenení, ktoré nová MAZDA 6 za svoj dizajn doteraz získala. Pri pohľade spredu dominuje výrazná predná maska a tiež krásne dynamické svetlomety. Pri pohľade zboku zaujme okrem dlhej kapoty i pozvoľna stúpajúca línia bočných okien, ktorá sa tiahne naprieč celým vozidlom, či výrazné krivky blatníkov. Zadnej časti takisto dominujú svetlá s krásnou grafikou a rešpekt budia i dve pochromované koncovky výfuku. Osobitný punc vozidlu dodáva veľký počet dekoračných pochrómovaných líšt. V MAZDE mysleli i na detaily, ako je anténa v tvare žraločej plutvy, taká typická pre prémiové vozidlá. Z užívateľského hľadiska je dôležité, že nová MAZDA 6 i napriek spomenutej technológii Skyactiv a nižšej hmotnosti nijako neutrpela z hľadiska rozmerov či priestoru pre posádku. Naopak, novinka sa radí medzi najpriestrannejšie a najväčšie vozidlá segmentu. Po premietnutí do reči čísel to znamená, že vozidlo meria 4805 mm, jeho šírka dosahuje 1840 mm, výška atakuje 1475 mm a rázvor náprav má hodnotu 2750 mm. Pri vozidlách typu kombi je veľmi dôležitý i parameter objemu batožinového priestoru. V tomto smere nová MAZDA 6 WAGON ponúka slušných 522 litrov, resp. až 1648 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Keď už sme pri sklápaní sedadiel, novinka využíva systém „karakuri“, kde sa pri jednoduchom zatiahnutí páčky umiestnenej v kufri delené zadné operadlá pohotovo sklopia a vytvoria ideálne rovnú podlahu. Batožinový priestor je i veľmi dobre prístupný s nakladacou hranou v ideálnej výške a veľkým vstupným otvorom. Novú MAZDU musíme pochváliť ešte za jeden detail, ktorým je roletka zakrývajúca batožinový priestor. Tá je prichytená pod úrovňou zadného okna piatych dverí a pri otvorení sa automaticky zodvihne, čo činí kufor ešte prístupnejším.
Interiér a výbava
Interiér novinky sa nesie v rovnakom duchu ako jej exteriér, to znamená, že sú tu použité kvalitné materiály a ako celok pôsobí veľmi hodnotne a zároveň športovo. Kabína novinky priam dýcha vzdušnosťou, na nedostatok priestoru sa určite nemôžu sťažovať ani cestujúci na zadných sedadlách. Samotné sedadlá sú veľmi komfortné a pohodlné a zároveň poskytujú i dostatočné bočné vedenie, ktoré padne vhod pri športovejšej jazde. Pochvalu dávame jednoznačne i výhľadu z vozidla, čomu pomáha i veľmi dobré riešenie a umiestnenie A-stĺpika. Palec hore si zaslúži i športový multifunkčný trojramenný volant, s ktorým je radosť narábať. Športového ducha značky evokujú i veľmi presné dráhy manuálnej prevodovky a ideálne umiestnenie páky prevodovky i parkovacej brzdy. Za dominantu interiéru možno považovať centrálny dotykový displej s peknou grafikou a s priemerom 5,8´´. Ten zobrazuje funkcie rádia, multimédií, nastavení vozidla a podobne. Okrem dotyku sa dajú jednotlivé funkcie ovládať pre MAZDU už typickým združeným ovládačom funkcií HMI umiestnenom na stredovom tuneli. Jedinou chybičkou krásy je tak len absencia slovenského, resp. českého jazyka. MAZDA 6 WAGON už v druhej najdostupnejšej výbave Challenge, ktorú sme testovali, ponúka atraktívne výbavové prvky, ako napríklad: systémy i-stop (štart-stop), SCBS (prevencia čelného nárazu), monitorovanie tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do kopca a podobne. Z ďalších výbavových prvkov spomeňme napríklad: automatické svetlá, dažďový senzor, tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, bluetooth s hlasovým ovládaním atď.
Jazda
Samotnou jazdou si nás nová MAZDA 6 doslova získala. Od každej MAZDY všetci automaticky očakávajú určitý stupeň športového jazdného štýlu a v tomto smere nesklamala ani nová MAZDA 6 WAGON. Aj napriek hojnému využitiu inteligentných systémov jazdí novinka veľmi dobre. Vodič neustále cíti, že vozidlo aj skutočne riadi, čo nie je pri mnohých konkurenčných vozidlách pravidlom. Slabší dieselový motor 2,2 Skyactiv ohromuje svojou pružnosťou a využiteľnosťou v širokom spektre otáčok. Aj napriek papierovo priemernému výkonu 150 koní udeľuje motor ľahkému vozidlu až prekvapivo slušnú jazdnú dynamiku. S prehľadom a rezervou postačuje i na zaťažené vozidlo a medzi jeho hlavné prednosti patrí podľa očakávania i priaznivá spotreba paliva. Vynikajúca a príkladná je i spolupráca motora a 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Okrem toho chválime i veľmi agilný a komunikatívny podvozok, ktorý sa vôbec nebráni ani športovej jazde s rýchlymi prejazdmi zákrut. Samozrejme, svojím jazdným komfortom myslí nová MAZDA 6 WAGON i na rodinu. Okrem toho je vďaka vynikajúcemu odhlučneniu v interiéri príjemne ticho aj pri vyšších rýchlostiach.
A náš celkový dojem?
Nová MAZDA 6 WAGON nás doslova šokovala, a to pozitívne. Skvele vyzerá, ponúka veľmi slušné priestorové i úžitkové parametre, ďalej špičkovú techniku, ktorá sa dá výstižne zhrnúť pod pojem Skyactiv, a čo je veľmi dôležité, nesklamala ani po stránke jazdných vlastností. Ak k tomuto všetkému pripočítame i akceptovateľnú cenu a široké možnosti individuálneho dovybavenia, tak bez váhania radíme novú MAZDA 6 k najlepším modelom v strednej triede. V Žiline si novú MAZDU 6 WAGON môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.
Autor: Peter Hlačik
Snímka: autor
Technické parametre
Model: MAZDA 6 WAGON 2,2 Skyactiv-D Challenge
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Točivý moment Nm: 380
Maximálna rýchlosť km/h: 211
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,2 l na 100 km
Výbava a cena
2,0 Skyactiv-G Emotion (benzín) od 21 990 €
2,2 Skyactiv-D Challenge (testovaný model) od 26 990 €