Automobilka Mazda pripravuje sériovú výrobu revolučných agregátov SkyActiv-X, o ktorých sa hovorí ako o vznetových motoroch spaľujúcich benzín. Novinka je v určitých momentoch činnosti schopná zapáliť zmes benzínu a vzduchu bez sviečky, len s pomocou kompresie, podobne ako dieselové motory. Sviečky sú pri tejto motorizácii použité hlavne na zvýšenie tlaku vo valci pri kompresnom zdvihu pomocou tzv. balónového efektu. Výsledkom tohto konštrukčného riešenia majú byť nielen rekordne nízke emisie, ale taktiež až 30 % úspora paliva. Podľa prvých nezávislých testov, pre ktoré automobilka prepožičala prototyp s novým agregátom, je novinka o 14 % úspornejšia ako súčasná verzia motorizácie SkyActiv. Do oficiálneho uvedenia novinky však stále ostáva celý rok, ktorý inžinieri strávia dokonalým ladením pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov.
Radikálne zníženie spotreby je dosiahnuté vyššie spomínaným spaľovaním SCCI, ktorý pracuje pri extrémnom kompresnom tlaku.
Ten je navyše variabilný a pohybuje sa od 14,7:1 až k hodnote 29,4:1. Podľa slov japonských konštruktérov sú agregáty SkyActivX v súčasnosti najefektívnejšími spaľovacími motormi, ktorých vlastnosti plánujú využiť pri výrobe prvého hybridného vozidla Mazda. Novinka by mala spájať výhody oboch pohonných platforiem, vytvárať čo najnižšie emisné zaťaženie a súčasne „jazdiť ako Mazda“. Nová generácia motorov SkyActiv by mala prísť na trh už v priebehu budúceho roka.
Mazda SkyActiv-X bude hybrid
Japonskí vývojári si dali za cieľ maximálnu efektivitu.
05.02.2018 | 13:20