Peter Meluzin je považovaný za jednu z kľúčových osobností akčného umenia 80. rokov, no i umenia inštalácie a video umenia 90. rokov. „Patrí k prvej generácii videoumelcov na Slovensku a jeho videotvorba naformátovala podoby súčasného videoumenia,“ prezradila Mira Sikorová-Putišová, kurátorka výstavy Petra Meluzina s názvom v-idea.
DESAŤ VEĽKOLEPÝCH VIDEODIEL
Výpravnosť a technická náročnosť Meluzinových inštalácií, a najmä videoinštalácií sa výrazne podpísala pod to, že ich autor približne dve desaťročia neprezentoval na samostatnej výstave väčšieho formátu. V súčasnosti si v Považskej galérii umenia v Žiline môžete pozrieť jeho samostatnú výstavu, na ktorej prezentuje desať videodiel. Pozostáva z troch častí. „Štyri diela na výstave pochádzajú zo zbierok Považskej galérie umenia v Žiline, Nitrianskej galérie v Nitre, Slovenskej národnej galérie v Bratislave a Prvej slovenskej investičnej skupiny,“ prezradila kurátorka. „Z troch diel sme urobili remake, čiže sme ich nanovo vyrobili. Dve sú novšieho dáta a ostatné sa dali ľahko inštalovať,“ pokračovala. Výstava, ktorú z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, je na jednej strane akoby rešeršom z jeho obsiahlej videotvorby s ťažiskom v 90. rokoch, no súčasne sa prostredníctvom nich predstavujú jej dôležité koncepcie. Novšími dielami z posledného desaťročia zároveň ponúka pohľad i na kontinuitu tvorby umelca.
PODÁVA AKTUÁLNY ODKAZ
„Ak by som mala hovoriť o najtypickejšom prvku autora z hľadiska videoinštalácie,“ prehovorila Mira Sikorová-Putišová, „tak do veľkej miery používa obrazy – nájdené obrazy – sekvencie, videá, ktoré boli v 90. rokoch dostupné. Boli to hlavne televízne obrazy, ktoré spracoval v rámci videoinštalácie.“ Pravdaže, niektoré Meluzinove videoobrazy sú komponované aj autorsky. „Z dnešnej perspektívy sa TV obraz (s TV aparátom) môže javiť ako zaujímavý retroprvok, no chcela by som upozorniť na obsah, ktorý inštalácie sprostredkúvajú, najmä čo sa týka vplyvu médií na nás,“ povedala. „Kedysi to bola televízia, dnes ju nahradil internet. Ale odkaz, ktorý nám Meluzin cez svoje diela podáva, je veľmi nadčasový, stále platný.“
PRINCÍP PARADOXU
Pre jeho videoinštalácie je tiež typický princíp paradoxu, ktorý môže byť vizuálny, ale je i výsledkom prekrývania sémantických vrstiev diela. „Z tematického hľadiska sa jeho videodiela vyjadrujú k otázke súkromia i vonkajšieho spoločenského priestoru jedinca ovplyvneného mainstreamovou vizuálnou kultúrou. Tvaroslovie diel zároveň prezrádza, že autor v nich často uplatňuje ikonografické prvky, ktoré (stále) podliehajú nedotknuteľnosti až (prípadnému) tabu v zmysle ohýbania ich významov, či ide napr. o náboženskú kultúrnu tradíciu alebo o fenomén, akým je smrť či pominuteľnosť jedinca. Hoci ide o nosné témy neokonceptualizmu 90. rokov, pečať autenticity do nej vtláča umelcov rukopis – v príklone k subverzii a parafráze negatív, ktoré priniesla masová kultúra, a snaha vyjadrovať vážne veci prizmou absurdity a irónie,“ vysvetlila kurátorka.
POMINUTEĽNOSŤ DIELA
Videoinštalácie Petra Meluzina z 90. rokov boli limitované svojou existenciou danou trvaním výstavy. Tento faktor „pominuteľnosti diela“ je u autora markantný, najmä v súvislosti s ich veľkorysým formátom a technickým aparátom. Na rozdiel od akcie (druhého ťažiska tvorby autora), kde je pominuteľnosť automatickou súčasťou a prirodzene ústi do dokumentácie, sú hmotnými artefaktmi. Bývali realizované prakticky pre jednorazovú prezentáciu a takmer nikdy neboli inštalované opakovane. Výstavu videodiel Petra Meluzina si môžete prísť pozrieť do galérie do 18. februára. Vo štvrtok 15. februára o 17. h na derniére, spojenej s komentovanou prehliadkou výstavy, zároveň Považská galéria umenia v Žiline predstaví monografiu autora s názvom Peter Meluzin.