ŽILINA. „Na dverách aj pri pokladni som si všimla nápis, že reklamácie od pôvodného majiteľa neprijímajú. Nikto z personálu mi ani nevedel povedať, čo mám robiť. Neviem, či to nemôže byť podvodné konanie, že tieto obchody takto rýchlo zmenia majiteľov, aby sa zbavili povinnosti vybavovať reklamácie. Čo mám teraz robiť?“ obrátila sa na nás čitateľka Lucia.
Žilinský večerník sa obrátil na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Jej hovorkyňa Danuša Krkošová nás informovala: „Pri zrušení prevádzkarne je predávajúci povinný informovať najneskôr sedem dní pred zrušením prevádzkarne umiestnením oznamu na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom. Najmä to, kde môže spotrebiteľ uplatniť svoju reklamáciu, a o dátume zrušenia prevádzkarne. Predávajúci o tom zároveň písomne informuje obec, na ktorej území je prevádzkareň umiestnená. Obec je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť spotrebiteľovi.“
Takže so žiadosťou o informáciu, kde si uplatniť reklamáciu, by ste sa mali obrátiť na mesto Žilina. Funguje to tak aj v skutočnosti? Podľa VZN mesta je podnikateľ povinný písomne ohlásiť ukončenie činnosti prevádzkarne mestu Žilina najneskôr do 15 dní odo dňa jej zrušenia na tlačive vydanom príslušným odborom mestského úradu.
„Od začiatku roka do 2. apríla nám bolo doručených 84 takýchto oznámení. Nie každý podnikateľ si však túto oznamovaciu povinnosť splní,“ uviedol hovorca Pavol Čorba. Takže by sa pokojne mohlo stať, že Lucia sa k tomu, kto by mal jej reklamáciu vybaviť, nedopátra. Deje sa to však vraj len výnimočne.
„Na tlačive je miesto vyhradené na uvedenie kontaktu na osobu, na ktorú sa môžu spotrebitelia obrátiť v prípade reklamácie. Vo väčšine prípadov tento kontakt obchodníci uvádzajú. Občania mesta môžu v prípade potreby kontaktovať odbor kultúry, športu, cestovného ruchu a miestneho rozvoja MsÚ v Žiline,“ uzavrel Pavol Čorba.
Michal Filek
Ilustračná snímka