Návrh na zmenu tarify má svoje opodstatnenie aj podľa viceprimátora Martina Kapitulíka a reflektuje aktuálnu ekonomickú situáciu, kedy dochádza k dramatickému navýšeniu cien energií, pohonných hmôt a ďalších vstupov. „To sa prirodzene prejavuje aj na rastúcich nákladoch Dopravného podniku Žilina. Nehovoriac o tom, že niektoré tarify sa nemenili od roku 2011, odkedy sa však náklady násobne zvýšili. Súčasné navýšenie je z tohto pohľadu naozaj minimálne,“ vysvetľuje poslanec.
Mesto dopravu dotuje z vlastných zdrojov. „Aby mali ľudia predstavu, koľko nás vlastne MHD stojí - z celkových prevádzkových nákladov zaplatili ľudia v minulom roku na cestovnom len necelé 3 milióny EUR (predaj cestovných lístkov), kým ďalších zhruba 7,5 miliónov za prevádzku autobusov a trolejbusov uhradilo mesto. Pri tohtoročných cenách vstupov by bol ten rozdiel ešte výrazne vyšší, čo je neudržateľné. Nehovoriac o náraste ceny elektrickej energie – trolejbusy. A to nerátam náklady na investície rádovo v desiatkach až stovkách miliónov, ktoré je nevyhnutné v najbližších rokoch urobiť. Spomeniem napríklad výmenu trakčného vedenia, ktoré je na hrane životnosti,“ hovorí o dôvodoch zvýšenia s tým, že ak by tarifu vôbec nezvyšovali, museli by v krátkej dobe pristúpiť k zníženiu objemu kilometrov. „To zjednodušene znamená rušenie niektorých liniek, alebo dokonca k úplnému zrušeniu tzv. „bezplatnej“ MHD pre žiakov a seniorov, ktorí dnes v zásade platia iba manipulačný poplatok za vydanie karty. Tak to jednoducho je a treba si hovoriť pravdu,“ doplnil Kapitulík.
Mestská hromadná doprava je služba a tá má podľa neho svoju cenu. „Z nej len zhruba tretinu pokryjú cestovné lístky. Zvyšné dve tretiny platí mesto z daní Žilinčanov, ktorých chceme preto pri nastavení novej tarify zvýhodniť a odmeniť. Aj preto zavádzame ročný predplatný lístok za zvýhodnenú cenu len pre obyvateľov s trvalým pobytom v Žiline. Žiaci a seniori s trvalým pobytom v Žiline zaplatia ponovom za ročný lístok 30 EUR. Do pozornosti dávam aj podporu viacdetných rodín, kde bude stáť ročný predplatný lístok pre každé tretie a ďalšie dieťa len symbolických 1 EUR,“ povedal o výhodách.
Pokračovať budú aj v neustálom skvalitňovaní služieb a zvyšovaní komfortu cestujúcich. „Najmä kvalitu vozového parku a cestovania samotného, postupná výmena zastávkových prístreškov a mobiliáru, infotabule s reálnym časom príjazdu na zastávkach a ďalších verejných miestach, rozvoj SMART technológii, platba kartou vo vozidlách, zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich, preferencia vozidiel MHD a mnoho ďalších krokov, ktoré cestujúci určite ocenia. Som presvedčený, že Dopravný podnik mesta Žiliny je, najmä čo sa týka kvality cestovania a komfortu cestujúcich, medzi najlepšími na Slovensku a stále sa zlepšujeme. Za to patrí úprimná vďaka a poklona všetkým zamestnancom tak dopravného podniku, ako aj Mesta Žilina,“ doplnil viceprimátor.