„Príspevok na dopravné výkony vo verejnom záujme zo strany mesta Žiliny klesol oproti roku 2020 o 840-tisíc eur. Pokles príspevku sa prejavil vo vyúčtovaní za obdobie roku 2021, kde dopravný podnik si nárokuje na doplatok rozdielu vo výške 818 260 eur. V nákladoch najviac stúpli priame materiálové náklady o 163 731 eur z dôvodu zvýšenia nákladov na naftu a nákladov na náhradné diely oproti roku 2020,“ píše sa vo vyúčtovaní Dopravného podniku v Žiline za minulý rok.
ÚSPORA NÁKLADOV
V časti priamych miezd je zvýšenie z dôvodu rezervy na náhradu mzdy za nevyčerpané dovolenky vodičov. Súhrnne v objeme mzdových prostriedkov bola úspora z titulu zníženia počtu pracovníkov, ktorí v období roku 2021 neboli nahradení. „Dopravný podnik v rámci šetrenia nákladov znížil prevádzkovú réžiu a taktiež sa snažil udržať aj správnu réžiu. Spoločnosť dosiahla racionalizáciu procesov a úsporu nákladov. Možno konštatovať, že v období roku 2021 sme vo výnosoch nedosiahli ešte úrovne z roku 2019,“ potvrdil predkladateľ správy Mikuláš Kolesár, konateľ spoločnosti.
CELKOVÁ STRATA
Stručné zhodnotenie výsledkov celej spoločnosti k 31.12.2021 je, že Dopravný podnik mesta Žiliny dosiahol za obdobie rok 2021 výsledok hospodárenia -530 908 eur, čo predstavuje stratu. Pripomeňme, že mestskú hromadnú dopravu čaká modernizácia. „Tá sa bude týkať úsekov trolejbusových tratí v celkovej dĺžke 58,9 kilometrov. V rámci pripraveného projektu sa plánujú dobudovať úseky tratí z ulice Pod Hájom na Centrálnu ulicu, prepojenie Kvačalovej ulice na sídlisko Hájik a taktiež vznikne prepojenie trakčného vedenia z križovatky ulíc Komenského – Veľká okružná po križovatku ulíc Romualda Zaymusa – Halková. Pribudne tak 5,6 kilometrov nových prepojovacích úsekov. Výsledkom modernizácie trolejbusových tratí bude zníženie ekologického a environmentálneho zaťaženia dopravy v meste z pohľadu emisií a znečisťovania životného prostredia,“ informovala žilinská radnica.
Výstavba sa nezaobíde bez dopravných obmedzení, preto sa stavba bude realizovať po častiach tak, aby vznikali obmedzenia len na určitom mieste. Na financovanie prípravy projektovej dokumentácie pre komplexnú modernizáciu a rozšírenie trolejbusových tratí už mesto Žilina vyčerpalo nenávratný finančný príspevok vo výške viac ako 905-tisíc eur z celkovej sumy približne 2,8 milióna eur, ktoré sú na tento účel schválené z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.