V priestoroch Novej synagógy otvorili výstavu Michala Moravčíka, ktorý študoval sochárstvo, no postupom času sa posunul z figuratívnych východísk k diskurzívnej tvorbe a od klasickej sochy k priestorovým a interaktívnym inštaláciám, v ktorých stále zohľadňoval mierku figúry, len ju nahradil divákom.
IN MEMORIAM
Paralelne s výstavou v Novej synagóge je inštalovaná výstava v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici. Ide o retrospektívny formát výstavy Michala Moravčíka in memoriam s cieľom predstaviť prvý základný výskum celoživotnej tvorby tohto dôležitého slovenského umelca strednej generácie.
Monografický rámec je však do istej miery poňatý autorsky kolektívne, s čím korešpondujú aj názvy oboch častí (podľa Moravčíkovho diela By Uniting We Stand, By Dividing We Fall – „Držíme spolu, ak prestaneme – padneme“ z roku 2005).
Prvá časť výstavy United We Stand je inštalovaná v Banskej Bystrici a druhá časť Divided We Fall je nainštalovaná v Žiline. Diela Michala Moravčíka v oboch mestách inštalujú, interpretujú a vytvárajú i dokončujú (v prípade nezrealizovaných) jeho priatelia a súpútnici, umelci a kurátori Dalibor Bača, František Demeter, Tomáš Džadoň, Jana Kapelová, Mira Keratová, Marold Langer-Philippsen, Svätopluk Mikyta, Lucia Nimcová, Martin Piaček a Ivana Rumanová. V Novej synagóge je spoluautorom Dalibor Bača, ktorý vybrané Michalove diela reinterpretuje a púšťa sa do autorského dialógu s nimi.
UMENIE MICHALA MORAVČÍKA
„V byte, kde som vyrastal, sme mali detskú izbu a chodbu, ktoré boli zariadené sektorovým nábytkom UNIVERSAL, tak to mala i väčšina našich známych a susedov,“ prezradil kedysi. „Denne som prechádzal do detskej izby popod „víťazný oblúk“, zostavu, ktorú vymyslela moja mama. Chcel som oceniť paradoxný „víťazný“ modernistický koncept, ktorý je v pozadí idey dostupnosti a praktickosti. Svoj zámer som jedného dňa nakreslil na papier, ktorý som nechal náhodou na kuchynskom stole. V skici sa chodbová zostava zmenila na vyhliadkový „víťazný oblúk“ pre ľudí, bolo tam jasne vidieť človeka, ktorý stojí na UNIVERSAL-e ako na vyhliadke. Mama mi do skice dopísala: „Urob to! Nepoznám ťa!“ Dnes na jeho mieste stojí vešiak z IKEY.“
Michal Moravčík sa angažoval v umeleckých a občianskych iniciatívach, učil na umeleckých školách, a popritom všetkom sa venoval vlastnej kritickej praxi, v ktorej tematizoval spoločenskú nerovnosť a prejavy nacionalizmu, manipulovania historickej pamäte a symbolických či pragmatických demonštrácií neoliberálneho ekonomizmu v zmätenej postsocialistickej dobe.
Často pracoval miestošpecificky a vo svojej tvorbe sa zaoberal praktickými i teoretickými súvislosťami stredoeurópskeho urbanizmu, najmä osobitými historickými vrstvami nedokončených infraštruktúr či súčasných developerských zjednodušení. Z jeho záujmu o historicko-politický kontext vyplývala aj jeho kritika nacionalizmov, ktoré presakujú z politiky (úzko naviazanej na ekonómiu a ideológiu) do každodennosti. V tejto súvislosti často tematizoval flexibilitu dejín ako ich skrytú kontroverznú kvalitu, prinášajúcu stálu premenlivosť minulosti, usmerňovanej aktuálnou politickou propagandou a, samozrejme, dejinnými zvratmi. Výstavu tohto výnimočného umelca máte možnosť si pozrieť v Novej synagóge do 10. marca vždy v stredu až nedeľu medzi 13. a 19. h.