Crossovery a SUV sú momentálne v kurze. Modely tejto kategórie dominujú aj v modelovom portfóliu automobilky MITSUBISHI. Najhorúcejšou novinkou z dielne japonského výrobcu je nová generácia pick-upu MITSUBISHI L200. Ešte predtým, ako vám prinesieme test tohto krásavca a zároveň pracanta, sme vďaka žilinskému zastúpeniu značky MITSUBISHI mali možnosť otestovať vynovený model OUTLANDER. Ten v minulom roku prešiel zásadným faceliftom. Hneď na úvod treba uviesť, že sme netestovali „obyčajnú“ verziu tohto SUV. Práve naopak, k dispozícii sme mali špičkovú verziu s prívlastkom PHEV, teda plug-in hybridnú verziu. Z nášho pohľadu predstavuje tento model z technologického hľadiska aktuálne to najlepšie, čo MITSUBISHI na európskych trhoch ponúka. Nové MITSUBISHI OUTLANDER PHEV v plug-in hybridnej verzii (tú tvorí benzínová motorizácia 2,0 MIVEC s dvoma synchrónnymi elektromotormi), samozrejme, v kombinácii s pohonom všetkých kolies a v špičkovej výbave Instyle nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MITSUBISHI v našom regióne.
SUV model MITSUBISHI OUTLANDER sa po prvýkrát objavil už v roku 2001. Zaujímavosťou je, že každá z troch doterajších generácií bola svojím spôsobom jedinečná a originálna. Aktuálna tretia generácia sa predáva od roku 2012. Po troch približne rokoch od uvedenia na trh sme sa dočkali pomerne zásadnej modernizácie. Facelift so sebou priniesol v prvom rade výrazne prepracovaný dizajn exteriéru. Úpravy zamerané predovšetkým na vnímanú kvalitu materiálov neobišli ani interiér vozidla. A nakoniec nesmieme zabudnúť ani na technologické inovácie na čele s citeľne lepším odhlučnením priestoru pre posádku. Modernizácia neobišla ani nami testovaný OUTLANDER PHEV (plug-in Hybrid Electric Vehicle). Mimochodom, táto verzia sa do ponuky dostala prvýkrát práve s príchodom aktuálnej tretej generácie. Zaujímavosťou je že MITSUBISHI OUTLANDER PHEV bol vôbec prvý sériový plug-in hybridný model s pohonom 4x4 na svete! Na našom trhu sa aktuálne modelový rad MITSUBISHI OUTLANDER ponúka hneď v niekoľkých verziách a výbavách. Najdostupnejšiu alternatívu predstavuje motorizácia zážihová 2,0 MIVEC (150 koní) v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňanou prednou nápravou. Rovnaká benzínová motorizácia 2,0 MIVEC (150 koní) je k dispozícii aj s pohonom 4x4 v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou. Pre priaznivcov nafty zaradilo MITSUBISHI do ponuky turbodiesel 2,2 DI D s rovnakým výkonom 150 koní. Vznetová verzia sa dodáva výhradne s pohonom všetkých kolies a na výber je buď 6 stupňová manuálna prevodovka, resp. automatická prevodovka s rovnakým počtom stupňov. Vrchol ponuky predstavuje podľa očakávania nami testovaná plug-in hybridná verzia.
Technológia PHEV
Poďme si teraz zjednodušene predstaviť práve hybridnú technológiu PHEV. Celý systém pozostáva z piatich najdôležitejších súčastí. Základom je zážihový spaľovací motor 2,0 MIVEC (121 koní), ktorý tu plní hneď niekoľko funkcií. Prostredníctvom generátora je schopný produkovať elektrickú energiu, ktorá sa následne ukladá do batérií. V dlhých stúpaniach, pri veľmi dynamickej jazde, resp. v teréne spaľovací motor veľmi účinne vypomáha elektromotorom, aby mali vždy dostatok energie a súčasne poháňa aj predné kolesá. Pri diaľničných rýchlostiach nad 120 km/h sa hybridný systém vypína a spaľovací motor samostatne prostredníctvom predných kolies poháňa celé vozidlo. Prioritne poháňajú vozidlo dva samostatné elektromotory. Predný poháňa prednú nápravu a zadný logicky zadnú nápravu. Každý elektromotor samostatne dosahuje maximálny výkon 82 koní. Srdcom celého systému sú riadiace jednotky PDU (predný elektromotor) a EMCU (zadný elektromotor). Tieto inteligentné riadiace jednotky prispievajú k čo najefektívnejšiemu využívaniu energie a zároveň ovládajú aj systém pohonu všetkých kolies 4x4. Na ukladanie elektrickej energie slúžia lítium–iónové batérie umiestnené pod podlahou. Mimochodom, toto riešenie znižuje ťažisko, čím prispieva k lepším jazdným vlastnostiam a zároveň len minimálne obmedzuje batožinový priestor. Okrem spaľovacieho motora, prípadne rekuperácie počas jazdy je možne batérie nabíjať aj priamo elektrickou energiou (technológia plug-in). Existujú dve možnosti dobíjania. Prvá je prostredníctvom klasickej domácej siete (100 % nabitie za cca 5 hodín) alebo prostredníctvom rýchlonabíjacej stanice, kde je možné dosiahnuť kapacitu 80 % za menej ako 30 minút. Na záver to najdôležitejšie, podľa výrobcu dokáže prejsť MITSUBISHI OUTLANDER PHEV na plne nabité batérie vzdialenosť až 52 kilometrov len na elektrický pohon. Naša úvodná otázka aj preto znie: Ako nové MITSUBISHI OUTLANDER PHEV funguje v praxi?
Vzhľad a rozmery
Hneď na úvod treba poznamenať, že vonkajší dizajn verzie PHEV sa nijako dramaticky nelíši od „obyčajného“ modelu OUTLANDER. Najpodstatnejšou odlišnosťou a zároveň i poznávacím znamením ostávajú logá verzie PHEV, ktoré nachádzame v zadnej časti, ako i na bokoch karosérie. V rámci faceliftu prešla výraznými zmenami predovšetkým predná časť. Z nášho pohľadu pôsobí teraz vozidlo omnoho krajšie a zároveň i športovejšie. Prepracovaná predná maska, ktorej dizajn označuje MITSUBISHI pojmom dynamický štít, je jasne inšpirovaná konceptom XR PHEV. Dominujú jej výrazne pochromované lišty v tvare bumerangu, ktoré opticky prepájajú svetlomety so spodnou časťou športového nárazníka. Vďaka tomuto zaujímavému riešeniu je nový OUTLANDER už z diaľky veľmi ľahko identifikovateľný. Zmenami a úpravami prešli aj blatníky a napríklad aj bočné prahy. Aj zadnej časti dominuje nový nárazník. Koncové svetlá s pozmenenou grafikou prepája teraz zreteľná chrómová lišta. MITSUBISHI OUTLANDER po facelifte značne omladlo. Z akejsi nevýraznej sivej myšky sa stáva dizajnovo nápadná a zároveň atraktívna novinka, za čo posielame do Japonska jednoznačnú pochvalu. V rámci modernizácie zaznamenali mierne zmeny tiež celkové rozmery vozidla. Ich porovnanie s predfacelifovou verziu prinášame v nasledovnom prehľade. Nové MITSUBISHI OUTLANDER meria 4695 mm (+40 mm), nezmenená šírka dosahuje 1800 mm, výška atakuje 1710 mm (+30 mm) a rázvor náprav má totožnú hodnotu 2670 mm. Na naše prekvapenie aj pri hybridnej verzii zostáva veľmi použiteľný batožinový priestor s hodnotou 451 litrov v základnom usporiadaní. To je len o 26 litrov menej, ako ponúka rovnaká konfigurácia s konvenčným pohonom. Kvitujeme, že batožinový priestor ponúka symetrický, až kvadratický tvar s kolmými bočnými stenami. Pod podlahou sa nachádzajú dodatočné odkladacie priečinky a svoje miesto si tu našiel tiež napájací kábel do domácej siete s napätím 230 V. Podľa očakávania verzia PHEV nedisponuje rezervnou pneumatikou, tú supluje opravná sada. Po sklopení zadných sedadiel, tento úkon je v porovnaní s minulosťou jednoduchší, narastie maximálna prepravná kapacita až na úroveň 1590 litrov. Za jediný nedostatok verzie PHEV možno považovať len fakt, že je dostupná „len“ v 5 miestnej konfigurácii. Naproti tomu verzie s konvenčným pohonom môžu disponovať aj 7 miestnym interiérom. Naopak, páči sa nám bohatá výbava, ktorá obsahuje napr. aj komfortné elektronické ovládanie dverí kufra. Posledný údaj, ktorý stojí pri vozidlách typu SUV za zmienku, je minimálna svetlosť podvozka. MITSUBISHI OUTLANDER PHEV ponúka v tomto smere veľmi slušných 190 mm, čo je rovnaká hodnota, akou disponujú aj ostatné verzie.
Interiér a výbava
Kabína a interiér nového MITSUBISHI OUTLANDER neprinášajú také zásadné zmeny, aké ponúka exteriér vozidla. Základná koncepcia ako aj dizajn palubnej dosky zostali zachované. Samozrejme, aj tu nachádzame niekoľko vylepšení. Ako prvý padne do oka nový 4 ramenný multifunkčný volant. Ponúka optimálnu hrúbku venca a príjemne sa s ním aj manévruje. Ďalšie zmeny k lepšiemu v interiéri reprezentujú kvalitnejšie i hodnotnejšie materiály s precíznym dielenským opracovaním. Palubná doska ponúka prehľadné rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov. Jediný ergonomický prehrešok predstavuje z nášho pohľadu prepínanie údajov palubného počítača tlačidlom vľavo pod volantom ako zo starej japonskej školy. Naopak, veľmi prehľadný a dobre čitateľný je prístrojový panel. Odlišnosťou verzie PHEV oproti bežným verziám je tzv. ekonomer, ktorý nahradil otáčkomer. Obsahuje tri polia. Ak je ručička v zelenom poli, jazda je čo najviac ekonomická i ekologická. Ak je, naopak, ukazovateľ v bielom poli, pohonná sústava generuje maximálny výkon. Modré pole značí intenzitu rekuperácie, resp. dobíjania batérii. Palec hore dávame veľmi prehľadnému plnofarebnému displeju palubného počítača. Ten zobrazuje množstvo údajov, od aktuálneho toku energií, cez funkciu pohonu všetkých kolies S AWC, až po aktuálny dojazd na elektrickú energiu, ako aj v kombinovanom cykle. Veľmi peknú grafiku ponúka multifunkčné rozhranie s navigáciou MMCS so 7 palcovým dotykovým displejom. Úplnou novinkou inšpirovanou prémiovým segmentom je špičkový systém monitorovania okolia vozidla z vtáčej perspektívy prostredníctvom 4 kamier. Toto riešenie značne uľahčuje manévrovanie s vozidlom. Odlišnosť v porovnaní s konvenčnými verziami predstavuje aj efektný joystick 1 stupňovej prevodovky s fixným prevodom. Ovláda sa rovnako ako klasický volič automatickej prevodovky. Rozdiel predstavuje poloha „B“, ktorou sa napr. pri jazde z kopca aktivuje intenzívnejšie rekuperovanie. Mimochodom, prostredníctvom „pádiel“ pod volantom sa nemenia prednastavené prevodové stupne, ale práve takýmto spôsobom sa nastavuje stupeň intenzity rekuperácie. Nové a precíznejšie čalúnenie dostali tiež sedadlá s príjemným bočným vedením. Ten, kto obľubuje vyšší posed, si v novom MITSUBISHI OUTLANDER PHEV rozhodne príde na svoje. V porovnaní s konkurenčnými SUV sa tu sedí ešte o poznanie vyššie. Logicky sa pod to podpísali akumulátory v podlahe, ktoré ale zároveň nijako neobmedzujú životný priestor pre posádku. Nadštandardné priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Cestovný komfort zvyšuje aj možnosť polohovania zadných operadiel. Testovaný OUTLANDER PHEV sa dodáva výhradne v najvyššej výbave Instyle, ktorá je vskutku veľmi bohatá. Za všetky prvky spomeňme napr. jazdné asistenty, ako je systém núdzového brzdenia, varovanie pred samovoľným opustením jazdného pruhu, adaptívny tempomat, systém rozjazdu do kopca a podobne. Z ďalších výbavových prvkov vyberáme automatické svetlá s LED technológiou, dažďový senzor, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup i štartovanie, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvacia kamera, už spomínané monitorovanie okolia vozidla prostredníctvom kamier atď.
Jazda
Samozrejme, v praxi predstavuje najväčší zážitok práve jazda s takýmto typom vozidla. Na rozdiel od konkurenčných hybridov bez technológie plug-in uprednostňuje MITSUBISHI OUTLANDER PHEV v závislosti od okolností čo najviac jazdu na elektrickú energiu. Manažment jazdy, ktorý riadi riadiaca jednotka vozidla, sa v zásade nedá ovplyvniť. Inými slovami, spaľovací motor samostatne poháňa novinku len v rýchlosti viac ako 120 km/h. Vodič má ale na výber niekoľko jazdných režimov. Okrem štandardného režimu „Normal“ je tu tiež tzv. Eco Mode, ktorý sa snaží čo najviac šetriť energiu v batériách, ako aj benzín v nádrži. Skóre ekologickej jazdy vyhodnocuje vozidlo aj prostredníctvom vtipnej grafiky so zelenými lístočkami. Pri voliči prevodovky sa nachádzajú ďalšie dve samostatné tlačidlá. Po aktivovaní režimu „Charge“ začne spaľovací motor intenzívne dobíjať batérie. Naopak, pri režime „Save“ vozidlo uschovanú energiu v batériách čo najviac šetrí. OUTLANDER PHEV jazdí pri využívaní elektrickej energie z batérií veľmi ticho a komfortne. Nám sa pri plne nabitých batériách v čisto elektrickom móde podarilo prejsť viac ako 40 kilometrov. Elektrický dojazd však veľmi citeľne ovplyvňuje momentálna situácia v cestnej premávke spojená s efektivitou rekuperácie. V zásade ale nie je problém s OUTLANDER PHEV jazdiť krátke trasy po meste s „ľahkou nohou“, len čisto na elektrický pohon. Teda veľmi lacno a zároveň ekologicky. OUTLANDER PHEV je pritom vozidlom dvoch tvárí. Málokto by možno čakal, že takto zamerané vozidlo dokáže byť aj zábavné a ponúka nečakaný zážitok z jazdy. Pri dynamickej jazde a nabitých batériách je obdivuhodný najmä mohutný záťah pohonnej sústavy s okamžitým nástupom výkonu, ktorý je typický pre eklektické vozidlá. Samostatnú kapitolu predstavuje suverénny podvozok a špičkový pohon všetkých kolies. Novinka disponuje nebývalou jazdnou stabilitou v zákrutách. Pod ňu sa podpísal predovšetkým aktívny predný diferenciál (S AWC). Ten dokáže práve v zákrutách optimálne prerozdeľovať krútiaci moment a je inšpirovaný legendárnym športovým modelom MITSUBISHI LANCER EVO. Aj napriek tomu, že toto vozidlo je určené predovšetkým do mesta, neodpustili sme si s ním ani krátky výlet mimo spevnených ciest. Ani tu za nezapreli gény značky MITSUBISHI. Vďaka uzávierke medzinápravového diferenciálu dokáže OUTLANDER PHEV aj v teréne zahanbiť a pokoriť nejedného konkurenta. Mierne rozčarovanie predstavuje len konečná spotreba paliva, ktorou sa nám veľmi nedarilo priblížiť k výrobcom udávanej hodnote.
A náš celkový dojem?
Nové MITSUBISHI OUTLANDER PHEV v sebe na naše prekvapenie dokonale kombinuje dva svety. Tým prvým a primárnym je ekologicky zamerané vozidlo, ktorého zmysel sa naplno prejaví pri každodennom používaní v meste. Ako keby paralelný svet predstavuje mohutný záťah hybridnej sústavy a najmä špičkový podvozok s pohonom všetkých kolies S AWC (Super All Wheel Control) s aktívnym predným diferenciálom. Toto je kombinácia, s ktorou sme sa pri ekologicky orientovanom vozidle stretli po prvýkrát. MITSUBISHI OUTLANDER PHEV nie je určené pre všetkých. Vďaka vyššej nadobúdacej cene nebude zrejme na našich cestách veľmi častým javom. Ale ten, kto chce zažiť budúcnosť už dnes, je pri tomto vozidle na tej správnej adrese. V Žiline si nové MITSUBISHI OUTLANDER PHEV môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MITSUBISHI v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MITSUBISHI.
Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor
Technické parametre:
Model: MITSUBISHI OUTLANDER PHEV Instyle
Motor: benzínový + 2x elektromotor
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon systému kW/koní: 149/203
Krútiaci moment (spaľovací motor) Nm: 190
Krútiaci moment (elektromotor vpredu/vzadu) Nm: 137/195
Maximálna rýchlosť km/h: 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,0 s
Prevodovka: automatická s fixným prevodom
Kombinovaná spotreba benzín: 1,8 l na 100 km
Kombinovaná spotreba el. energie: 134,0 Wh na 1km
Kapacita batérie: 12 kWh
Výbava: OUTLANDER PHEV Instyle (testovaný model) Cena: od 45 500 €
Výbava: OUTLANDER 2,0 Mivec Intense (benzínový motor, 4x2) Cena: od 21 500 €