Môžete nám opísať základný systém výučby na vašej škole?
U nás na škole máme systém takzvaných trojročí. Čiže prvé trojročie je od 1. do 3. ročníka, druhé od 4. do 6. ročníka a tretie od 7. do 9. ročníka. Pedagogický systém vychádza z vývinových odlišností, alebo fáz, medzi vekovými kategóriami. Prváčikovia, alebo deti na prvom stupni veľmi radi manipulujú so senzomotorickými učebnými pomôckami. Poznávanie týmto spôsobom neprebieha abstraktne, ale konkrétne. Všetky tieto predmety používame pri spočítavaní a odčítavaní, násobení a delení , písaní a čítaní.
Koľko u vás trvá vyučovacia hodina?
Vyučovanie je plynulé, u nás netrvá vyučovacia hodina 45 minút. Často sa stáva, že žiak akurát po uplynutí tohto času príde na riešenie problému. Zvonením alebo koncom vyučovacej hodiny sa tento proces naruší a môže u dieťaťa nastať stagnácia.
Akú úlohu v tomto procese zohráva učiteľ?
My učitelia sme pre deti sprievodcami, sprevádzame ich procesom učenia. V našej škole nerobíme klasický frontálny výklad učiva. Náš systém vychádza z toho, že dieťa si viac zapamätá riešenie problému, na ktoré príde samo. Učiteľ vysvetlí, ako sa pracuje s pomôckami, predmetmi, ale neodkryje všetko. Dieťa má potom obrovskú radosť, keď dosiahne správny výsledok. Chceme žiakov priviesť k samostatnosti. Mnoho pomôcok je koncipovaných tak, aby sa na nich dala urobiť spätná kontrola.
Postupujete v súlade so štátnymi učebnými osnovami?
Áno, napríklad teraz preberáme so štvrtákmi Slovensko. My to praktizujeme hlavne projektovo. Žiaci pracujú s mapami, robia prezentácie, učia sa kriticky myslieť a hlavne, učia sa odprezentovať svoje práce pred kolektívom. Zlepšuje sa im komunikácia, zvyšuje sebavedomie. U nás nie sme zameraní na výkon, ako v klasických školách, uprednostňujeme soft skills – vyššie uvedené mäkké zručnosti. Ale deti zároveň získavajú prirodzenú súťaživosť a chcú napredovať.
Hodnotenia detí sú odlišné ako v bežnej škole?
U nás hodnotíme prevažne slovne. Do tretieho ročníka je hodnotenie iba slovné, ale neskôr začínajú byť žiaci zvedaví na svoj progres. Preto používame vo vyšších ročníkoch percentuálne hodnotenie. Nežijeme v nejakej bubline, uvedomujeme si, že žiaci sa chcú porovnávať. Tým, že sú zapísaní v kmeňových školách, sú dvakrát do roka preskúšaní podľa štátnych učebných osnov a hodnotení klasicky známkou. Takisto absolvujú piatacky a deviatacky monitor.
V niektorých školách skúšajú novinku, a to že nedávajú žiakom domáce úlohy. Ako je to u vás?
Naši žiaci nedostávajú domáce úlohy. Všetko sa snažíme prebrať tu v škole. Výnimočne si robia doma nejaké cvičenia, ale našim cieľom je odbremeniť rodičov od povinností.
Tento spôsob výučby je v mnohom odlišný od klasiky. Nezneužívajú to deti?
Nemyslím, my sa snažíme vzbudiť v deťoch záujem o učenie prirodzeným spôsobom, aby si znalosti dopĺňali sami, tá potreba vychádza z ich vnútra. V Montessori výučbe je napríklad iný prístup aj ku chybám. Učíme deti, že chyba je náš kamarát. Všetci robíme chyby a dôležitý je spôsob, ako sa z nich poučiť. Snažíme sa posilňovať v deťoch spolupatričnosť – náš svet nie je svetom súperenia, ale kooperácie.
V čom sú iné začiatky školáčika u vás oproti štandardnej škole?
Prváčikov posudzujeme individuálne. Každé dieťa ma úplne inú fonetickú výbavu. Niekto počuje prvú hlásku, niekto poslednú, niekto hneď všetky. Prvé, čo urobíme na začiatku, je diagnostika detí. U tých, ktorí tú fonetickú výbavu ešte nemajú dokonalú, nezačíname s procesom čítania a písania. Robíme aktivity vhodné pre ich rozvoj. Deti hneď v septembri rozskupinkujeme a všetky používajú pomôcky vhodné na ich konkrétne schopnosti. Učiteľ vysvetlí len návod na ich používanie a dieťa s nimi následne pracuje samostatne. Sem tam sa vyskytnú aj ťažšie diagnózy - ako dyslexia a dysortografia, ale my vlastne predchádzame niektorým zlozvykom čítania a písania. Používame rôzne pomôcky ako napríklad pohyblivú abecedu, písmená na šmirgľovom papieri, kovové predmety na obťahovanie s úchopom a mnohé iné. Tieto senzomotorické učebné pomôcky sú pre deti veľmi inšpirujúce. Naše prostredie je podnetné, dieťa neškatuľkujeme do žiadnej šablóny, niektoré pracujú vizuálne, iné sluchovo či hmatovo. Deti pracujú voľne na svojich kobercoch , učíme ich pracovať so slobodou. Deti nepracujú iba za prítomnosti učiteľa v triede.
Myslíte, že je v dnešnej dobe ešte potrebné vyučovať písané písmo?
Písané písmo má svoje opodstatnenie. V podstate to viazanie písmen pri písaní je podobné ako viazanie hlások pri čítaní. Čiže to písané písmo nám pomáha aj pri výučbe čítania.
Aké máte skúsenosti so zážitkovým učením?
V princípe je na našej škole všetko vyučovanie formou zážitku a znamená pre deti kvalitné poznanie a dlhšie uchovanie si svojich vedomostí.
Hovorí sa, že každé dieťa je niečím výnimočné. Držíte sa aj vy tohto hesla?
Áno, presne tak. U nás sa snažíme podporiť dieťa práve v tom, čo mu ide. Veď aj po ukončení vzdelávacieho procesu sa človek venuje kariérne jednej, dvom oblastiam a nevyužíva úplne všetko, čo bolo v škole súčasťou výučby. Nehovoriac o tom, ako sa tou podporou posilňuje sebavedomie dieťaťa. Na klasickej škole je dieťa spriemerované – nepodporujú sa až tak jeho danosti. Ale samozrejme je potrebné získať z každej oblasti taký zdravý základ.
Pri pohľade na vyučovanie vidíme veľké rozdiely oproti klasickej triede. Jedno dieťa sedí pri počítači, druhé vytvára projekt, tretie si niečo vyhľadáva v literatúre. Znamená to, že deti majú úplnú voľnosť?
U nás máme na vyučovaní slobodu pohybu. Keď dieťa dostane nápad, môže vstať a ísť si hocičo vyriešiť, vyhľadať. Nemáme stanovené, kedy má dieťa jesť, piť, všetko prebieha kontinuálne. No už od prvého ročníka si stanovujeme určité hranice. Spisuje sa dohoda a veľa krát sa na tom podieľajú aj samotní žiaci. Dohodli sme sa napríklad na pravidle oslovovania dotykom na pleci. Je to z dôvodu zachovania pokoja, nie je vhodné, aby sa žiaci navzájom cez seba prekrikovali.
Čo vidíte ako prínos toho, že žiaci sú v trojročiach a nie v jednotlivých ročníkoch?
Napríklad medziročníkové učenie. Často sa stáva, že starší žiaci vysvetlia učivo mladším, ale spôsobom na úrovni ich veku. Dokonca môžu žiaci aj preskočiť ročníky v učive, a tak dostávať ďalšie podnety na svoj individuálny progres. Nie sú ročníkmi limitovaní, a tým môžu rýchlejšie napredovať.
Akým spôsobom u vás funguje vyučovanie cudzieho jazyka?
Od prvého až po deviaty ročník u nás učí angličtinu škótsky učiteľ – native speaker. Naši žiaci dosahujú veľmi dobré výsledky hlavne v komunikácii. A keďže máme žiakov rôznych národností, komunikácia prebieha aj navzájom medzi nimi.
Ako vnímajú blížiaci sa nástup na strednú školu žiaci posledného ročníka?
Keď sa rozhodujú, na akú strednú školu sa prihlásiť, snažíme sa im byť nápomocní vo výbere. Vytvárame takzvaný profil žiaka, keďže ho poznáme a vieme v čom vyniká. Všetko sa deje v spolupráci s rodičmi, pretože rodič je zodpovedný za vzdelávanie dieťaťa. Keďže z kmeňovej školy, kde sú žiaci zapísaní, dostanú klasické vysvedčenia, prihláška na strednú školu prebieha štandardne. A prechod na klasickú výučbu na strednej škole nevnímame ako problém. Dieťa, ktoré naučíte k láske k poznaniu, ktoré sa rado učí, nemá problémy s výučbou ani v neskoršom veku.
Čím je ešte charaktristické posledné trojročie?
V poslednom trojročí sa trénuje ekonomická sebestačnosť. V tomto smere spolupracujeme s odborníkmi z rôznych oblastí. Deti majú možnosť vymyslieť projekt, v ktorom sa dajú zarobiť peniaze a následne ich na niečo použiť. Majú sprevádzkovaný školský bufet, v ktorom sa na praktických príkladoch učia základy obchodu, marketingu. Ďalej vytvárajú praktickú štúdiu, ako sa vydávajú noviny. Na to, aby ich mohli vydávať, musia si urobiť prieskum, o čom písať, čo bude obsahom prílohy a kto je ich cieľová skupina. A, samozrejme, v akom náklade ich budú vydávať. Na vianočných trhoch predávajú produkty z medu, vosku. Rozhodujú, ako naložiť so ziskom, učia sa , čo je úrok a podobne. Deti sa vlastne na praktických príkladoch učia matematiku a sú motivované, keďže vidia zmysel tejto práce. Zaujímavý je aj projekt záhrada, v rámci ktorého sme urobili hmyzí hotel, sadíme paradajky, bylinky, ktoré sa spracúvajú v školskom bu-fete a podobne. Zaujímavosťou je, že podľa Montessori je tento vek vhodný pre život na farme. A vo svete sú aj školy, kde sa tento systém praktizuje.
Keď už sme pri tých ostatných školách, máte bližšie informácie o nich?
Na Slovensku je jedna Montessori škola, ktorá prešla preverovaním Ministerstva školstva SR a už je zaradená v sieti škôl. Vo svete, napríklad v Česku, Nemecku, Holandsku či Amerike je tento pedagogický systém úplne bežný.
Máte aj vy ambície dostať sa do školskej siete?
Určite áno. Je to naším cieľom a už sme k tomu podnikli aj nejaké kroky. Veríme, že budeme v tomto procese úspešní.
Autorka: Andrea Kožiaková