Žilinský Večerník

28. november 2024 | Henrieta
| 1°C

Spravodajstvo

Možno si to konečne ľudia uvedomia

22.04.2016 | 11:40

Od stredy 20.4. 2016 rána si v centre mesta môžu občania všimnúť nevšednú inštaláciu. Obrovské A-čko pred Domom odborov, nadrozmerná "zapichovačka" v kvetináči pred vstupom na Bottovu ulicu a gigantický pútač, aké používajú cirkusanti, keď prídu do mesta. Všetko sú to reklamné, informačné a propagačné zariadenia, ktoré svojou formou a spôsobom umiestnenia na ulicu do centra mesta naozaj nepatria.

 

 

Na plochách inštalácie sú veľké texty, ktoré citujú jednotlivé výňatky zo Záväznej textovej časti Územného plánu mesta Žilina - 2.18.6 Zásady umiestňovania RIP zariadení. Text hovorí napríklad o tom, že "A-čka sa nesmú umiestňovať na peších ťahoch -priestranstvách". Aká je však realita? Na ulici Antona Bernoláka, v časti pred Domom odborov, stojí denne aj 12 takýchto zariadení. Svojím umiestnením vytvárajú bariéru na tomto frekventovanom pešom ťahu, znemožňujú plynulý prechod napríklad mamičkám s kočíkmi.

 


"Snahou inštalácie je občanov upozorniť na nelegálnu reklamu v meste, ktorá sa pre nás stala už samozrejmou. Mali sme pocit, že práve nadrozmernosťou týchto zariadení dokážeme okolo idúceho  upútať, prinútiť zamyslieť sa a kriticky uvažovať.", hovorí Lucia Streďanská, aktivistka z iniciatívy Verejný_smog zaoberajúca sa premnoženou a ilegálnou reklamou v meste.

 


Paradoxom je, že i napriek umiestnení spomínaného A-čka na ulici A. Bernoláka, ktoré jasne hovorí o zákaze takýchto zariadení, sa na chodníku i napriek tomu našli prevádzkari, ktorý si svoje reklamy bez problému vytiahli. Ich počet sa však zredukoval na polovicu.

 


"Osveta občanov ohľadom ilegálnej reklamy je zložitý proces. Ešte stále sa stretávame s názormi, že umiestniť komerčnú reklamu na verejné priestranstvo v neprospech chodca je v poriadku. Že však ľudia na ulici nie sú slepí a reklamu dokážu obísť.", smutne dodáva Streďanská. Zároveň si však uvedomuje, že reklama je potrebná, no dá sa previesť aj kultivovanejším spôsobom.

 

 

Inštalácia je súčasťou festivalu verejným priestorov mestoINAK. Nadväzovala na predstavenie Manuálu pouličnej reklamy, ktoré prebehlo v stredu 20.4. 2016 v zasadačke MsÚ. Tento dokument sa snaží hľadať prípustnú mieru, formu a umiestnenie reklamy v pamiatkovej rezervácií mesta. "Časť manuálu bude premietnutá do záväznej textovej časti Územného plánu v rámci aktuálne obstarávaných Zmien a doplnkov č. 4 ÚPN-M Žilina ako záväzné regulatívy, a teda ich dodržiavanie bude v prípade schválenia záväzné.", hovorí Jozef Oswald, riaditeľ Odboru stavebného MsÚ.

 

 

Inštalácia bude trvať len 3 dni, v sobotu ráno už budú naše ulice opäť vydané napospas obrovskej komercii, ktorá na občana útočí ozaj odvšadiaľ. Je len na nás, kedy povieme DOSŤ!

 

 

Ing. arch. Lucia Streďanská, Verejný smog

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod