Žilina je odpradávna významnou cestnou križovatkou a železničným uzlom. Už v roku 2009 sa počas 110. výročia trate Žilina – Rajec zrodila myšlienka vybudovať múzeum dopravy v budove železničnej zastávky Rajecké Teplice. Podarilo sa to však až v roku 2014. Tento rok v apríli si múzeum pripomenulo už rok od svojho otvorenia.
RAJECKÉ TEPLICE. Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach, jedna z inštitúcií Považského múzea v Žiline, je unikátne najmä celostným pohľadom na dejiny dopravy. Nezameriava sa len na prezentáciu historickej techniky, ako napríklad prístroje či vozidlá, ale návštevník sa dozvie aj o prvých cestách či pltníctve.
Priamo v Žiline chýbali a zatiaľ stále chýbajú vhodné priestory pre múzejnú expozíciu Múzea dopravy. Plocha v budove železničnej zastávky v Rajeckých Tepliciach je menšia, ako by reálne múzeum potrebovalo. Podľa historika dopravy Považského múzea v Žiline Petra Šimka expozícia sa totiž stále rozširuje. „Po otvorení múzea sa na nás nakontaktovali viacerí vlastníci dopravných exponátov, ktoré majú doma a radi by ich vystavili. Našu zbierku teda neustále rozširujeme. Preto by sme sa v budúcnosti nebránili väčším priestorom, ktoré by mohli byť aj v „meste dopravy“ – v Žiline,“ skonštatoval Peter Šimko.
Zbierka viažuca sa k histórii dopravy je podľa neho systematicky budovaná už od 60. rokov minulého storočia. Väčšina exponátov je zo zbierky Považského múzea v Žiline. Niektoré motocykle im zapožičiavajú nadšenci z Arielklubu Slovensko, ďalšie exponáty zapožičali aj súkromní zberatelia – Jozef Remenec z Rajeckých Teplíc, zberateľ telefónov či Dušan Lichner zo Žiliny. Pri tvorbe expozície použili väčšiu časť z tejto zbierky, no nie všetky exponáty sú vhodné na vystavenie. „Niektoré je potrebné zreštaurovať, iných máme viac rovnakých a podobne. V zbierke máme napríklad aj historické sane pre konský záprah, pohrebný koč, veľké zabezpečovacie prístroje zo železničných staníc, ktoré by sa dali nainštalovať len vo väčších priestoroch. Samozrejme, ak by sa múzeum sťahovalo do iných priestorov, expozícia by sa upravila pravdepodobne aj tematicky,“ doplnil historik.
Prvú časť expozície tvorí prechádzka dejinami dopravy od najstarších čias po koniec 20. storočia. Je to časová priamka doplnená o exponáty a obrazové materiály, ako vysvetlil Peter Šimko: „Keďže nie sme len regionálne múzeum, ale naša pôsobnosť v oblasti dejín dopravy je celoslovenská, nachádzajú sa tu napr. najstaršie modely vozíkov z praveku z rôznych častí Slovenska, modely rušňov a vozňov, plakety z otvorenia prvých diaľnic na Slovensku a podobne.“ Druhá časť je nainštalovaná formou ukážky časti starej železničnej stanice. Tu sú vystavené trojrozmerné exponáty v pracovni výpravcu a predajcu cestovných lístkov, pred budovou stanice sú zaparkované historické motocykle, za budovou je koľajisko s traťmajstrovskou drezinou zo začiatku 20. storočia. Tretiu časť tvorí modelové koľajisko, ktoré predstavuje žilinský železničný uzol okolo roku 1920.
Naposledy sa múzeu podarilo získať napríklad historický bicykel z roku 1883, takzvaný „kostitras“ či školský model, na ktorom sa žiaci učili princíp fungovania parného stroja, aký poháňal parné rušne. Niektoré exponáty sú na Slovensku ojedinelé, napríklad časti z elektropneumatického zabezpečovacieho zariadenia zo stanice Krompachy, aké sa kedysi používalo na Košicko-bohumínskej železnici, unikátna zbierka fotografií z Košicko-bohumínskej železnice či kovové a drevené modely rušňov a vozňov.
Múzeum dopravy sa po roku svojho fungovania môže pochváliť slušnou návštevnosťou, dokonca aj v zimných mesiacoch mimo turistickej sezóny. Navštevujú ho tiež kúpeľní hostia, najmä z Českej republiky, občas i Nemci, Rusi, Francúzi, Poliaci. Druhá skupina sú školské triedy počas exkurzií. Nemalú skupinu tvoria rodiny s deťmi, a to nielen z okolia Žiliny, ale z celého Slovenska. Peter Šimko spomína: „Nezabudnem na jednu návštevníčku, ktorá si spočiatku kúpila vstupenku len kvôli svojmu priateľovi a tvrdila, že ju to vôbec nezaujíma. Na konci však odchádzala spokojná a bola prekvapená, koľko zaujímavostí sa dozvedela. Myslíme si, že múzeum si pomaly získava svoje stabilné miesto v spoločnosti a že jeho vybudovanie bolo jednoznačne dobrým krokom s pozitívnym ohlasom.“
O tom svedčí aj fakt, že aj vďaka Múzeu dopravy Považské múzeum v Žiline získalo tretie miesto v súťaži Múzeum roka 2014.
Ľubomíra Goljerová
Snímka archív