ŽILINA. Tentoraz stojí za zlyhaním svetelnej signalizácie na najvyťaženejšej križovatke v meste prívodný kábel. Ten zhorel od bodu napojenia z elektrickej sústavy až po radič. Stalo sa tak v deň, kedy križovatka zažívala najväčší nápor – v piatok 31. januára vo večerných hodinách. Semafory nešli celú noc a nasledujúce dopoludnie. „Natiahnutie nového kábla začalo 1. februára o ôsmej hodine ráno a križovatka začala fungovať o druhej hodine poobede,“ vyjadril sa hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.
Signalizácia naposledy haprovala v novembri, kedy vypadla niekoľkokrát a podpísala sa pod sériu dopravných nehôd. Dôvodom boli skraty káblovej sústavy v zemi. Aby sa výpadky do úplnej rekonštrukcie križovatky neopakovali, mesto prišlo s dočasným riešením - natiahli nové vedenie vzduchom, po stĺpoch trolejového a verejného osvetlenia. I napriek piatkovej poruche považujú tento variant za najlepší, k akému mohli v súčasnej situácii pristúpiť. „Porucha sa tohto netýkala,“ dodal Pavol Čorba.
Experti na dopravu tvrdia, že „Košickú“ treba riešiť urgentne. Je to jedna z najviac dopravne vyťažených križovatiek v meste a každý výpadok spôsobuje najmä počas rannej a popoludňajšej špičky „dopravný chaos“. „Je nutné vyvíjať čo najväčšie úsilie na zabezpečenie jej bezporuchovosti. Významnú časť dopravnej záťaže križovatky predstavuje v súčasnej dobe tranzitná doprava prechádzajúca cez Žilinu na východ Slovenska. Dlhodobé výpadky signalizácie teda neobmedzujú len vnútromestskú dopravu, ale spôsobujú aj významné zdržania tranzitnej dopravy,“ podotkol Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Mesto sa ešte v závere roka priznalo, že peniaze na celkovú obnovu križovatky, ktorá by stála vyše 300‑tisíc eur, v rozpočte na tento rok nemá. Preto vstúpilo do rokovania o jej prevedení pod Slovenskú správu ciest, ktorá má už pripravené podmienky pre verejné obstarávanie na jej rekonštrukciu. Na otázku, v akom štádiu je dnes rokovanie, hovorca mesta neuviedol nič nové. Výsledky vraj stále nie sú známe.
Podľa odborníkov z VÚD sa križovatka odľahčí až vtedy, keď otvoria diaľnicu medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou. Dovtedy sa musia šoféri obaliť trpezlivosťou a pri výpadkoch semaforov prevetrať svoje vedomosti z autoškoly o pravidlách cestnej premávky.
Michala Stehlíková
Snímka autorka