„Máme 10 pltí, no flotilu zrejme rozšírime o ďalšie dve, pretože o plavby je veľký záujem. Pltníkov máme do 40, no nie vždy sú všetci k dispozícií a keďže mnohí brigádnici sú z radov študentov, v čase školských výletov, keď máme veľký nápor, pociťujeme nedostatok pltníkov. Radi privítame každú pracovitú ruku," hovorí Pavol Albrecht z Prvej pltníckej a raftingovej, s. r. o. Hodina plavby plťou môže nahradiť niekoľko vyučovacích hodín z viacerých predmetov. Z plte na najdlhšej slovenskej rieke sa ponúkajú výhľady na panenskú prírodu Národného parku Malá Fatra, Hrad Strečno, Starý hrad či bralá Margita Besná. Pozreli si ich aj turisti z Austrálie, Nového Zélandu, Ameriky, Japonska, dokonca aj arabská princezná. Táto turistická atrakcia je, aj napriek svojej výnimočnosti, ovplyvňovaná katastrofálnym stavom dopravy popod Strečno. „Roky je pre nás táto situácia kameňom úrazu, pretože týmto úsekom vozíme turistov na pltisko Bariérová, kde ich nakladáme na plte. Tunel Višňové by veľa vecí vyriešil, chceme byť optimisti, no isté je, že nás ešte táto situácia bude pár rokov bude kváriť." To, že plavba plťou je zaujímavá nielen pre turistov, ale aj pre pltníkov, nám potvrdil aj pltník Martin Albrecht, ktorý patrí medzi služobne najstarších pltníkov: „Mám rád okolitú prírodu a pešiu turistiku v jej zákutiach, ale pohľad na ňu z vody ma nikdy neomrzí. Najkrajšia je po daždi počas babieho leta," povedal Martin, ktorý komentuje plavbu aj v angličtine. Na našu otázku, či by dokázal plť splaviť so zaviazanými očami odpovedal síce vyhýbavo, ale mnoho naznačil: „Je pravda, že mám v hlave aj v rukách akéhosi autopilota, asi aj podľa prietoku vody by som vedel, kedy mám čo robiť a do ktorej strany manévrovať. Z vody strach nemám, ale rešpekt voči nej mám stále rovnaký," dodáva pltník Martin.
Plťami z Liptova až do Čierneho mora
Plte sa využívali v 11. storočí na prepravovanie dreva a tovaru. Plavili sa z Liptova a obídenie brál Margita a Besná v Domašínskom meandri znamenal bezproblémovú plavbu do Dunaja a Čierneho mora. Plte ako najvýznamnejší prostriedok nákladnej i osobnej dopravy v minulosti koncom 19. a začiatkom 20 storočia, začala nahrádzať lacnejšia železničná doprava. Tridsiate roky minulého storočia sú považované za zánik pltníctva na Váhu. Domašínsky meander je jednou z najdlhších riečnych zákrut v strednej Európe a meria 4,5 km.