POTREBNÉ ĽUDSKÉ ZDROJE
„Financovanie je zastrešené prostredníctvom Oblastnej organizácie cestovného ruchu Malá Fatra. Aktuálny prehľad čerpania rozpočtu je k dispozícii na internetovej stránke,“ priblížil Vladimír Miškovčík, hovorca radnice. Na komunikáciu a propagačné aktivity je tento rok vyčlenených 9 300 eur. Táto suma zahŕňa grafické práce, tlač, tvorbu webstránky a podobne. Z rozpočtu projektu sú financované zase rôzne aktivity, ktoré súvisia s prípravou kandidatúry mesta. Ide o mzdové náklady projektového tímu, spolupracovníkov, služby, kancelárske potreby, cestovné náklady, komunikáciu, marketing, rozvoj programu, projektov, organizáciu podujatí, participáciu na podujatiach, prípravu kultúrnej stratégie, spracovanie prihlášky, prezentáciu pred medzinárodnou porotou a podobné položky.
AKTIVÍT JE VIAC
Aké sú teda aktivity tohto celkom rozsiahleho tímu? Jedno je z aktivít je aj príprava prihlášok do 1. kola a do 2. kola, prípravu návštevy medzinárodnej hodnotiacej poroty, ktorá sa uskutoční začiatkom decembra a prezentácie pred porotou. Ďalej ide o komunikáciu a prácu s kultúrnymi operátormi v Žiline, v Beskydách, v EÚ kvôli príprave programu ale aj o komunikáciu s verejnými subjektami (ŽSK, obce na Slovensku, ale aj v Poľskej republike a v Česku). Nechýba produkcia fotografického a video materiálu, prípravu rozpočtu prihlášky a investície, ale aj organizovanie podujatí. Rozpočet ráta aj s návštevou partnerov a hosťovanie partnerov.Pričom celý tím naplno začne s aktivitami až po získaní titulu Európske hlavné mesto kultúry. „Aktuálne sú naplánované aktivity pozostávajúce z komunikačnej kampane smerom k verejnosti a k medzinárodnej hodnotiacej komisii, ktorá navštívi Žilinu,“ vysvetlil Miškovčík.
HODNOTÍ SA AJ DOJEM
Hodnotenie toho, či sa podarí získať tento prestížny titul, prebieha vo viacerých oblastiach. Oficiálne kritéria sú napríklad príspevok mesta k dlhodobej stratégii, jeho európsky rozmer, kultúrny a umelecký obsah, schopnosť dosiahnuť ciele, získať cielený dosah aktivitami a tiež schopnosť riadenia množstva projektov. Kvalita celého programu a jeho európsky rozmer sú kľúčové kritériá. „Nehodnotí sa na základe aktuálneho stavu, ale na základe vízie do budúcnosti, teda toho, čo chce mesto dosiahnuť, pričom musíme spoľahlivo preukázať, že máme kapacitu plán naplniť. Subjektívne pocitové kritéria tiež môžu ovplyvniť medzinárodnú hodnotiacu porotu,“ priblížil najdôležitejšie faktory hovorca mesta. Čo znamená, že určite bude dôležitý jej pocit z nášho mesta počas návštevy, dojem z projektového tímu, zapojenia kultúrnej scény, zo záujmu obyvateľov či turistického potenciálu mesta a regiónu.
Čo je Európske hlavné mesto kultúry?
Európske hlavné mesto kultúry je jednou z najznámejších a najdlhšie trvajúcich iniciatív Európskej únie v oblasti kultúry. Jej hlavným cieľom je predstaviť rozmanitosť európskych kultúr a podporiť kultúrnu spoluprácu v Európe. Získanie titulu Európske hlavné mesto kultúry neznamená len predstavenie umenia na celoročnom festivale v roku 2026, ale ide o celkovú transformáciu mesta, predefinovanie jeho profilu a etablovanie sa v európskom kontexte. Vplyv Európskych hlavných miest kultúry na ich miestnu kultúru a rozvoj mesta je ďalekosiahly. Vytvára impulz pre kultúrnych a turistických operátorov v regióne; dáva mestu medzinárodnú viditeľnosť a zvyšuje jeho európsky profil; môže zmobilizovať obyvateľov a zvýšiť kvalitu života v meste. Európske hlavné mesto kultúry teda nie je len kultúrnym alebo umeleckým projektom, ale aj príležitosťou na rozsiahlu regeneráciu mesta a okolitého regiónu v mnohých oblastiach.