Naozaj musíme čakať do roku 2018? Absencia prístupu pre imobilných a mamičky s kočíkmi je dlhoročný problém žilinskej železničnej stanice. K hlasom kričiacim po zmene sa pridali študenti, ktorých po prázdninách opäť čaká presúvanie sa s ťažkými kuframi do škôl.
ŽILINA. V roku 2018 čaká železničnú stanicu modernizácia. V rámci stavby sa skultúrnia toalety, zmodernizujú informačné tabule a podchod sa predĺži na Uhoľnú ulicu, teda až k futbalovému štadiónu.
Čo však cestujúcim na stanici chýba a nemalo by ísť o takú náročnú investíciu, sú rampy na pohodlnejší presun kufrov po schodisku, či už v podchode alebo schodoch vedúcich na samotné peróny. Opýtali sme sa kompetentných, čo s tým.
Podľa Daniely Detersovej z odboru komunikácie ŽSR sú nástupištia v Železničnej stanici Žilina v súčasnosti vybavené iba skladacími výťahmi pre imobilných cestujúcich. „Nakoľko sa v dohľadnej dobe pripravuje prestavba uzla Žilina, neplánujeme do jej začatia inštalovať ďalšie iné zariadenia v podchode, na prístupových schodiskách na nástupištia a do prijímacej budovy stanice. V rámci prípravy modernizácie uzla Žilina je plánované vybudovanie výťahov pre imobilných cestujúcich, ktoré bude môcť využívať aj ostatná cestujúca verejnosť na príchod k nástupištiam,“ uvádza.
V rámci stavby bude vybudovaný nový podchod pre cestujúcich, ktorého súčasťou budú štyri osobné výťahy a tie umožnia bezbariérový prístup pre osoby so zníženou pohyblivosťou.
Časť podchodu pod existujúcou cestnou komunikáciou a výstupným schodiskom na Národnú ulicu je v majetku mesta. Podľa hovoru mesta Pavla Čorbu riešia problém bezbariérového prístupu v podchode železničnej stanice už dlhšie a výsledkom je aj jeho nedávna renovácia. „Chápeme, že schody v podchode predstavujú problém pre imobilných ľudí, mamičky s deťmi, cestujúcich s kuframi a cyklistov. Existuje však možnosť využiť priechod pre chodcov pri Okresnom súde v Žiline, kade sa môže verejnosť vyhnúť týmto schodom, ak smerujú na Národnú ulicu. Obchádzka nie je až taká náročná alebo zdĺhavá,“ podotýka.
Minulý rok mesto v podchode zhotovilo vodiaci žliabok na tlačenie bicykla, ktorý uľahčuje presun cyklistom. „Vtedy sme uvažovali nad možnosťou zhotoviť koľajnice pre kočíky, čo by využili nielen cyklisti, ale aj mamičky. Norma však nepovoľuje urobiť také dlhé koľajnice pre kočíky, t. j. schody v podchode sú príliš dlhé na to, aby sa tam dali umiestniť koľajnice, bolo by to životunebezpečné. Jediným riešením bol vodiaci žliabok,“ dodáva Pavol Čorba. Najlepším riešením by podľa jeho slov bolo vybudovanie elektrickej plošiny, t. j. rampy. „Cena takejto rampy sa pohybuje v závislosti od dĺžky schodov od 20 000 do 30 000 eur. Rampa by mohla byť zhotovená v rámci rekonštrukcie železničnej stanice, ktorá je naplánovaná na rok 2018 a bude hradená z eurofondov. Druhou možnosťou by bolo zriadiť rampu na náklady mesta. Mesto Žilina pristúpi k osadeniu rampy, ak to umožní rozpočet mesta a schvália poslanci mestského zastupiteľstva,“ uviedol na záver.
Veronika Cvinčeková
Snímka autorka