Klientske centrum v žilinskom komplexe Europalace na Vlčincoch vzniklo ako 54. klientske centrum na Slovensku. Do nových priestorov klientskeho centra a okresného úradu sa uplynulý rok presťahovalo vrátane matričného úradu a ohlasovne pobytu (evidencie obyvateľov) z Mestského úradu v Žiline aj dvanásť ďalších odborov. Vybudovanie a zriadenie klientskeho centra, v ktorom v súčasnosti pracuje približne 300 zamestnancov, si vyžiadalo investíciu vo výške necelých 7 miliónov eur bez DPH. Novozriadené klientske centrum minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) označil za najmodernejšie na Slovensku a zaradil ho tiež medzi vlajkové lode na Slovensku.
TVRDÍ, ŽE TO NIE JE V PORIADKU
Prvé pochybnosti ohľadom klientskeho centra vyplávali na povrch ešte pred jeho otvorením, kedy šéf OĽaNO-NOVA Igor Matovič upozornil na to, že kúpa budovy Europalace pre klientske centrum verejnej správy bola predražená a minister vnútra Robert Kaliňák ju kúpil nevýhodne. Nové otázniky však nad komplexom Europalace začali visieť po tom, čo počas 24. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky, ktorá sa uskutočnila 5. decembra minulého roka, poukázala na nezrovnalosti aj poslankyňa Anna Verešová (OĽaNO-NOVA). Podľa poslankyne s klientskym centrom nie je všetko v poriadku. Ako uviedla na decembrovej schôdzi, objekt bol primárne postavený a kolaudovaný pre obchodné prevádzky, nie na administratívne kancelárie. o zmene v užívaní stavby je potrebných množstvo stanovísk – posúdenie statika, hygieny, inšpektorátu práce a podobne. Kvôli podozreniu, či boli všetky tieto stanoviská a posudky vydané tak, ako mali, som sa obrátila na mesto Žilina so žiadosťou o poskytnutie informácie. Na základe vyžiadaných dokumentov podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám, kedy som žiadala kópiu rozhodnutia stavebného úradu o zmene v užívaní stavby a kolaudačného rozhodnutia, som zistila, že stavebný úrad nevydal žiadne rozhodnutie o zmene využitia stavby – budovy klientskeho centra, ktorá bola skolaudovaná v roku 2010 ako obchodný priestor,“ uviedla v parlamente Anna Verešová, podľa ktorej miestne kompetentné inštitúcie, ktoré majú na starosti vydávanie posudkov a stanovísk k zmene účelu využitia stavby, boli z tohto procesu vylúčené. Ako ďalej doplnila, túto povinnosť na seba prevzalo ministerstvo vnútra, z čoho podľa jej slov plynie otázka, čo sa môže skrývať za takýmto veľmi rýchlym konaním, nakoľko už len občanovi, ktorý si chce postaviť záhradnú chatku alebo altánok na svojom dvore, trvá dlhé mesiace, kým si vybaví všetky stanoviská a posudky a dostane sa k stavebnému povoleniu.
SKÚŠOBNÁ PREVÁDZKA NA JEDEN ROK
„Ministerstvo vnútra podalo ako stavebník žiadosť 25. októbra 2017 a už o dva dni bol vydaný akýsi súhlas, nie rozhodnutie k dočasnému užívaniu stavby. Túto podmienku dočasného užívania viažu na skúšobnú prevádzku na jeden rok,“ upozornila. Skúšobná prevádzka sa však podľa nej povoľuje pri stavbách, kde je potrebné overiť, či nainštalované výrobné alebo prevádzkové zariadenie bude pracovať správne. Podľa jej slov je neprípustné, aby sa počas skúšobnej prevádzky overoval chod školy, škôlky, jedální či úradov, kde sa sústreďuje veľké množstvo ľudí a takýto spôsob testovania prevádzky je voči klientom a zamestnancom nehumánny. Rovnako podotkol, že ministerstvo vnútra si pritom nemôže byť isté, že vyhodnotenie skúšobnej prevádzky dopadne dobre. „Ďalej som si žiadala stanoviská, ktoré boli uvádzané v súhlase o dočasnom využití stavby. Zistila som, že síce existuje záväzné stanovisko k projektovej dokumentácii stavby a odborné stanovisko vydané Ministerstvom vnútra SR, sekciou krízového riadenia, oddelením inšpekcie práce a požiarneho dozoru, no boli vydané 14. decembra 2017, teda až po vydaní súhlasu k dočasnému užívaniu stavby,“ skonštatovala poslankyňa Anna Verešová. Poukázala aj na to, že ministerstvo vnútra jej doteraz nezaslalo žiadne stanovisko regionálneho hygienika, hoci toto v súhlase o dočasnom využití stavby uvádza.
HOVORIA O HLODAVCOCH I ZDRAVOTNÝCH PROBLÉMOCH
Ministerstvo vnútra potvrdilo, že klientske centrum je v súčasnosti v skúšobnej prevádzke, a to na základe súhlasu k dočasnému užívaniu budovy vydanému v októbri 2017. Skúšobná prevádzka na jeden rok má byť ukončená 31. októbra 2018. „V skúšobnej prevádzke sa overuje správnosť nastavenia technologických zariadení. Skúšobnou prevádzkou prešli všetky klientske centrá – je to dôležitý krok, počas ktorého sa nastavujú a ladia procesy, aby klientske centrá fungovali čo najlepšie v prospech klienta a zabezpečovali pracovný komfort aj pre zamestnancov. Pre overenie správnosti nastavení technologických zariadení objektivizáciou faktorov pracovného prostredia meraniami – osvetlenia, teploty, vlhkosti, rýchlosti prúdenia vzduchu sledujeme tieto parametre jeden rok, a to z dôvodu ich posúdenia v chladnom a teplom období roka,“ informoval nás tlačový odbor kancelárie ministra vnútra. Ako ďalej doplnil, v súčasnosti sa vykonáva svetlotechnické meranie a meranie hodnôt teploty, vlhkosti a CO₂ v každej kancelárii a v spoločných priestoroch klientskeho centra, pričom po ukončení meraní bude vypracovaný návrh opatrení.
IDE O ZDRAVIE ZAMESTNANCOV AJ KLIENTOV
Skúšobná prevádzka sa síce v budove vykonáva, no podľa našich informácií mali zamestnanci jednotlivých odborov v uplynulých dňoch začať oficiálne spisovať zoznam svojich zdravotných problémov, ktoré sa u nich objavili počas doby, odkedy v priestoroch komplexu začali pracovať. V dokumente mali podľa našich informácií najčastejšie uvádzať zdravotné ťažkosti ako zapálené a podráždené oči, kožné a dýchacie problémy, bolesti hlavy, vyčerpanie z hluku, tiež upozorňovali na prítomnosť suchého vzduchu. Ministerstvo vnútra nám však uviedlo, že informáciami o zdravotných problémoch zamestnancov doposiaľ nedisponuje. „Preverí ich regionálny hygienik Ministerstva vnútra SR,“ potvrdil tlačový odbor kancelárie ministra vnútra. Anna Verešová aktivitu zamestnancov víta, pozitívnou správou je podľa nej práve to, že sa začínajú sami mobilizovať. „V tejto kauze ide nielen o zdravie úradníkov, ide aj o zdravie a bezpečnosť občanov, ktorí sú návštevníkmi klientskeho centra,“ skonštatovala na margo súčasnej situácie poslankyňa.
PROBLÉM S HLODAVCAMI VRAJ PREVERILI
Zarážajúce je však v tomto prípade aj zistenie, že v uplynulom období mali byť zamestnanci dokonca svedkami toho, ako sa v priestoroch klientskeho centra vyskytujú hlodavce – myši, potkany či mravce. Na ich odstránenie mali byť vraj inštalované aj pasce. Ministerstvo vnútra nás ubezpečilo, že tento problém preverovalo. „O tomto probléme bolo Centrum podpory Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pre Žilinský kraj informované 25. januára popoludní. Na podnet centra podpory začal situáciu bezodkladne preverovať správca objektu Europalace už 25. januára, ktorý uskutočnil fyzické a technické preverovanie (fotopasce), preverovanie miest s predpokladaným výskytom hlodavcov. Prítomnosť hlodavcov a iných nežiaducich živočíchov sa v tomto priestore nepotvrdila,“ uviedol tlačový odbor, ktorý na záver doplnil, že v objekte sa pravidelne vykonáva deratizácia, ktorej najbližší termín bude na jar. Podobné stanovisko nám poskytol aj prednosta Okresného úradu Žilina Michal Lavrík, podľa ktorého sú výskyt hlodavcov a zdravotné problémy nepotvrdenými informáciami, ktorých hodnovernosť v súčasnosti preverujú. Anna Verešová, ktorá na pochybnosti s klientskym centrom poukázala ešte na decembrovej parlamentnej schôdzi, priznala, že si je vedomá toho, že zamestnanci sa väčšinou boja podať podnet na inšpektorát práce, preto tak plánuje v blízkej dobe urobiť sama. Na záver potvrdila, že bude iniciovať aj poslanecký prieskum.