MOSTY NIELEN SPÁJAJÚ
Paradoxne, nie z každého kúska tohto cyklochodníka majú cyklisti radosť. Terčom ich najväčšej kritiky sa stali mosty – ich sklon a honosnosť. Dovedna je ich 10, z toho 9 prestrešených a 6 lávok. Sklon niektorých mostov, napríklad pri Koňhore, je taký, že aj zdatní cyklisti s výbornou výbavou majú problém ho plynule prejsť. V prípade rodinky s deťmi sa cyklovýlet značne skomplikuje. Otec prejde na druhú stranu, nechá tam bicykel, vráti sa pre bicykel manželky. Tá tlačí detský bicykel a pomáha dieťaťu, ktoré má problém aj pešo po moste vystúpať. Rovnaký problém s vytlačením alebo ubrzdením bicykla majú aj starší ľudia. Takýchto miest je niekoľko. Ak zámerom je urobiť cyklochodník aj na denné dochádzanie do práce, je nevyhnutné, aby bol čo najmenej členitý. Niektoré sklony sú plytšie, rozostavané sú aj premostenia s jemným oblúkom alebo úplne rovné. Prevládajú názory, že takéto stavby by úplne postačovali. Aj ich pompéznosť kole ľuďom oči. „Cyklistom by rovnako poslúžili nezastrešené, rovné, široké lávky. Financie by sa tak možno dali využiť na rozšírenie cyklotrás či mobiliáru,“ počuli sme v skupinkách cyklistov, ktorí zosadali z bicyklov. Keďže mosty nemohli mať podpery, bolo potrebné riešiť ich takýmto spôsobom. Opravovať sa však bude len ten v Koňhore. Samozrejme až po tom, čo sa dorieši financovanie.
PENIAZE ROZDEĽUJU
Oveľa väčším problémom, ako sú mosty, sa ukazuje samotné dofinancovanie a dokončenie celého projektu. V súvislosti so súčasnou spoločenskou situáciou došlo totiž k navýšeniu financovania. Samotná stavba je financovaná z fondov, za spoluúčasti viacerých obcí a miest, katastrami ktorých magistrála prechádza. Navyšovanie ceny sa teda logicky týka aj ich. A to sa dotknutým obciam nepáči a nie každá je schopná ho v rámci svojho rozpočtu utiahnuť.
„Pre dokončenie cyklotrasy je nevyhnutné, aby toto financovanie schválili všetky obce. Bude preto zvolané veľké stretnutie za účasti mesta a dotknutých obcí na pôde VÚC alebo Oblastnej organizácie Malá Fatra, na ktorom bude predstavený návrh riešenia. Bez súhlasu jednotlivých zastupiteľstiev to však bude veľmi problematické. Celá stavba sa rieši ako jedna cyklotrasa. Predčasné užívanie jednotlivých úsekov je možné a deje sa, no kolaudačné rozhodnutie a celkové užívanie bude možné, až po dokončení celej cyklotrasy. Niektoré objekty nie sú dokončené, niekoľko úsekov chodníkov je bez asfaltu, nedoriešené sú nábehy na mosty, kusy zábradlia, drobné nedorobky po trase. Všetky tieto faktory sú predmetom navyšovania ceny a hľadá sa riešenie, ako to zvládnuť,“ povedal Matej Fabšík, vedúci komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja.
Autorka: Iveta Frolková