Považské múzeum v Žiline sa aj tento rok zapojilo do kampane na pomoc ľudí s autizmom. Svetovým dňom povedomia o autizme je 2. apríl, no hrad svieti na modro už od 30. marca až do 3. apríla.
Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom – Žilinský región sa do modrej kampane zapojila už po ôsmy raz, pričom sa k nej pripojilo aj mesto Žilina a Považské múzeum v Žiline. Dnes večer sa rozviesti na modro aj budova žilinskej radnice a Burianovej veže, čím sa pridajú k Budatínskemu hradu. Iniciatíva vychádza z jednej najvýznamnejších svetových organizácií Autism Speaks. Cieľom kampane je zvýšiť povedomie o autizme a snaha začleniť ich medzi seba a vytvoriť im podmienky pre zmysluplný život.
Modré svetlo pomáha zacieliť pozornosť verejnosti na autizmus – vývinovú poruchu, ktorá ovplyvňuje v súčasnosti viac ako 70 miliónov ľudí na celom svete. Autizmom trpí viac ľudí ako cukrovkou a AIDS dohromady. Jeho symbolom je modrá farba, teda farba komunikácie a ústredná farba celej kampane Light it up blue.
Autizmus je celoživotná porucha vývinu, ktorú charakterizujú nedostatky v oblasti komunikácie, sociálnej interakcie a predstavivosti. Tieto problémy sú spojené s poruchami verbálnej reči a majú za následok, že ľudia s autizmom sa dlhé desaťročia nachádzali na okraji spoločnosti. Deti trpiace autizmom potrebujú špeciálne vzdelávanie a celoživotnú starostlivosť. Táto porucha uzatvára jedinca v jeho vlastnom svete, pričom mu sťažuje schopnosť hrať sa, vnímať a chápať bežné vnemy.
Dnešná doba, kedy čelíme celosvetovej pandémii COVID-19 (koronavírus), je pre deti s autizmom veľmi ťažké a stresujúce obdobie. Sú totiž izolované v domácom prostredí a je narušený ich denný režim. Široká verejnosť mohla 2. apríla vyjadriť svoju podporu a solidaritu modrým oblečením.