Jej prínosom nebude podľa investorov len obnova a skvalitnenie samotnej koľajovej infraštruktúry, ale tiež skvalitnenie dopravného riešenia v celom dotknutom území – či už pre automobilovú dopravu, cyklistov alebo chodcov. Projekt je aktuálne vo svojej polovici, a pri tejto príležitosti sa konal kontrolný deň za účasti médií.
POČAS PREVÁZKY
Stavbou nás previedol Ľubomír Goňo, riaditeľ stavby Združenie pod Dubňom. „Nachádzame sa v polovici stavby. Nachádzame sa v stanici Žilina osobné, kde realizujeme nové nástupište číslo 3 a 4. Pokračuje aj realizácia cestného nadjazdu 1. mája - Ľavobrežná. Staviame za plnej prevádzky železničnej dopravy, ako aj za plnej prevádzky cestnej dopravy a cestujúcej verejnosti,“ povedal priamo na stavbe.
Po nedávnej nehode je zrejmé, že železničné koľajiská v Žiline aj na celom Slovensku dožívajú a niektoré úseky sú na hranici životnosti. Ide o investície za 300 miliónov eur. K stavu sa vyjadril aj Miloslav Havrila, generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky. „Vieme, aký je stav tratí a hľadáme riešenie. Bude tu vymenených skoro 50 kilometrov koľají, vložených 191 výhybiek. Urobení sa kompletne nové trakčné vedenie,“ povedal s tým, že železnice majú zanedbanú údržbu v hodnote 400 miliónov eur.
VÝŤAHY BUDÚ FUNKČNÉ V MÁJI
„Problém železníc neodstránite lusknutím prsta za rok, či dva. Toto sú projekty na niekoľko rokov, pričom modernizačný dlh je miliarda,“ priznal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Celý projekt prináša obmedzenia nielen v doprave, ale aj pre peších, pre ktorých zatiaľ nie je vybudovaný bezbariérový prístup do a z podchodu. Pre mesto však stavba prinesie podľa vedenia mnohé benefity. „Spejeme k tomu, že mesto Žilina po dokončení stavby v roku 2025 bude mať nový nadjazd na Ľavobrežnú ulicu ako aj dva nové podchody, ktoré zlepšia pohyb ľudí. Absolvovali sme podrobnejšiu kontrolu, musím povedať, že pre je pre nás uspokojivé, že stavba pokračuje tak, ako bolo prisľúbené. Vidieť, aká dôležitá križovatka Žilina je. Keď bude stavba úspešne skolaudovaná, bude to pre mesto obrovský benefit. Samozrejme, veľká stavba prináša aj komplikácie a cítiť nespokojnosť zo strany dotknutých obyvateľov, ktorí po uzavretí podjazdu Kysucká, musia riešiť presun dočasne z Národnej ulice. Máme prísľub, že v mesiaci máj už bude podchod plne prístupný aj čo sa týka výťahov. To je dobrá správa pre ľudí, ktorým sa po schodoch ťažšie chodí. Chcem sa ospravedlniť aj za mesto Žilina, ale ide o veľkú stavbu, ktorá prináša aj takéto nevýhody,“ povedal primátor mesta Žilina Peter Fiabáne.
Medzi kľúčové prvky modernizácie patria:
Zvýšenie traťovej rýchlosti do 120 km/h
Vylúčenie úrovňových priecestí na hlavnej trati
Zvýšenie únosnosti železničného zvršku na triedu zaťažiteľnosti D4 UIC
Priechodnosť železničných mostných stavieb pre zaťažovací vlak UIC-71
Peronizácia s bezkolíznym – mimoúrovňovým prístupom cestujúcich
Komplexná obnova a prestavba trakčných vedení
Zavedenie elektrického ohrevu výhybiek
Vybudovanie traťových a staničných zabezpečovacích zariadeníň