ŽILINA. Nákladná doprava non stop, praskajúce steny a krovy. Niekoľkokrát do roka vzlietajúci vojenský vrtuľník. A cez pracovné dni večne zapchatá ulica parkujúcimi autami. Tak svoj život opisujú obyvatelia žilinských ulíc susediacich so Závodím - Škultétyho a Pri Rajčianke.
„Nákladiaky“ viac nechcú
V oblasti okolo kostolíka sv. Štefana sa ľuďom vôbec nežije pohodlne. Preto spísali v januári tohto roka petíciu a obrátili sa na mesto Žilina, ministerstvo obrany i Stredoslovenskú energetiku (SSE). Čo žiadajú okamžite, je zakázať prejazd nákladnej doprave cez Škultétyho ulicu. Jeden z autorov petície architekt Peter Dunajovec hovorí: „Ulica je neúmerne zaťažená nákladnou dopravou v podstate 24 hodín denne. K prudkému zhoršeniu tu došlo vtedy, keď sa realizoval nadjazd pri bývalom obchode s nábytkom GEKO na Solinkách.“ Škultétyho slúžila ako jediná spojnica s priemyselnou zónou na Kamennej ulici a vtedy došlo slovami Petra Dunajovca aj k jej zásadnému zdevastovaniu. Nik ju už neopravil.
Mesto požiadavku nesplní
Stanovisko mesta, ktoré na dopravnú komisiu v závere februára pozvalo aj okresný dopravný inšpektorát, je jasné: „Pokiaľ sa nevyrieši D1 a IV. okruh Žiliny, križovatka pod Metrom a napojenie z Priemyselnej na Kragujevskú, nie je možné zrealizovať odklon nákladnej dopravy,“ konštatuje hovorca mesta Pavol Čorba.
Upresnil, že kvôli „nákladiakom“ by bolo rizikom odbočovanie vľavo z Ul. J. Závodského na Žitnú (pri Fackárni). Ale aj to, že nákladná doprava by nemala problém prúdiť popod Solinky na Kamennú, no v opačnom smere nie je možné odbočovať vľavo cez štvorpruh cesty I/64 zo stúpania.
Petícia vraj nespĺňa zákon
Ďalšou požiadavkou občanov je presunúť pristávaciu plochu v areáli kasární – žilinského špeciálneho pluku výsadkárov mimo dotyku s obytnou zónou. Od rodinných domov na Škultétyho ju delí iba cesta, navyše v minulosti rozšírená na úkor domov asi o 6 metrov.
Peter Dunajovec opisuje: „Hoci len niekoľkokrát za rok, počas vojenských cvičení, nám asi 30 metrov od domu vzlieta obrovský vrtuľník. Z niektorých striech sfúklo paraboly, víri sa prach z povrchu tenisových kurtov.“ Navyše na Škultétyho, pri bráne areálu pluku, parkujú ľudia využívajúci vojenské športoviská, čo podľa obyvateľov spôsobuje dopravné kolízie.
Hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková informuje, že Sekcia kontroly – inšpekcie ministra obrany vyzvala Petra Dunajovca na spoluprácu. „Doručené podpisové hárky nespĺňali podmienky ustanovení zákona o petičnom práve,“ tvrdí.
Ľudia majú škody na majetku
Autori petície nevidia v reakciách zodpovedných snahu problémy riešiť. „Keby ktokoľvek z ľudí, ktorí sa k tomu vyjadrujú, zažil čo i len jednu noc zvuk, ktorý znie ako detonácie, lebo kamióny jazdia po upadnutých kanáloch a krytoch inžinierskych sietí, zmenil by postoj.“ Obyvateľom ulice doma totiž nedrnčí iba sklo či padajú obrazy. „Ale vyložene praskajú múry a krovy, je to ťažký stav,“ dodáva Peter Dunajovec. Počas našej návštevy bolo nákladiaky počuť až na druhú ulicu a cez zatvorené okná. To bol biely deň.
Nemajú pocit, že je o problém záujem
Obyvatelia by mali pocit, že to niekoho zaujíma, keby im ponúkli aspoň čiastkové riešenie, napríklad zakázať prejazd nákladnej dopravy aspoň v nočných hodinách či opraviť kanále. No čakali, že mesto na základe petície zvolá verejnú diskusiu. Pavol Čorba odpovedá: „Nie je možné časovo obmedziť prejazd. Upadnuté kanalizačné vpuste je možné riešiť až po skončení zimného obdobia. Požiadavku od občanov na stretnutie sme nedostali.“
Pri Rajčianke rieši málo miesta polícia
Na ulici Pri Rajčianke sa zas cez pracovný deň takmer nepohnete. Peter Dunajovec tvrdí, že situácia vznikla realizovaním centrály SSE. A že väčšina ľudí z iných firiem, ktoré v komplexe tiež sídlia,
parkuje na ulici. Zo SSE nám stanovisko do uzávierky nestihli poslať. Aj mestská a štátna polícia riešia podnety súvisiace so situáciou na tejto ulici aj na Škultétyho, kde dochádza k porušovaniu pravidiel cestnej premávky. Podľa hovorcu Pavla Čorbu sa na políciu niekoľkokrát obrátilo už aj mesto. <
Dana Mlejneková