Zákon klasifikuje podomový predaj ako „predaj tovaru alebo poskytovanie služieb mimo prevádzkových priestorov predávajúceho“. Tento spôsob predaja tovaru upravuje zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.
Pri podomovom predaji ide o predvádzacie akcie organizované predávajúcim mimo miesta prevádzkarne alebo trhového miesta; návštevu u spotrebiteľa alebo na jeho pracovisku, ak si spotrebiteľ takúto návštevu vopred nevyžiadal; alebo ak si spotrebiteľ návštevu vyžiadal, ale predávajúci mu ponúkne aj iný tovar, o ktorý spotrebiteľ neprejavil záujem. Mali by ste si však preveriť totožnosť podomového predajcu. Vyžiadajte si OP a živnostenské oprávnenie, resp. identifikačný preukaz obchodnej spoločnosti, ktorú zastupuje. Ak máte akékoľvek pochybnosti, nevpúšťajte ho k sebe.
Okrem ponuky tovaru a určenia špecifikácií výrobku, ktorý chcete zakúpiť, by vás mal predávajúci písomne informovať o tom, akým spôsobom môžete uplatniť reklamáciu. Mal by vás upozorniť na právo odstúpiť od zmluvy, o podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy a poskytnúť vám formulár na odstúpenie od zmluvy.
Odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu máte právo v lehote do 14 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Ak vám predávajúci poskytol informácie o odstúpení zmluvy dodatočne, najneskôr do roka od prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci splnil informačnú povinnosť. Ak vám predávajúci neposkytol informácie o odstúpení, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie až po roku a 14 dňoch odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby.
Niekedy spotrebiteľ nie je oprávnený od zmluvy odstúpiť, napr. pri tovare, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze; pri predaji tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený. Ak bude od vás predajca žiadať zaplatenie zálohy za tovar, dbajte na to, aby vám na zaplatenie takejto platby vystavil potvrdenie.
Predávajúci je povinný vám oznámiť aj ďalšie informácie, napr. tel. číslo a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt zákazníka s predávajúcim, celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane DPH a nákladov na dopravu, dodanie, poštovné alebo iné náklady a poplatky, lehotu, do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar alebo poskytnúť službu, informáciu o povinnosti zákazníka zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku, informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov. Všetky informácie vám predávajúci musí poskytnúť v listinnej podobe alebo s vaším súhlasom v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči.
Ak máte pochybnosti, či predajca postupuje pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb mimo prevádzkových priestorov v súlade so zákonom, obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu.