Na úseku cesty v katastri obce Rajecká Lesná došlo v priebehu 7 dní k dvom vážnym dopravným nehodám, pri ktorých vyhasol jeden ľudský život. V oboch prípadoch zišlo auto z cesty a narazilo do stromu. Mnohí vodiči sa pýtajú, nakoľko je dobré nechávať rásť stromy popri cestách. Podľa odborníkov na dopravu je to dilema.
RAJECKÁ LESNÁ. Obe nehody sa odohrali v závere marca. Prvá si dokonca vyžiadala mladý ľudský život. „V sobotu 21. marca o 9. h došlo na ceste I/64 v katastri obce Rajecká Lesná k tragickej dopravnej nehode, pri ktorej vyhasol život 28‑ročnej ženy. Podľa zistených informácií viedla vodička vozidlo Citroën C3 v smere od obce Fačkov do obce Rajecká Lesná. V priamom úseku cesty z doposiaľ nezistených príčin prešla mimo cesty vpravo v smere jazdy a narazila do listnatého stromu. Pri nehode utrpela ťažké zranenia, ktorým na mieste podľahla,“ uviedla k nehode hovorkyňa žilinskej polície Jana Balogová.
Zakliaty úsek?
K druhej zrážke došlo o 7 dní nato. „V sobotu 28. marca v čase okolo 13. h došlo na ceste I/64 v katastri obce Rajecká Lesná k dopravnej nehode. 33-ročný vodič z Považskej Bystrice viedol osobné motorové vozidlo Škoda Octavia v smere od Prievidze na Žilinu. V pravotočivej zákrute z doposiaľ nezistených príčin prešiel s vozidlom do protismeru. Následne vľavo mimo vozovku, kde narazil do stromu. Pri dopravnej nehode utrpel vodič predbežne ťažké zranenia,“ informovala polícia.
Z oboch áut zostala po silnom náraze len kopa šrotu. Je zázrak, že druhý vodič nehodu prežil. Na takéto zrážky je vraj tento úsek ako zakliaty. „Už viac áut tu takto skončilo. Nebolo by lepšie niektoré stromy okolo cesty zrezať, aby tu už ľudia nezomierali?“ pýta sa vodič Ľubomír.
Vyrúbať či nevyrúbať?
Či sa to vodičom páči alebo nie, stromy vedľa ciest plnia viacero významným úloh. Okrem estetického a ekologického významu spevňujú svahy, v zime bránia vytváraniu snehových jazykov či zmierňujú nárazový vietor. V neposlednom rade pomáhajú šoférom pri navigácii. „Stromy sa okolo ciest vysádzajú aj z dôvodu zvýšenia komfortu vedenia vozidla – zvýraznenie krajnice či predvídanie smeru cesty predovšetkým pri cestách vedúcich voľným priestranstvom. Takto vysadené stromy však musia byť v určitej vzdialenosti od vozovky,“ rozpráva Pavol Harant z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Zo štatistík síce vyplýva, že zrážky so stromami končia vo väčšine prípadov tragicky, je však najmä na vodičoch, ako sa na ceste správajú. „Dôležité je si uvedomiť, že v zmysle zákona o cestnej premávke sú vodiči povinní prispôsobiť jazdu svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať,“ konštatuje dopravný expert.
Zabraňovať smrteľným nehodám sa však dá aj inak ako len výrubom stromov. „Existujú riešenia, ktoré umožňujú dosiahnuť, aby existujúce stromy zostali na svojom mieste a zároveň nepredstavovali pevnú prekážku pre vozidlá pri opustení priestoru vozovky. Ide o miesta, ktoré nepredstavujú dlhodobý problém z hľadiska výskytu dopravných nehôd. Na týchto miestach je vhodné realizovať opatrenia, ktorých cieľom je udržať vozidlo na vozovke, napr. výraznejšie vodorovné značenie, rozšírenie vozovky v zákrutách alebo v prípade opustenia vozovky eliminovať náraz do pevnej prekážky, napr. inštaláciou vhodných zvodidiel,“ navrhuje Štefan Machciník, taktiež z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Výrub riešia najmä na podnety polície
Ak je však strom potrebné vyrezať, malo by sa to kompenzovať výsadbou nových stromov na miestach, kde nebudú pre vodičov nebezpečné. Poprípade prestať so sadením nových stromov, pokiaľ nie je zaručené, že v budúcnosti nebudú predstavovať bezpečnostný problém.
Oslovili sme v tejto veci aj správcu komunikácie, ktorým je Slovenská správa ciest (SSC). Ako nás informovala hovorkyňa Zuzana Hromcová, vzhľadom na súčasnú finančnú situáciu pristupujú k výrubu stromov prevažne len na podnety dopravnej polície. „V rámci bežnej údržby nemá SSC plánované odstraňovanie cestnej zelene v súvislých úsekoch. Tieto práce pre nás vykonáva v prevažnej miere náš zmluvný partner na výkon bežnej údržby, ktorý pri odstraňovaní cestnej zelene vykonáva aj jej likvidáciu. Osádzanie nových stromov sa v rámci bežnej údržby nevykonáva,“ dodala hovorkyňa.
Michala Stehlíková
Snímka archív polície