JE TO O VODIČOCH
Rizikové sú cesty s viacerými pruhmi. „Vo všeobecnosti vnímame ako rizikové miesta na komunikáciách so štyrmi jazdnými pruhmi. To je príklad Predmestskej, Hálkovej, Vysokoškolákov, kde je nebezpečenstvo pre chodcov. Vodič idúci v súbežnom jazdnom pruhu nie vždy zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov ako napríklad náš autobus/trolejbus. V týchto prípadoch, keďže naše vozidlá sú vysoké, nie je spoza nich vidno chodca na priechode a nastávajú tak nebezpečné situácie. V tomto prípade je to skôr o edukácii vodičov,“ priblížil kolízne situácie Ján Šimko, dopravno-prevádzkový riaditeľ Dopravného podniku Žilina.
KRÍKY, STROMY A ZELEŇ
Veľmi problematickou je lokalita pri Hurbanovej ulici. „Chodec na priechode pre chodcov na Hurbanovej ulici (hore pri kostole Sv. Barbory) je pri jazde zdola od OC Mirage naozaj málo viditeľný. Prekáža tomu nielen krík, ale aj samotný strom, ktorý je priamo pred priechodom zasadený. V tomto prípade je potrebná častejšia starostlivosť o vysadenú zeleň a jej pravidelnú úpravu a skracovanie,“ potvrdil Šimko.
Výhľadu teda často bránia kríky a zeleň. „Najčastejšie je to tráva, kríky, konáre. Ale v niektorých prípadoch sú to odparkované autá, spoza ktorých, keď sa na poslednú chvíľu vynorí chodec, vodič ho nie vždy musí zbadať, najmä pri zníženej viditeľnosti. To sa deje na ulici Sv. Cyrila a Metoda pred odbočením na ul. B.S.Timravy.“
Je viacero miest, kde sa vodičom ťažšie odbočuje, najmä ak vychádzajú z vedľajšej cesty na hlavnú a musia dávať prednosť v jazde, dlhšie čakať najmä počas dopravnej špičky. To nám potvrdili na výjazde z Kvačalovej na Priemyselnú, výjazde z Matice slovenskej na Vysokoškolákov, problém je aj pri výjazde z ulice Veľký diel na ul. Vysokoškolákov, zle sa vychádza z Priemyselnej na Kragujevskú, a náročné je to aj pri výjazde z Mojšovej Lúčky na cestu I/18.
CHYBY CHODCOV
Stretávajú sa aj s chybami chodcov. „Najčastejšia chyba je všeobecne nepozornosť spôsobená obsluhou mobilných telefónov ale aj slúchadlá na ušiach. V istých prípadoch presvedčenie o absolútnej prednosti chodcov na priechode. Niekedy je problémom aj to, že sú pod vplyvom alkoholu alebo iných návykových látok. Ďalším problémom je pohyb osôb bez výrazných reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti, tmy poprípade za dažďa alebo sneženia. Vtedy by chodci naozaj mali dbať na zvýšenú opatrnosť, mali by si tiež uvedomiť, že vodiči ich nemusia a nemôžu vidieť. Podobne je to aj s neosvetlenými cyklistami a osobami na kolobežkách,“ spomenul najčastejšie dôvody.
SÚ AJ NEHODY
Nedávno evidujú jednu nehodu práve na spomenutom úseku na ul. Hurbanova na priechode pre chodcov pred Rosenfeldovým palácom. „Chodkyňa najprv vstúpila do vozovky, potom sa vrátila, ako keby si to rozmyslela a následne opäť do vozovky vstúpila. Prípad je v štádiu vyšetrovania,“ povedal o prípade Šimko. Aktívne s mestom Dopravný podnik komunikuje ohľadom orezov konárov, kríkov alebo kosenia trávy. „Mesto Žilina ostrihalo kríky, ktoré na ulici Kuzmányho zasahovali do jazdného profilu trolejbusov a taktiež boli rozrastené pred priechodom pre chodcov na tejto ulici v blízkosti sídla Rímskokatolíckej Žilinskej diecézy.“
Inštruktor autoškoly: Chodci sa nie vždy presvedčia o bezpečnosti prejazdu
Na nebezpečné a problematické miesta v meste sme sa opýtali majiteľa a inštruktora autoškoly Petra Cholevu. Podľa jeho slov je dôležité sledovať najmä dopravné značenie. Upozorňuje aj na to, že nie vždy má chodec prednosť.
Kde sú Žiline podľa vás problematické, náročné križovatky?
Žiadna križovatka nie je problematická, pokiaľ dodržiavate základné pravidlá, ako je hlavná a vedľajšia cesta, pravidlo pravej ruky a prednosť pri odbočovaní doľava. Avšak pre čerstvých vodičov, alebo tých, čo v Žiline nejazdia často, môže byť náročnejšie vyhodnotiť napríklad križovatky na Košickej, Veľkej Okružnej, alebo Hviezdoslavovu s Kysuckou.
Na ktorých miestach je zlá viditeľnosť?
Je veľa miest v Žiline, kde by správcovia komunikácii mohli venovať pozornosť úprave zelene tak, aby nezakrývala dopravné značenie. Problematický je napríklad príjazd na kruhový objazd Rondel od centra a Závodia, alebo stopka na ulici Andreja Kmeťa.
Sú nejaké priechody pre chodcov, na ktoré si musia dávať vodiči pozor?
Tých sa tiež zopár nájde. Okrem Hurbanovej je pre chodca rizikovejší napríklad prechod cez štvorprúdovku na Hálkovej, musí sa niekoľkokrát presvedčiť, či ho naozaj púšťajú autá vo všetkých pruhoch.
Aké najčastejšie chyby podľa vás robia naopak chodci?
Ako som spomenul vyššie, niekedy sa nepresvedčia, či je bezpečné vstúpiť na vozovku. Taktiež nie je celkom pravda, že chodec má vždy prednosť. A v neposlednom rade by nemali prechádzať individuálne, ale v skupinkách, pokiaľ je to možné a samozrejme po pravej strane prechodu.
Na čo upozorňujete klientov pri križovatkách, na čo si majú dávať obzvlášť pozor.
Vždy treba čítať “návod na použitie”, t.j. už pred križovatkou sledovať dopravné značenie a vyhodnotiť ju včas, skôr, ako do nej vojdem. Bez toho to nedokážem ani ja.